Gå til innhold

Instrumentbelysning

Anbefalte innlegg

Gjest Icee_cube
Skrevet

Hei.

Lurer på om det er noen her på forumet som har peiling på instrument belysning på en 1988 325i.

Saken er at når jeg kjører med grøftelys/tåkelys virker alle lys på instrumentbordet slik som de skal, men når jeg setter over på nærlys eller nærlys/langlys forsvinner alle instrumentlys.

Er det noen som har peiling på hva problemet kan være?

Skrevet

Hmmmm har ikke peiling om den bilen nei, men kansje noen med sikring å gjøre.

jeg hadde nesten samme feil i gamle bilen min Toyota Camry.

Når jeg rygget så røyyyk sikringen og jeg kunne ikke slå på viften,instumentbelysning, osv så måtte jeg liksom dytte bilen bak over istedet får å bruke revers gir hehheh og når jeg pleide å kjøre alene med bilen da hadde jeg ingen som kunne hjelpe med å dytte bilen og var nød til å bruke revers gir offff hheheh når jeg brukte det gikk sikringen og måtte kjøre i den kulden uten viften.

så det kan hende det har noe med sikring å gjør ta en titt.

Skrevet

Hei! Sjekk om det er dårlig kontakt i bryteren din. Det er vel av den typen som du trekker ut/skyver inn for å bytte på nærlys/kjørelys, samt at du dimmer belysningen ved å vri på bryteren? I så tilfelle er det mulig det blir dårlig kontakt på dimmer "delen" av bryteren når du setter på nærlysa.

- Chris

Gjest icee_cube
Skrevet

Har sjekket under dashbordet, lurer på om det ikke kan være noen releer som ligger der som er litt dårlige.

Vet ikke hva de releene som ligger der er til, men jeg ville tro at de var til instrumenbelysningen og slikt.

Skrevet

Var det ikke sånn at instrumentene kun lyste når du hadde på parklysa? Det er jo samme reléet som styrer instrument belysningen uansett hvilken posisjon lysbryteren står i. Så derfor, fungerer belysningen i en posisjon og ikke i en annen ligger feilen en annen plass. Holder fortsatt en krone på bryteren jeg da :wink:

Koblingskjema hvis ikke du har det, finnes i Haynes Verkstedshåndbok.

- Chris

Gjest icee_cube
Skrevet

Byttet sikring til kretsen som styrer instumentbelysningen.

Nå fungerer alle lys slik som de skal.

Har ikke peiling på hvorfor.

Rart det der.

Gjest icee_cube
Skrevet

eeehh. fant akkurat ut at sikringen til instumentene ryker hele tiden. Da jeg skulle sette inn en nye en røyk den med en gang. Det står i instruksjonsboken at det skal være en 7,5A sikring. Lurer på om det ikke kan være en overledning en plass. Skjønner meg ikke helt på dette men.

:?:

• 6 years later...
Skrevet

Jeg hadde tilsvarende problem på min E36 99-modell. Hos meg var det et relé som var gåent. Det sitter under dash-en på høyre side av bilen (bak hanskerommet). Der sitter det to stykk reléer, et grønt og et grå/grønt. Det grønne var gåent hos meg (testet det ved å bytte med et tilsvarende likt relé fra sikringsboksen i motorrommet). Kjøpte nytt til 100 spenn, og byttet. Alt fungerte som normalt etter dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...