Gå til innhold

Litt fakta om P83, BMWs F1-motor for 2003-sesongen


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

BMW:s F1-motor, med det interna modellnamnet P83, är en fantastisk pjäs. Den utvecklar över 900 hästkrafter. Den har ett maximalt varvtal på 19 200 varv/min. Den väger under 90kg. Den kommer att pensioneras efter F1-finalen på japanska Suzuka om tre veckor!

Fram till nu har inte särskilt många uppgifter sipprat ut från BMW:s F1-motorhögkvarter vid Anton Ditt-Bogen mitt i BMW-land i Munchen. Men har nu, före de avslutande racen på Indianapolis (28 september) och Suzuka (12 oktober) har chefen själv, dr. Mario Theissen, lättat på förlåten. Vem kunde till exempel ha gissat att 1 950 CAD-ritningar behövdes för att konstruera motorn? Om man printar ut ritningarna och lägger dem på rad, skulle de räcka 1,3 kilometer!

Så kom P83-motorn till.

Koncept: november och december 2001.

Design: januari till maj 2002.

Modellframtagning vid BMW:s gjuteri i Landshut: Från mars till maj 2002.

Tillverkning av motordetaljer: april till juli 2002.

Första motorn monterad: juli 2002.

Första bromsbänktestet: 31 juli 2002.

Första utvecklingsfasen för typ1-motorn: augusti 2002 till januari 2003.

För första gången monterad i en bil: 18 september 2002.

Utveckling till att bli tävlingsklar: oktober 2002 till mitten av februari 2003.

Vidare utveckling: Från mitten av februari till säsongsfinalen i oktober 2003.

Facts & Figures.

* BMW:s P83 V10-motor ger över 900hk.

* Maximalt varvtal är 19 200 varv/min.

* Under tävling är det maximala varvtalet reducerat till 19 000 varv/min.

* Tomgångsvarv 4 000 varv/min.

* P83-motorn väger under 90kg.

* En motor körs 500km, därefter renoveras den.

* Det totala antalet tillverkade motorer är 200.

* Teamet tar med sig tio motorer till varje tävling.

* Innan motorn pensioneras har 1 388 uppdateringar/förändringar gjorts.

* Motorn består av ca.5.000 individuella delar. 1 000 är olika.

* Motorn gör av med 1 995 kubikmeter luft i timmen.

* Maximal kolvacceleration är 10 000 g.

* Kolvhastigheten toppar 40 meter per sekund, snittet ligger vid 25m/s.

* Avgastemperaturer på upp till 950 grader har uppmätts.

* Maximal lufttemperatur i det hydrauliska systemet är 250 grader.

* Den supersnabba 130R-kurvan på den japanska Suzukabanan är med sina 4g den största utmaningen för oljesystemet.

* BMW:s P83-motor uppnådde den största andelen fullgaskörning per varv på italienska Monzabanan. Under 73 procent av varvet gick motorn med fullt gaspådrag.

* Under Monacos Grand Prix måste motor och transmission stå ut med i genomsnitt ca 3 100 växlingar.

* Motorblocket och cylinderhuvudena är gjutna i aluminium hos BMW:s

Formula 1-gjuteri i Landshut där man använt sig av en speciell tunnväggs gjutmetod.

* BMW Munchen handhar tillverkningen av vevaxlar (stål), kamaxlar (härdat stål) och kamaxelkåpor samt arbetet med att färdigställa cylinderhuvudena och vevhuset. Oljesystemet och motorelektroniken kommer också från München.

Under det senaste testuppehållet för F1, presenterades BMW:s nya P84-motor. Efter lyckade prov i bromsbänk testades den redan 4 september på Monzabanan i sitt utförande för 2004.

Litt bilder følger. De er ikke av P83/FW25, for jeg fant bare disse litt eldre bildene i farten.

BMW.WilliamsF1 ECU

bmw_f1_ecu.jpg

Arbeid med toppen på F1-motoren for 2000-sesongen

bmw_f1_y2k_engine_headwork.jpg

2000-motoren til BMW.WilliamsF1

bmw_f1_y2k_engine.jpg

Bilen

bmw_f1_glow.jpg

Tekst: BMW Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW:s F1-motor, med det interna modellnamnet P83, är en fantastisk pjäs. Den utvecklar över 900 hästkrafter. Den har ett maximalt varvtal på 19 200 varv/min. Den väger under 90kg. Den kommer att pensioneras efter F1-finalen på japanska Suzuka om tre veckor!

Fram till nu har inte särskilt många uppgifter sipprat ut från BMW:s F1-motorhögkvarter vid Anton Ditt-Bogen mitt i BMW-land i Munchen. Men har nu, före de avslutande racen på Indianapolis (28 september) och Suzuka (12 oktober) har chefen själv, dr. Mario Theissen, lättat på förlåten. Vem kunde till exempel ha gissat att 1 950 CAD-ritningar behövdes för att konstruera motorn? Om man printar ut ritningarna och lägger dem på rad, skulle de räcka 1,3 kilometer!

Så kom P83-motorn till.

Koncept: november och december 2001.

Design: januari till maj 2002.

Modellframtagning vid BMW:s gjuteri i Landshut: Från mars till maj 2002.

Tillverkning av motordetaljer: april till juli 2002.

Första motorn monterad: juli 2002.

Första bromsbänktestet: 31 juli 2002.

Första utvecklingsfasen för typ1-motorn: augusti 2002 till januari 2003.

För första gången monterad i en bil: 18 september 2002.

Utveckling till att bli tävlingsklar: oktober 2002 till mitten av februari 2003.

Vidare utveckling: Från mitten av februari till säsongsfinalen i oktober 2003.

Facts & Figures.

* BMW:s P83 V10-motor ger över 900hk.

* Maximalt varvtal är 19 200 varv/min.

* Under tävling är det maximala varvtalet reducerat till 19 000 varv/min.

* Tomgångsvarv 4 000 varv/min.

* P83-motorn väger under 90kg.

* En motor körs 500km, därefter renoveras den.

* Det totala antalet tillverkade motorer är 200.

* Teamet tar med sig tio motorer till varje tävling.

* Innan motorn pensioneras har 1 388 uppdateringar/förändringar gjorts.

* Motorn består av ca.5.000 individuella delar. 1 000 är olika.

* Motorn gör av med 1 995 kubikmeter luft i timmen.

* Maximal kolvacceleration är 10 000 g.

* Kolvhastigheten toppar 40 meter per sekund, snittet ligger vid 25m/s.

* Avgastemperaturer på upp till 950 grader har uppmätts.

* Maximal lufttemperatur i det hydrauliska systemet är 250 grader.

* Den supersnabba 130R-kurvan på den japanska Suzukabanan är med sina 4g den största utmaningen för oljesystemet.

* BMW:s P83-motor uppnådde den största andelen fullgaskörning per varv på italienska Monzabanan. Under 73 procent av varvet gick motorn med fullt gaspådrag.

* Under Monacos Grand Prix måste motor och transmission stå ut med i genomsnitt ca 3 100 växlingar.

* Motorblocket och cylinderhuvudena är gjutna i aluminium hos BMW:s

Formula 1-gjuteri i Landshut där man använt sig av en speciell tunnväggs gjutmetod.

* BMW Munchen handhar tillverkningen av vevaxlar (stål), kamaxlar (härdat stål) och kamaxelkåpor samt arbetet med att färdigställa cylinderhuvudena och vevhuset. Oljesystemet och motorelektroniken kommer också från München.

Under det senaste testuppehållet för F1, presenterades BMW:s nya P84-motor. Efter lyckade prov i bromsbänk testades den redan 4 september på Monzabanan i sitt utförande för 2004.

Litt bilder følger. De er ikke av P83/FW25, for jeg fant bare disse litt eldre bildene i farten.

BMW.WilliamsF1 ECU

bmw_f1_ecu.jpg

Arbeid med toppen på F1-motoren for 2000-sesongen

bmw_f1_y2k_engine_headwork.jpg

2000-motoren til BMW.WilliamsF1

bmw_f1_y2k_engine.jpg

Bilen

bmw_f1_glow.jpg

Tekst: BMW Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** SPOILER FOR DE SOM SKAL SE F1 på TV2 SENERE I KVELD ***

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Desverre ikke syk nok, for i dag gikk det dårlig! Faen heller! Jeg var dritforbanna på den flaksefaen M. Schumacher. Nå er mesterskapet i dass for Montoya. Forbanna drittgreier. Jeg er så lei av Michael Schumacher sin flaks! Forsvinner en Ferrari av banen, så er det ALLTID Barichello. Som i dag igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** SPOILER FOR DE SOM SKAL SE F1 på TV2 SENERE I KVELD ***

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Desverre ikke syk nok, for i dag gikk det dårlig! Faen heller! Jeg var dritforbanna på den flaksefaen M. Schumacher. Nå er mesterskapet i dass for Montoya. Forbanna drittgreier. Jeg er så lei av Michael Schumacher sin flaks! Forsvinner en Ferrari av banen, så er det ALLTID Barichello. Som i dag igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa satt også på løpet, Jeg har fått en automatisk hat for Ferrari og M.Shumacher.

Jeg har to favoritter i F1 og det er Mclaren Mercedes og W.BMW.

Jeg så løpet offff R.Shumacher ble ute og Barichello.

D Choultard ble plustelig borte skjønte ikke noe.

Etter den siste løpet så har bmw ingen muligheter for å bli årets F1 champion. Men en ting er mulig, men vanskliig og det er K.Raikonen.

Han har en mulighet håper han vinner neste løp.

Ellers kommer BMW med ny bil i neste sesong??

Mercedes kommer med ny men vet ikke om BMW og ferrari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa satt også på løpet, Jeg har fått en automatisk hat for Ferrari og M.Shumacher.

Jeg har to favoritter i F1 og det er Mclaren Mercedes og W.BMW.

Jeg så løpet offff R.Shumacher ble ute og Barichello.

D Choultard ble plustelig borte skjønte ikke noe.

Etter den siste løpet så har bmw ingen muligheter for å bli årets F1 champion. Men en ting er mulig, men vanskliig og det er K.Raikonen.

Han har en mulighet håper han vinner neste løp.

Ellers kommer BMW med ny bil i neste sesong??

Mercedes kommer med ny men vet ikke om BMW og ferrari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den siste løpet så har bmw ingen muligheter for å bli årets F1 champion.

Vel, jo faktisk. BMW.WilliamsF1-teamet kan vinne konstruktørsmesterskapet. De har leda det de siste løpene, men Ferrari tok i går forbi. Ferrari har 147 poeng, og BMW har 144. Mercedes har 128.

Men en ting er mulig, men vanskliig og det er K.Raikonen.

Han har en mulighet håper han vinner neste løp.

Ja, men Kimi må vinne og M.S. må komme på 9. eller dårligere. Kommer han på 8. tar han 1 poeng, og om Kimi da vinner så vil de ligge likt. Da vinner M.S. på antall seiere.

Ellers kommer BMW med ny bil i neste sesong??

Mercedes kommer med ny men vet ikke om BMW og ferrari

De fleste/alle kommer med ny bil hver eneste sesong. Både BMW (FW25) og Ferrari (F2003 tror jeg den heter) kom med nye biler i starten av sesongen, og Mercedes kom med en oppgradert fjorårsmodell. De forsøkte å få sin nye bil i drift midt i sesongen, men den kom seg aldri gjennom kræsjtestene, så jeg tror de gav den opp for denne sesongen. Den skal visstnok være ganske fantastisk, men det hjelper jo lite så lenge de ikke får den godkjent for løpskjøring. Regner med at de ordner seg til våren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den siste løpet så har bmw ingen muligheter for å bli årets F1 champion.

Vel, jo faktisk. BMW.WilliamsF1-teamet kan vinne konstruktørsmesterskapet. De har leda det de siste løpene, men Ferrari tok i går forbi. Ferrari har 147 poeng, og BMW har 144. Mercedes har 128.

Men en ting er mulig, men vanskliig og det er K.Raikonen.

Han har en mulighet håper han vinner neste løp.

Ja, men Kimi må vinne og M.S. må komme på 9. eller dårligere. Kommer han på 8. tar han 1 poeng, og om Kimi da vinner så vil de ligge likt. Da vinner M.S. på antall seiere.

Ellers kommer BMW med ny bil i neste sesong??

Mercedes kommer med ny men vet ikke om BMW og ferrari

De fleste/alle kommer med ny bil hver eneste sesong. Både BMW (FW25) og Ferrari (F2003 tror jeg den heter) kom med nye biler i starten av sesongen, og Mercedes kom med en oppgradert fjorårsmodell. De forsøkte å få sin nye bil i drift midt i sesongen, men den kom seg aldri gjennom kræsjtestene, så jeg tror de gav den opp for denne sesongen. Den skal visstnok være ganske fantastisk, men det hjelper jo lite så lenge de ikke får den godkjent for løpskjøring. Regner med at de ordner seg til våren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...