Gå til innhold

BMW M3 CSL


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

BMWs nye high performance bil skal hete BMW M3 CSL. Det er en spesialversjon av M3, optimalisert for lav vekt. Konseptbilen som ble vist er 200kg lettere enn en vanlig M3.

Mye av grunnen til at CSL blir så lett er stripping av utstyr, og f.eks dører, speilhus, tak, frontspoiler, bakluke mm. i karbonfiber. Den får også lettvekts bøtteseter (glassfiber) og nytt midtkonsoll. Midtkonsollet skal være laga i karbonforsterka plast.

Motoren i prototypen har 350hk mot originale 343hk, og med sine 200kg mindre vil dette gi en økning i hk/tonn på hele 18%! M3 har 229hk per tonn, mens prototypen av CSL har 270hk per tonn.

Det skal allikevel nevnes at prototype/konseptbil og ferdig produkt tydeligvis ikke vil være identiske. Ryktene (folk på BMWCCN sitt forum) sier at produksjonsmodellen vil veie 1385kg, altså 110kg mindre enn en vanlig M3 uten utstyr. Produksjonsmodellen skal også få noen gamp mer enn prototypen: 360hk ved 7900rpm, 370Nm ved 4900rpm. Dermed vil den høyere vekta jevnes ut litt på den måten.

Det er foreløpig uvisst (for meg iallefall) om bilen kommer med ren manuell girkasse. Derimot er det sikkert at den kommer med SMG-girkassen med F1-gir og full pakke. CSL vil forøvrig få en knapp på rattet for aktivering/deaktivering av "M Track Mode" som er et program hvor DSCen (Dynamic Stability Control) ikke slår inn før bilen kjøres virkelig helt på grensa av hva som er mulig.

M3 CSL har bevist å være nesten 30 sekunder raskere enn M3 rundt Nurnburgring, altså med en totaltid på under 8 minutter! Og prisen å betale for dette, ja, den blir visst EUR 85 000 - i Tyskland...

Se bilder her

(Artikkel opprinnelig publisert 11. mars 2003)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs nye high performance bil skal hete BMW M3 CSL. Det er en spesialversjon av M3, optimalisert for lav vekt. Konseptbilen som ble vist er 200kg lettere enn en vanlig M3.

Mye av grunnen til at CSL blir så lett er stripping av utstyr, og f.eks dører, speilhus, tak, frontspoiler, bakluke mm. i karbonfiber. Den får også lettvekts bøtteseter (glassfiber) og nytt midtkonsoll. Midtkonsollet skal være laga i karbonforsterka plast.

Motoren i prototypen har 350hk mot originale 343hk, og med sine 200kg mindre vil dette gi en økning i hk/tonn på hele 18%! M3 har 229hk per tonn, mens prototypen av CSL har 270hk per tonn.

Det skal allikevel nevnes at prototype/konseptbil og ferdig produkt tydeligvis ikke vil være identiske. Ryktene (folk på BMWCCN sitt forum) sier at produksjonsmodellen vil veie 1385kg, altså 110kg mindre enn en vanlig M3 uten utstyr. Produksjonsmodellen skal også få noen gamp mer enn prototypen: 360hk ved 7900rpm, 370Nm ved 4900rpm. Dermed vil den høyere vekta jevnes ut litt på den måten.

Det er foreløpig uvisst (for meg iallefall) om bilen kommer med ren manuell girkasse. Derimot er det sikkert at den kommer med SMG-girkassen med F1-gir og full pakke. CSL vil forøvrig få en knapp på rattet for aktivering/deaktivering av "M Track Mode" som er et program hvor DSCen (Dynamic Stability Control) ikke slår inn før bilen kjøres virkelig helt på grensa av hva som er mulig.

M3 CSL har bevist å være nesten 30 sekunder raskere enn M3 rundt Nurnburgring, altså med en totaltid på under 8 minutter! Og prisen å betale for dette, ja, den blir visst EUR 85 000 - i Tyskland...

Se bilder her

(Artikkel opprinnelig publisert 11. mars 2003)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...