Gå til innhold

Bytte av motor i min 318ti - Eller turbo


Marjusen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg har jo fått masse gode forslag gjennom forumet her.

Jeg har skjønt at chiping osv av innsugsmotoren min ikke vil gi så mye effekt.

Det jeg lurte på er om dere har peiling på om det er mye arbe og om det er mulig å bytte motor i bilen min.

F.eks sette inn en 323ti motor i bilen min.

Er det da nødvendig å bytte mye mer en motor?!?!

Noen som veit hvor jeg kan få tak i en slik motor?!?!

--------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har surfet mye rundt etter turbo til bilen min.

Jeg har funnet ett sted hvor de kan skaffe dette. Bilen vil da få 192 hk, men de anbefalte sterkt å bruke chipen som de har der og da vil bilen få 220hk og ett dreiemoment på 290nm.

Er det noe erfaring her med å sette på turbo på en innsugsmotor

Turboen går på 0,4 bar og er ikke justerbar.

Koster da dog 30 k,:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være mulig å hente ut langt mer enn 220hk med turbo, men alt kommer jo an på hvor mye penger du vil legge i det, og hvor holdbart du vil ha det. Hva holdbarhet angår på 220hk, så burde det nok ikke være noen store problemer. Du må kanskje ta litt hensyn med tanke på rivstarter og slikt, slik at du ikke sitter med en rasa girkasse, men den tåler sikkert en del.

Hovedproblemet ditt blir jo godkjenning og avgifter (hvis den er reg. etter 1.1.1996). Godkjenner du den ikke vil du kunne få trøbbel i en eventuell forsikringssak eller ulykke hvor høy fart spiller inn. Og også i PKK (EU-kontroll). Det er jo lett å se en turbo under panseret, så...

For å finne motor foreslår jeg www.koed-3er.dk i Danmark eller www.bildelsbasen.se (database de fleste vrakhandlerne i Sverige). Du kan også forsøke www.osbildeler.no i Norge. De fikser mye rart.

Jeg vet ikke om det er bare bare å putte motoren oppi, verken fysisk eller teknisk, for det er tross alt snakk om å bytte en firer mot en sekser. Bremser og slikt bør nok også oppgraderes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være mulig å hente ut langt mer enn 220hk med turbo, men alt kommer jo an på hvor mye penger du vil legge i det, og hvor holdbart du vil ha det. Hva holdbarhet angår på 220hk, så burde det nok ikke være noen store problemer. Du må kanskje ta litt hensyn med tanke på rivstarter og slikt, slik at du ikke sitter med en rasa girkasse, men den tåler sikkert en del.

Hvor mye koster en rivstarter?!?

Hovedproblemet ditt blir jo godkjenning og avgifter (hvis den er reg. etter 1.1.1996). Godkjenner du den ikke vil du kunne få trøbbel i en eventuell forsikringssak eller ulykke hvor høy fart spiller inn. Og også i PKK (EU-kontroll). Det er jo lett å se en turbo under panseret, så...

Bilen er reg midt i 1995 \:D/ , hva vil det ha og si forhold til å få den godkjent?!?! Har du peiling på hvor mye det vil koste å få dette godkjent?!? Har du peiling på hvor jeg kan skaffe turbo til denne bilen?!? Og hvor mye det koster. De jeg har kikka på er relativt dyre (30 000) heter noe som moselturbo el.l?!?

For å finne motor foreslår jeg www.koed-3er.dk i Danmark eller www.bildelsbasen.se (database de fleste vrakhandlerne i Sverige). Du kan også forsøke www.osbildeler.no i Norge. De fikser mye rart.

Jeg vet ikke om det er bare bare å putte motoren oppi, verken fysisk eller teknisk, for det er tross alt snakk om å bytte en firer mot en sekser. Bremser og slikt bør nok også oppgraderes....

Jeg skal sjekke og takk for tipsa! Har ikke peiling på om det finnes en side her på nettet som kan forklare om det er mulig?!? Bytte fra firer til sekser?!? :?:

Be fast:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være mulig å hente ut langt mer enn 220hk med turbo, men alt kommer jo an på hvor mye penger du vil legge i det, og hvor holdbart du vil ha det. Hva holdbarhet angår på 220hk, så burde det nok ikke være noen store problemer. Du må kanskje ta litt hensyn med tanke på rivstarter og slikt, slik at du ikke sitter med en rasa girkasse, men den tåler sikkert en del.

Hvor mye koster en rivstarter?!?

Nå har du misforstått litt. Jeg tenkte bare at du ikke må ta for mye knallharde starter. Det kalles ofte rivstarter. Bånn turtall og slippe clutchen lissom. MEN, på den annen side, så kan du i forbindelse med turbokonvertering fint få deg launch control. Det er noen styringsprogrammer som har slikt, eller kan bygges ut med det. Jeg tror f.eks Autronic har launch control, men det kan du sjekke når du evt. skal handle. Bare spørre etter...

Hovedproblemet ditt blir jo godkjenning og avgifter (hvis den er reg. etter 1.1.1996). Godkjenner du den ikke vil du kunne få trøbbel i en eventuell forsikringssak eller ulykke hvor høy fart spiller inn. Og også i PKK (EU-kontroll). Det er jo lett å se en turbo under panseret, så...

Bilen er reg midt i 1995 \:D/ , hva vil det ha og si forhold til å få den godkjent?!?! Har du peiling på hvor mye det vil koste å få dette godkjent?!?

Er den datoen førstegangsregistrering i Norge, eller førstegangsregistrert noensinne? 1.1.1996 er for førstegangsregistrering i Norge, så dersom den er importert senere, så må du punge ut til staten ved effektøkning, så da kan det kanskje være like greit å la være å få det godkjent (blir DYRT ellers!).

Har du peiling på hvor jeg kan skaffe turbo til denne bilen?!? Og hvor mye det koster. De jeg har kikka på er relativt dyre (30 000) heter noe som moselturbo el.l?!?

Det er mange som har turboer du kan bruke, men det blir ofte dyrt. Du tjener mest på å ordne det meste selv, eller handle brukt, men det kommer jo an på hva du kan og ikke. Ellers er det ingenting i veien for å handle de dyreste delene brukt. F.eks turbo og grenrør. Slike ting finnes det ofte en del av på www.bmwpower.nu under "BMWBörsen". Skal du handle nytt så har man f.eks www.krbtrading.no som kan levere mye gromme deler.

Dersom du ikke er helt oppsatt på å skaffe deg turbo, så kan du vurdere kompressor istedenfor. www.esstuning.com (norsk firma) har kompressorkits til de fleste biler (er ikke sikker på om de har til din 318iS-motor), og monterer og ordner alt for deg. Minuset er at du vil slite med å få bilen godkjent, for kittene er ikke TÜV-godkjente. Prisen er dessuten ganske høy - over 40 000,-. www.koed-3er.dk leverer også ferdige kompressor- og turbokits. De har et 220hk/240nm kit til din motor for DKK 30.000 eks. mva.

For å finne motor foreslår jeg www.koed-3er.dk i Danmark eller www.bildelsbasen.se (database de fleste vrakhandlerne i Sverige). Du kan også forsøke www.osbildeler.no i Norge. De fikser mye rart.

Jeg vet ikke om det er bare bare å putte motoren oppi, verken fysisk eller teknisk, for det er tross alt snakk om å bytte en firer mot en sekser. Bremser og slikt bør nok også oppgraderes....

Jeg skal sjekke og takk for tipsa! Har ikke peiling på om det finnes en side her på nettet som kan forklare om det er mulig?!? Bytte fra firer til sekser?!? :?:

Be fast:)

Jeg vet ikke om noen sider, men det er helt sikkert mulig. Alt er mulig. Det går mye rart her i landet. Gammel E30 med Kawasaki 1200cc motor, E30 med V8, E36 Compact med V12 (fra 850CSi) etc. ;-)

Problemet er bare at man bør ha en del peiling og penger før man setter i gang. Noen karer i BMWCCN mener man bør gange opp den antatte summen med pi (ca. 3.14) før man har det prosjektet kommer til å koste. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...