Gå til innhold

#232 Salih`s E30 S38 turbo prosjekt


Salih
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo! tenkte jeg skulle legge ut prosjekttråden om E30 en min som jeg skal bruke i drifting her på bimmers også, kopierer bare fra prosjekttåden min som jeg har laget på powerdrift.no.

Litt feil rekkefølge på bilder i starten, men dem viser hvertfall hva som har blitt gjort :wink:

Bilen er en Bmw E30 med en S38B36 (E34 M5 3.6l) motor, Den var svart med to store hull i panseret i 2010.

Kort fortalt fra i fjor da jeg skulle kjøre den første sesongen min i Powerdrift

Bilen ble bygd etter Pro kravene bare uten brannsluknings apparat siden jeg skulle kjøre SemiPro.

Første turen på rudskogen endte med deffekt trykkplate etter 2 runder. Neste tur var R1 i Bergen, der var det noe galt ned pluggkabler/tenning så den kutta helt på ca 5000rpm. Kvalla 4. plass i SemiPro, når jeg kom til andremann twin battle så røyk hardykoblinga mellom girkassa og mellomakselen som resulterte i knekt giroverføring (sto fast i 3. gir).

R2 Gardermoen, der klarte jeg å kjøre ut på trening på morgenen og ødelegge bunnpanne og oljekjøler som resulterte i at jeg måtte bryte (dro hjem å sveisa osv over natta med siden jeg ikke fikk kjørt kval lørdag så ble jeg bare tilskuer på søndagen.

Så klarte jeg å miste lappen, som resulterte i at jeg ikke fikk kjøre no mere powerdrift i 2010.

Nytt år, nye muligheter!

Det som skjer med bilen nå er følgende:

Ny farge, den har blitt oransj utvendig, grønne felger, grønt bur og hvit innvendig.

Skal veise inn justeringsmuligeter for camber og toe i bakstillinga for mere grep.

Bygger turbo motor av m5 motoren, (JE stempler, Steen parner H-profil råder, MLS toppakning, precision turbo, ARP, Adaptronic sprut, E85 osv)

Bytte til diff fra E28 m535 eller E34 m5 (skrik ut om noen vet om no til salgs) med m5 knuter og medbringere eller hva det heter, dvs at jeg får 5 bolt bak, litt kjipt egentlig nå som jeg har en del felger som er i 4X100 (kan altids fikse noe lurt med spacere eller lign)

Fuelcell/bensinsystem i bagasjen. vurderer også å flytte radiator til bagasjen pga vekt fordeling og plassmangel i fronten når IC osv blir montert foan der.

Fått sponsa lexan ruter av hurtigruta carglass! Trolltuning er også med å hjelper til med noen fangere i året.

Finner ikke kabelen tl kameraet nå så det blir ikke noen ferkse bilder før på lørdags eller søndags kvelden.

Men jeg legger ved noe fra i fjor!

e30gatebil1.jpg

e30gatebil2.jpg

e30r1bergen.jpg

e30R1bergen.jpg

12314_1443414965920_1249490684_1299130_4984999_n.jpg

Bilder: alt fra lakkering, demontering og vasking av deler etc.. jeg har brukt mobilen for å ta bilder, så det er begrensa hvor bra kvaliteten er beklager dette!

Lakkering! Begrensa hvor bra det blir når man gjør det hjemme på verkstedet.. Men den skal brukes så det er ikke såå nøye..

289.jpg

293.jpg

296.jpg

297.jpg

305.jpg

Begynt å demontere for ombygging:

315.jpg

320.jpg

323.jpg

Alt orginalt elektrisk skal ut, skal legge opp el anlegg selv, så simpelt som mulig med sikringer i dashen for rask feilsøking.

317.jpg

316.jpg

Deler, vasking etc:

326.jpg

327.jpg

339.jpg

340.jpg

343.jpg

2 turer i delevasker på ca 80 grader C.

345.jpg

Dreier foringer til den nye bakstillinga som er fra en 735i.

397.jpg

Buret ble grønt, samma med felger..

332.jpg

337.jpg

Litt maling for å får det litt cleant og oversiktlig i kupee

334.jpg

Avbalansering av veiv med svinghjul, clutch, svingningsdemper, og reimhjul. Dette ordna vi på jobben.

394.jpg

395.jpg

396.jpg

Prøver på bakstillinga fra 735 en med tiltenkte festepunkter

P1010011.jpg

P1010005.jpg

P1010016.jpg

10042011058.jpg

Tunell til eksosen for å få den høyre opp fra bakken, blir trangt med 3,5" under der..

346.jpg

347.jpg

02052011122.jpg

02052011121.jpg

Turbon

P1010018.jpg

P1010022.jpg

P1010023.jpg

Grenrøret, Homemade..

Foto0244.jpg

Foto0245.jpg

Foto0246.jpg

Foto0247.jpg

Foto0251.jpg

Foto0248.jpg

Prøve tilpassing med grenrøret

Foto0241.jpg

Foto0242.jpg

Lakkert toppdeksel

P1010024.jpg

P1010027.jpg

Nye dempertårn bak, ble mye høyre med den nye bakstillinga, da innfestninga til demperen er på "toppen av bærearmen på 735 en i forhold til på siden/under på e30 en

Foto0253.jpg

Foto0254.jpg

10042011056.jpg

Foto0257.jpg

begynt på kasse til radiator i bagasjen, vil unngå så mye varmluft som mulig i bagasjen da jeg skal ha hele fuel systemet der.

Foto0256.jpg

13042011070.jpg

13042011069.jpg

Avstivninger til dempertårn og nye festepunkter til bakstillinga/traversen

27032011036.jpg

27032011030.jpg

27032011034.jpg

13042011071.jpg

27032011035.jpg

Motorbygg

Måling av klaringer veivlager, dette ble gjort på både veiv og råde lagrene.

11042011061.jpg

ekstra returen fra toppen på s38 en, måtte gjøre det sån siden jeg brukte en m30 blokk, dette er en av de få forskjellene

13042011076.jpg

13042011074.jpg

11042011065.jpg

16042011080.jpg

14042011077.jpg

16042011082.jpg

16042011086.jpg

16042011088.jpg

Ut med bilen for å vaske motor rom og lakkering, all den tusj greia på sidene er bare en kammerat som fikk lov til og prøve litt, bilen skal lakkes på nytt på grunn av M3 breddere uansett :P

19042011089.jpg

19042011094.jpg

19042011095.jpg

Montering av motor, wastegate etc

21042011095.jpg

21042011096.jpg

22042011103.jpg

Ombygging av en ZF tds kasse, godt jeg har tilgang til litt utstyr på jobben!

28042011107.jpg

30042011109.jpg

Planslipt svinghjul

30042011108.jpg

Sveisa på ekstra bend på turbo, ble litt nerme grenrør så jeg ville ikke bruke silikonslange akkurat der..

02052011126.jpg

fester til intercooler og oljekjøler

29042011107.jpg

01052011117.jpg

07052011132.jpg

Setter inn hjemmelaget dashbor i carbonfiber, finnishen er ikke til å skryte av akkurat, men det veier så og si ingen ting, function before fashion her!

22042011101.jpg

22042011103.jpg

23042011105.jpg

07052011135.jpg

07052011133.jpg

dørpaneler også i carbon

30042011114.jpg

30042011116.jpg

Olje systemet, flytta filter grunnet innsugsplenum som gjør det vanskelig å bytte oljefilter

14052011139.jpg

14052011140.jpg

14052011146.jpg

Bensin system, an 10 tilførsel og an 8 retur, 3stk bosch 044 pumper, 1 fuelcell og 1 fuelcatch/surge tank.

07052011131.jpg

07052011129.jpg

15052011150.jpg

Lager innsug/plenum

09052011137.jpg

09052011135.jpg

14052011143.jpg

motorrom begynner å ta form

14052011144.jpg

14052011141.jpg

Skillevegg mellom bagasjerom og kupee, påbudt i drifting når man har bensintank bak der.

24052011159.jpg

24052011158.jpg

elektrisk vannpumpe, skal levere ca 159l i minutett, bør klare og holde tempen i sjakk med den..

15052011146.jpg

Hadde litt carbonfiber til overs så jeg prøvde å lage en spoiler av no slag, likte den ikke i starten men nå syns jeg faktisk den er litt kul..

15052011148.jpg

15052011149.jpg

13052011139.jpg

så og si ferdig kobla sprut med coiler osv

27052011159.jpg

Sikkert en del jeg har glemt å skrive/fortelle om her!

Spørsmål, Ris og Ros er bare å skrive her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 238
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fått kobla opp Autronic sm3 sprut, men jeg har ett probldem, får ikke no gnist, har feilkode 3:4 Err Sync I/P missing.

Får turtal på pc skjermen (ca 200rpm) og syl/sync 40% ca kan variere litt.

Bruker msd LS1 coiler som er kobla som wasted fire.

Noen her som har peiling på autronic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut av sprutet i natt, den var satt opp til fordeler uten hallgiver på kam, og noen andre innstillinger i basemappen var feil.

Så motoren er starta! nå er den så og si klar for mapping/bremsing.. Er bare ikke så lett å få tak i noen som har tid til det før gatebil helga.. Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ganske enig Jørgen, men jeg hadde helt glemt bort det "problemet" til den dagen jeg stod der og skulle sette sammen motorn i håp om å bli ferdig litt før, og da ble det bare sån, men når toppen må av for sliping blir det nok en annen løsning samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Har hørt en del om dette prosjektet en stund, men trodde ikke det skulle bli så gromt! Har liksom fått høre at du skulle turbokonvertere motoren med smidd innmat osv, men du har jo bygd om så å si hele resten av bilen også ser jeg. Droppa planene om bakmontert turbo altså?

Mye bra lesing, stå på videre og sleng ut oppdateringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for komentarene! :D

Når det gjelder effekt kjakan, så skal den mappes helt til turbo eller dyser går tomme.. dvs et sted mellom 700-800 hk, men det bryr jeg meg egentlig ikke så veldig mye om, har valgt en litt "mindre" turbo en det som er vanlig på en sån motor, grunnet respons og kjørbarhet, siden denne skal brukes mest i drifting så vil jeg ha så bra register og respons som mulig.. En viss Vik mente dette skulle fungere veldig bra og at det kom til å bli en utrolig morsom bi å kjøre, så jeg gleder meg litt til å teste!

Jorg1s1: planene om bakmontert turbo ble alt for risikabelt siden jeg skal prøve å ha så god holdbarhet som mulig, må jo ha olje retur tank med pumpe osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser meget bra ut dette :)

holder selv på å bygge meg en e30 touring "driftebil". har gjort noe av det samme som deg med bakstillinga, jeg har en fra 540, bygget om traversen så den passer i de orginale festene. det med demperene har jeg ikke gjort noe med enda, men ser jo veldig greit ut slik som du har gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morro med flere driftere, kult at du går for no litt annerldes som touring da ;)

PROBLEM: Sliter med å finne ut av hvordan tenning det skal være på motoren orginalt, må jo plotte inn det i ecu en, akkurat nå står den på 45garder, da får jeg best "respons" i fri og den går renest der.. men jeg vet jo ikke om det er riktig tenning. prøvde med en tenningslampe, den blinker idet On Topp merket på triggerhjulet passerer merket sitt på register dekselet. vil de si det er riktig tenning da? hvertfall sån nogenlunde? Han som skal mappe bilen vil ikke begynne mapping før jeg fnner ut av hvor mange grader tenninga skal være orginalt, sån at han ser hvor mye fortenning vi kjører under mapping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...