Gå til innhold

Problemer med takluka på min BMW


Gjest MortenGB
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest MortenGB

Hei.

Jeg har fått problemer med takluka på min BMW, 318 i, 91 mod E36.

Jeg får den ikke igjen når jeg først har åpnet den, hører tannhjulene bare står å raper. Er det flere som har hatt dette problemet som kan gi meg noen tips til å fikse det?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er litt jobb. Og ganske tidkrevende. BMW-verkstedene vil ikke fikse det. De kjøper ny eller brukt taklukekassett. Altså hele "taket" innenfor stofftaket. Brukte slike kassetter kom gjerne på 4-6k tror jeg. Dessuten har man da null garanti for at de vil vare lenger enn to uker. De er jo brukt i 10-12 år fra før...

Valgte derfor å gjøre det selv på min 320ia - med far i spissen for reparasjonen. Min luke var i tillegg kilt fast fordi den gikk i stykker dagen før bilen skulle sendes alene med båt til Danmark, så noen gjøker klemte ned den elektriske luka med makt, og knakk da flere rare plastdingser.

Vi bytta:

- Vaiere

- Drivtannhjul

- De nevnte plastdingsene i selve åpne/lukkemekanismene

Det kan være du klarer deg med tannhjulet, men siden vi først hadde alt oppe valgte vi å gjøre det skikkelig. Glideskinnene var fulle av sand og skitt, så vi demonterte den totalt og gav hele plastkassetten en skikkelig avfettingsvask. Så monterte vi sammen alt igjen og satte det skikkelig inn i fett.

Tannhjulet ble forøvrig dyrere enn en kanskje skulle ha trodd. Det var ikke mulig å få tak i løst, forsøkte også hos Knoksen (lokal bilopphøgger), men uten hell. Frykta derfor at vi måtte kjøpe ny hele motoren eller få laget et tannhjul, helt til vi fikk den lyse idéen om at E36 faktisk hadde blitt levert med manuell takluke. Dermed var jeg en tur hos Bavaria og fikk sveivemekanismen til den manuelle takluka - og what do you know.. der satt jammen riktig tannhjul. :o

Så det er mitt tips igjen dersom du skal ha nytt tannhjul - og de fortsatt ikke har de løst.

Uansett, det er lenge siden nå, men kan prøve å gi litt bedre beskrivelse av selve prosessen hvis du ønsker det. Det er et ganske kraftig puslespill å få luka i riktig posisjon når den monteres igjen, inkludert alle disse plastdingsene osv. Så alt det klarer jeg ikke å huske. Har et par bilder, men desverre ikke etter vi tok selve luka av kassetten. Kan poste de også om ønsket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var mye jobb, men jeg regner med at det var 3500+ spart, og tenker man to mann i arbeid en kveld så er ikke 3500,- så ille "betaling". Men uansett, viktig å nevne at det ikke er bare en mekkejobb. Det var et skikkelig puslespill å få alt til å stemme igjen etterpå. Det er så mye som skal treffe riktig. Tannhjulet har vaier på to sider, og det skal styre både oppvippsfunksjonen og den der dra-bak-greia, samt at luka må sitte i riktig posisjon når den er midt i. I tillegg hadde vi litt problemer med at rørene til vaierne til og med var slitt der tannhjulet kom i mellom, så det tok ikke skikkelig tak.. Måtte klemme den litt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr samma problem med takluka, den "knaker" bare når man prøve å sveive den, kanskje man sku vurdere bil uten takluke neste gang, vis man kjøpe Bmw igjen, virker som en god del av Bmw har disse probleman, spesielt d eldre modellan...

HAr forresten 318i e36 91 mod u see, the same shit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr samma problem med takluka, den "knaker" bare når man prøve å sveive den, kanskje man sku vurdere bil uten takluke neste gang, vis man kjøpe Bmw igjen, virker som en god del av Bmw har disse probleman, spesielt d eldre modellan...

HAr forresten 318i e36 91 mod u see, the same shit :lol:

Fins vel ikke så mange BMWer uten takluke....eller? Takluke er tøft...i alle fall når de virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr samma problem med takluka, den "knaker" bare når man prøve å sveive den, kanskje man sku vurdere bil uten takluke neste gang, vis man kjøpe Bmw igjen, virker som en god del av Bmw har disse probleman, spesielt d eldre modellan...

HAr forresten 318i e36 91 mod u see, the same shit :lol:

Ja, men det gjelder nok de aller fleste bilmerker, i alle fall i Norge. Når de har blitt 10-12 år er det ikke så mange takluker som har det godt lenger. De blir fulle av sand og drit i både glideskinner og mekanismer, og blir veldig tunge å dra. Dermed økes slitasjen og luka tar fortere kvelden.

Min ble ganske annerledes etter overhaling.. Den gikk fortere og lyden var ikke lenger den daffe *brrrrRrrrrRrrrrrRrrr*-greia.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det lønes å kjøpe fra 95 mod og oppover, virker som mange av 91-94 har samma problem, takluke,sentrallås,sigtennern... Snakke om e36...

Neste bil æ kjøper ska væra fra 95 og opp, har 91 nu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 ble jo bare bedre og bedre med årene, som med alle andre modeller. De siste er nok rimelig sikre biler å kjøpe seg. Interiøret er penere fra '93 og utover, og i tillegg tror jeg det er færre problemer med det. I tillegg er det masse småting som er rettet opp i de nyere modellene.

Men, akkurat det med takluka vet jeg ikke om det er så mye å gjøre med når bilene blir 10-12 år.. Det gjelder alle bilmerker. Hele mekanismene blir fulle av sand og drit etterhvert, og dermed blir det høy slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...