Gå til innhold

Chiptrimming


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

NB! Dersom du skal gjøre det lovlig, og din bil er førstegangs registrert i Norge etter 1/1-96 så må du betale økt effektavgift til staten. Du skal også ha ny forsikringspremie basert på effekten.

Det er nok tvilsomt at det går å få det til lovlig uansett, så da kan han like gjerne drite i regdato.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg tenkte også ofte på om jge skulle chippe bilen

Er vel som folk sier oppi her at man ikke henter mange hesta

Men det er en i sverige som chipper bmwen for 2000,-

Han sender i posten.

Det var han gr anbefalte meg i en tideligere tråd.

Husker ikke helt navn eller url.

Men er du intr. kan jeg skaffe...

En anna ting du kan vurdere er NOS kit.

Da bestemmer du selv hvor mange hester som skal skytes inn.

Dette kommer vel på rundt 5-8000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anna ting du kan vurdere er NOS kit.

Da bestemmer du selv hvor mange hester som skal skytes inn.

Dette kommer vel på rundt 5-8000,-

Turbo og kompressor leverer jo varen hele tiden (ja, jeg vet det må bygges opp trykk, men det tar relativt kort tid), mens lystgass (NB! NOS er bare et lystgass-merke, NX er et annet) har du bare når du trykker inn knappen, og er best egnet til dragrace/akselerasjon for å få en heftigere forbrenning slik at turtallet øker raskere. Dersom du skal ha permanent lystgassinnsprøytning (for å få glede av ekstra effekt på noenlunde lik linje som turbo og kompressor som mater hele tiden) må du nok ha en stor tank med gass på henger bak deg! :P Dessuten har jeg sterk tvil til at motoren tåler permanent lystgass...

NB! Jeg er ingen motstander av lystgass, men alt til sitt bruk. Det er ikke et alternativ til turbo eller kompressor i en bil for gatebruk slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting ang. chiptrimming jeg plukket opp fra en tråd på BMW CCN sitt diskusjonsforum:

- du må bruke 98 oktan etterpå (dyrere bensin)

- de 15 hk er ikke nødvendigvis helt bak mål, men det er ikke sikkert de legges til toppeffekten, kanskje øker den opptil 15 hk et sted i mellomregisteret der du ikke har så mye effekt originalt

- bensinforbruk går ikke nødvendigvis ned, det kan også gå opp, avhengig av type kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en BMW 318i (e36), den var chippet, hadde KN luftfilter og effektanlegg, og jeg kjørte ifra en bmw 325 (e36 cab) på 0-100! \:D/

En orginal 318 går egentlig helt "rævva", og du får ikke ut mange hestene med en chip, men bilen vil akselere mye bedre! Anbefales! Sjekk bildene av den på galleriet når jeg får lagt dem inn.

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke helt troverdig ut, men vis dem ligge her på galleriet, så må æ jo sjekke det opp... :shock:

Men chip,sportseksos,og sportsfilter bør utgjøre en ca 20 mer, me chip for man 15hk mer.... sånn e d!

325 har vel 192 hk + sportseksos og sportsfilter og mm?

Trur neppe d har skjedd... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min ytet kanskje 140 alt i alt, og da har en 325 ca. 50 hester mer...

Men en 318 er mye lettere + at en 325 er veldig seig!!! Har en 320 nå, kjenner det på den også, den har 150 hk, men det er ikke noe fartsmaskin... Det som er litt tøft da at jeg var sjåfør på cab'en, mens at dama mi brukte 318'en...

Hadde en fordel med vekta, ettersom at hun var alene i bilen.

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres litt tvilsomt ut, kanskje 325en ikke gikk helt som den skulle, men hvis dere var flere passasjerer i caben kan det ha vært tilfelle. For det første er caben en del tyngre i utgangspunktet, og med ekstra passasjerer kan vi fort snakke en del hundre kilo i forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså blir det et ja eller nei...

Burde jeg det eller ikke.

Chippe altså... :?:

Det blir jo opp til deg selv å avgjøre etter å ha lest argumentene for/mot her, samt om du føler at du har råd til å bruke X antall tusen på noe som i verste fall er pengene ut av vinduet, men som også faktisk kan gi deg litt forhøyet effekt.

Det finnes ikke noe fasitsvar - eller det vil si - i den grad det finnes et fasitsvar er det du selv som sitter inne med det...

Nå ble du sikkert veldig mye klokere? :-"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp først sportseksos og kn filter/sportfilter, silikonslanger... sånne ting, vis du syns at etter at du har kjøpt disse at d hjalp noe særlig, så kan du jo chippe vis du har cash :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje vurdert om det var andre filter som var bedre en K&N, ref. denne testen: http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/. Nå finnes visstnok ikke Apexi til BMW, såda er jo K&N det beste i denne testen, men kanskje Pipercross eller Green Cotton er bedre?

Har uansett hørt at enkelte med K&N-filter skifter olje etter bare 4-5000 km for å være på den sikre siden. Enkelte har kjørt to like intervall mellom oljeskift med originalfilter vs. K&N og sammenlignet oljen (spart på en skvett fra det første intervallet), og da var oljen fra K&N-perioden mer møkkete. En annen sammenligning, for å være sikker på at filtrene kjøres under 100% ike forhold er gjort med en BMW 850i, den har V12 og to luftfilter. Der byttet de til K&N-filter på den ene siden, og et nytt originalfilter på den andre siden, etter en viss tid sjekket de filtrene, og K&N-filteret var mye renere, dvs. det slapp gjennom mer dritt og møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...