Salih Skrevet Juni 29, 2011 Share Skrevet Juni 29, 2011 Hallo! tenkte jeg skulle legge ut prosjekttråden om E30 en min som jeg skal bruke i drifting her på bimmers også, kopierer bare fra prosjekttåden min som jeg har laget på powerdrift.no. Litt feil rekkefølge på bilder i starten, men dem viser hvertfall hva som har blitt gjort Bilen er en Bmw E30 med en S38B36 (E34 M5 3.6l) motor, Den var svart med to store hull i panseret i 2010. Kort fortalt fra i fjor da jeg skulle kjøre den første sesongen min i Powerdrift Bilen ble bygd etter Pro kravene bare uten brannsluknings apparat siden jeg skulle kjøre SemiPro. Første turen på rudskogen endte med deffekt trykkplate etter 2 runder. Neste tur var R1 i Bergen, der var det noe galt ned pluggkabler/tenning så den kutta helt på ca 5000rpm. Kvalla 4. plass i SemiPro, når jeg kom til andremann twin battle så røyk hardykoblinga mellom girkassa og mellomakselen som resulterte i knekt giroverføring (sto fast i 3. gir). R2 Gardermoen, der klarte jeg å kjøre ut på trening på morgenen og ødelegge bunnpanne og oljekjøler som resulterte i at jeg måtte bryte (dro hjem å sveisa osv over natta med siden jeg ikke fikk kjørt kval lørdag så ble jeg bare tilskuer på søndagen. Så klarte jeg å miste lappen, som resulterte i at jeg ikke fikk kjøre no mere powerdrift i 2010. Nytt år, nye muligheter! Det som skjer med bilen nå er følgende: Ny farge, den har blitt oransj utvendig, grønne felger, grønt bur og hvit innvendig. Skal veise inn justeringsmuligeter for camber og toe i bakstillinga for mere grep. Bygger turbo motor av m5 motoren, (JE stempler, Steen parner H-profil råder, MLS toppakning, precision turbo, ARP, Adaptronic sprut, E85 osv) Bytte til diff fra E28 m535 eller E34 m5 (skrik ut om noen vet om no til salgs) med m5 knuter og medbringere eller hva det heter, dvs at jeg får 5 bolt bak, litt kjipt egentlig nå som jeg har en del felger som er i 4X100 (kan altids fikse noe lurt med spacere eller lign) Fuelcell/bensinsystem i bagasjen. vurderer også å flytte radiator til bagasjen pga vekt fordeling og plassmangel i fronten når IC osv blir montert foan der. Fått sponsa lexan ruter av hurtigruta carglass! Trolltuning er også med å hjelper til med noen fangere i året. Finner ikke kabelen tl kameraet nå så det blir ikke noen ferkse bilder før på lørdags eller søndags kvelden. Men jeg legger ved noe fra i fjor! Bilder: alt fra lakkering, demontering og vasking av deler etc.. jeg har brukt mobilen for å ta bilder, så det er begrensa hvor bra kvaliteten er beklager dette! Lakkering! Begrensa hvor bra det blir når man gjør det hjemme på verkstedet.. Men den skal brukes så det er ikke såå nøye.. Begynt å demontere for ombygging: Alt orginalt elektrisk skal ut, skal legge opp el anlegg selv, så simpelt som mulig med sikringer i dashen for rask feilsøking. Deler, vasking etc: 2 turer i delevasker på ca 80 grader C. Dreier foringer til den nye bakstillinga som er fra en 735i. Buret ble grønt, samma med felger.. Litt maling for å får det litt cleant og oversiktlig i kupee Avbalansering av veiv med svinghjul, clutch, svingningsdemper, og reimhjul. Dette ordna vi på jobben. Prøver på bakstillinga fra 735 en med tiltenkte festepunkter Tunell til eksosen for å få den høyre opp fra bakken, blir trangt med 3,5" under der.. Turbon Grenrøret, Homemade.. Prøve tilpassing med grenrøret Lakkert toppdeksel Nye dempertårn bak, ble mye høyre med den nye bakstillinga, da innfestninga til demperen er på "toppen av bærearmen på 735 en i forhold til på siden/under på e30 en begynt på kasse til radiator i bagasjen, vil unngå så mye varmluft som mulig i bagasjen da jeg skal ha hele fuel systemet der. Avstivninger til dempertårn og nye festepunkter til bakstillinga/traversen Motorbygg Måling av klaringer veivlager, dette ble gjort på både veiv og råde lagrene. ekstra returen fra toppen på s38 en, måtte gjøre det sån siden jeg brukte en m30 blokk, dette er en av de få forskjellene Ut med bilen for å vaske motor rom og lakkering, all den tusj greia på sidene er bare en kammerat som fikk lov til og prøve litt, bilen skal lakkes på nytt på grunn av M3 breddere uansett Montering av motor, wastegate etc Ombygging av en ZF tds kasse, godt jeg har tilgang til litt utstyr på jobben! Planslipt svinghjul Sveisa på ekstra bend på turbo, ble litt nerme grenrør så jeg ville ikke bruke silikonslange akkurat der.. fester til intercooler og oljekjøler Setter inn hjemmelaget dashbor i carbonfiber, finnishen er ikke til å skryte av akkurat, men det veier så og si ingen ting, function before fashion her! dørpaneler også i carbon Olje systemet, flytta filter grunnet innsugsplenum som gjør det vanskelig å bytte oljefilter Bensin system, an 10 tilførsel og an 8 retur, 3stk bosch 044 pumper, 1 fuelcell og 1 fuelcatch/surge tank. Lager innsug/plenum motorrom begynner å ta form Skillevegg mellom bagasjerom og kupee, påbudt i drifting når man har bensintank bak der. elektrisk vannpumpe, skal levere ca 159l i minutett, bør klare og holde tempen i sjakk med den.. Hadde litt carbonfiber til overs så jeg prøvde å lage en spoiler av no slag, likte den ikke i starten men nå syns jeg faktisk den er litt kul.. så og si ferdig kobla sprut med coiler osv Sikkert en del jeg har glemt å skrive/fortelle om her! Spørsmål, Ris og Ros er bare å skrive her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Salih Skrevet Juni 29, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2011 Fått kobla opp Autronic sm3 sprut, men jeg har ett probldem, får ikke no gnist, har feilkode 3:4 Err Sync I/P missing. Får turtal på pc skjermen (ca 200rpm) og syl/sync 40% ca kan variere litt. Bruker msd LS1 coiler som er kobla som wasted fire. Noen her som har peiling på autronic? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GL1 Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Kult bygg!! Ang. autronic, sjekk linken http://www.mrm-racing.se/forum/forumdisplay.php?f=24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Salih Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2011 fant ut av sprutet i natt, den var satt opp til fordeler uten hallgiver på kam, og noen andre innstillinger i basemappen var feil. Så motoren er starta! nå er den så og si klar for mapping/bremsing.. Er bare ikke så lett å få tak i noen som har tid til det før gatebil helga.. Noen tips?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen-A Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 blir sikkert greit og drifte med denne=) Men er det ikke litt dumt og sveise fast an kobling i toppen? må jo kappe den av hver gang du evt må plane den da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Salih Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2011 Jeg er faktisk ganske enig Jørgen, men jeg hadde helt glemt bort det "problemet" til den dagen jeg stod der og skulle sette sammen motorn i håp om å bli ferdig litt før, og da ble det bare sån, men når toppen må av for sliping blir det nok en annen løsning samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjakan Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Steik! bra arbeid! Ser ut som du har endel peiling på maskinering og monge gode idea! Blir gromt ditte når du får mappa den! ka tall du håpe på da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ti Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Heftig. Artig og se hvor mye folk rundt i landet kan:) Ganske mye dyktige folk rundt i norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jorg1s1 Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Se her ja! Har hørt en del om dette prosjektet en stund, men trodde ikke det skulle bli så gromt! Har liksom fått høre at du skulle turbokonvertere motoren med smidd innmat osv, men du har jo bygd om så å si hele resten av bilen også ser jeg. Droppa planene om bakmontert turbo altså? Mye bra lesing, stå på videre og sleng ut oppdateringer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Salih Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2011 Takker for komentarene! Når det gjelder effekt kjakan, så skal den mappes helt til turbo eller dyser går tomme.. dvs et sted mellom 700-800 hk, men det bryr jeg meg egentlig ikke så veldig mye om, har valgt en litt "mindre" turbo en det som er vanlig på en sån motor, grunnet respons og kjørbarhet, siden denne skal brukes mest i drifting så vil jeg ha så bra register og respons som mulig.. En viss Vik mente dette skulle fungere veldig bra og at det kom til å bli en utrolig morsom bi å kjøre, så jeg gleder meg litt til å teste! Jorg1s1: planene om bakmontert turbo ble alt for risikabelt siden jeg skal prøve å ha så god holdbarhet som mulig, må jo ha olje retur tank med pumpe osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Simon Skrevet Juli 1, 2011 Share Skrevet Juli 1, 2011 FY FAEN det gå rått ut!! Syns det ble bra med "teininga" på siden, du har ikke eit bilde av hele siden vell? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Salih Skrevet Juli 1, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2011 bilde av tegning greiene skal jeg ordne, mulig det blir en bilde update i kveld eller hvertfall iløpet av helgen Sliter fortsatt med å få tak i noen som kan mappe før neste fredag da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Juli 1, 2011 Share Skrevet Juli 1, 2011 ser meget bra ut dette holder selv på å bygge meg en e30 touring "driftebil". har gjort noe av det samme som deg med bakstillinga, jeg har en fra 540, bygget om traversen så den passer i de orginale festene. det med demperene har jeg ikke gjort noe med enda, men ser jo veldig greit ut slik som du har gjort det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Salih Skrevet Juli 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2011 morro med flere driftere, kult at du går for no litt annerldes som touring da PROBLEM: Sliter med å finne ut av hvordan tenning det skal være på motoren orginalt, må jo plotte inn det i ecu en, akkurat nå står den på 45garder, da får jeg best "respons" i fri og den går renest der.. men jeg vet jo ikke om det er riktig tenning. prøvde med en tenningslampe, den blinker idet On Topp merket på triggerhjulet passerer merket sitt på register dekselet. vil de si det er riktig tenning da? hvertfall sån nogenlunde? Han som skal mappe bilen vil ikke begynne mapping før jeg fnner ut av hvor mange grader tenninga skal være orginalt, sån at han ser hvor mye fortenning vi kjører under mapping Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Salih Skrevet Juli 5, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2011 det stemte som jeg trodde med tenninga, har også fått time i benken til KRB på torsdag, bir spennende å se hvordan effekt jeg ender på.. Da blir det sannynligvis gatebil med bilen også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå