Gå til innhold

Råd om kjøp av BMW stasjonsvogn


Gjest Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann alle BMW eksperter. Jeg vurderer å kjøpe meg en BMW stasjonsvogn, men har ikke hatt BMW før. Derfor kjenner jeg ikke til svakheter og ulemper med bilene. Er det noen som kan gi meg noen generelle råd? Hadde tenkt meg en sekser i 5 serien. Pris opp mot 100tkr.

Er det mye å tjene på import? Hva med delepriser og forsikring? Vet jo at jeg ikke kan få allverdens med bil til denne prisen men vil nå forsøke.

Informativ side forresten. Kommer til å bruke den mye hvis det blir BMW på meg. Hilsen LSH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha 5-serie med sekser til under 100k så tror jeg nok ikke du har andre alternativer enn den som heter E34 (5-serie fra '88 til '95). Tviler igrunnen på at du finner noe større enn 520, men Touringene kom såpass sent at de kom kun med M50B20, så det er en bra motor. 150hk/190nm og fin lyd og gange.

Et eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/object?id=3 ... os=8&rub=2

Hva feil og slikt angår så kjenner jeg så lite til E34 at jeg ikke vil gå inn på det, det får evt. andre ta seg av. Men det er uansett mange som mener at E34 er den best sammenskrudde BMWen noensinne, så det lover jo godt. :o

Deleprisene på BMW er ikke så helt på viddene som mange vil ha det til, så jeg tror du overlever det. Hvis du i tillegg melder deg inn i BMWCCN (300,-/årlig), så får du 10-15% rabatt hos de fleste forhandlere og andre som selger mye BMW-deler. Det lønner seg fort. I tillegg får du muligheten til å delta på en del treff og får fire utgaver av det glimrende BMW-bladet Fahrfreude i posten. 8)

Forsikringen er generelt høy på BMWer, og biler som 325i og M3 er håpløse for folk under 30 år, men 520iT er nok langt i fra den mest "belasta" modellen, så det tror jeg skal gå ganske greit. Ta deg en sjekk på nettet hos forsikringsselskaper (if.no og gjensidige.no har iallefall online kalkulatorer), så får du en idé.

Tviler på at du tjener stort på å importere en såpass billig bil, men 100k er nok på grensa til at det kan lønne seg. En av fordelene med å importere er jo også at bilen har unngått saltkjøret her i landet, pluss at det er mye mye mer å velge blant i Tyskland. Der kan du garantert finne en bil som har akkurat det du ønsker deg av utstyr og slikt. Sjekk litt priser og slikt på http://www.mobile.de, og så kan du regne ut hva den vil komme på i Norge med importkalkulatoren til Tollvesenet. Den finner du her: http://www.toll.no/bin/bilavgift

Lykke til! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si til alle BMW fans at den motorlyden av en sekser som drar til er noe av det fineste jeg hører. Hadde en Taunus med 2,8l som førstegangsbil. da var det ofte jeg rullet ned vinduet bare for å høre på svevet. Men jeg innser nå at den er slått av BMW. Kanskje barnslig siden jeg er 32 år men jeg mener det :D lsh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si til alle BMW fans at den motorlyden av en sekser som drar til er noe av det fineste jeg hører. Hadde en Taunus med 2,8l som førstegangsbil. da var det ofte jeg rullet ned vinduet bare for å høre på svevet. Men jeg innser nå at den er slått av BMW. Kanskje barnslig siden jeg er 32 år men jeg mener det

Når jeg hadde E30 325i så rullet jeg ALDRI opp ruta etter jeg hadde tatt imot billetten i parkeringshus, dette bare for å høre lyden fra 6eren forplante seg mellom betongveggene. En annen klassiker er å åpne vindu/takluke i tunell, slippe seg ned på 50-60 km/t og gi flatt jern i 2. og 3. gir! :twisted:

Forøvrig er jeg enig i alt du sier om 6er-lyd, at BMW overgår F*rd - og det er ikke barnslig å nyte en slik motorlyd, ikke om du er 72 år engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser at du har fattet interesse for BMW stv. Gikk selv til innkjøp av en 525Tdsa i sommer. Mitt inntrykk av bilen er meget bra så langt. Bilen hadde rullet nesten 300.000km, og de 2 foregående eiere hadde ikke vært flinke med servicene. Så jeg valgte å ta en full sjekk av bilen på BMW verksted ett lite stykke fra der jeg kjøpte bilen. De fant bare ut at dempere framme måtte skiftes, og bakrutevisker, som er ett kjent problem med touringen, måtte repareres (ledningen inn til bakruten som får brudd).

En mnd. etter handelen satte jeg bilen inn på storservice hos mitt lokale BMW, uten å informere de om feile jeg viste om. Foruten vanlig service, fikset de viskeren bak, skiftet demperne framme, skiftet håndbrekkvaier og hardykoblingingen. Denne var ny viste det seg, men var montert feil vei.

Det som imponerer i tillegg til driftsikkerheten så langt er at bilen viser seg å være en suveren vinterbil, i sterk kontrast til de inntrykk jeg hadde fått høre om. Bilen er lettstartet, får opp driftstemperaturen fort(selv i 15-20 minus), sitter veldig godt på veien og jeg slipper å høre den stygge dieselkakklingen. Deiiiilig sekserlyd. Nesten som en vanlig BMW bensinsekser.

Forbruket er veldig varrierende, ligger på ca. literen på bykjøring, men under 0,6 på langkjøring. Vet ikke om dette spranget er normalt, men jeg har foretatt flere målinger, og de stemmer på min bil.

Kan bare gi en anbefaling på mine erfaringer, men E34 Touring virker som en konge bil så langt. Har sett Tdsa annonsert fra 119-169.000,- men de begynner å bli vannskelig å oppdrive. Poppulære biler.

En kamerat av meg kjøpte seg en lik bil for halvannen uke siden, men han måtte til tyskland for å finne ett godt eksemplar. Fant ingen "riktige" i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger flere 5-serie touring tilsalgs på www.bmwccn.no

Men den siden har vært nede siden i formiddag! :-( Ifølge Webmaster er den ikke oppe igjen før i morgen! Forumet har forøvrig ikke virket siden i går kveld (+ noen få timer i dag tidlig). :cry:

Men det hjelper jo ikke hvor mange som ligger for slag rundtomkring på norske nettsteder, sålenge de ikke er "riktige" for kjøperen, slik Gjest hevder i innlegget over ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...