Gå til innhold

høytalere bak i 318i 96

Share

Anbefalte innlegg

Driver og skal sette i stero i BMW 318i 96 men er det noen som har testet høytalere som er 10 cm og passer ned i orginal hullene..blir det bra ?? har et sett 6*9 høytaler liggene. modul/kasser til at disse skal passe koster 590,- +porto så da er det kansje bedre og bruke litt mere penger på 10 cm og sette i... ??

Noen linker til passe bra 10 cm høytalere.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme bil som deg bare 92 modell. Akkurat byttet alle elementer. Vil anbefale 6*9 bak. Men når du setter på det, vil du få ett lite tap av lyd ovenfor å lage helt nye hull ( modul saken). Arealet av 6*9èrne er nemlig mye større enn det hullet i hylla er..så der mister man litt....men gud for en lyd. Har satt i infinity 6*9 til 1890 der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du bruker høytalere som passer i orginalhullene i hattehylla og heller konsentrerer deg om et bra frontsystem siden du skal ha subber. Den viktigste lyden kommer fra fontsystemet. Det viktigste kjennetegnet på et bra og gjennomtenkt annlegg er frontsystemet. Med et bra frontsystem slipper du nesten å ha subber for å få frem bra bass.

Bakhøytalerne skal egentlig ikke høres i framsetene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du bruker høytalere som passer i orginalhullene i hattehylla og heller konsentrerer deg om et bra frontsystem siden du skal ha subber. Den viktigste lyden kommer fra fontsystemet. Det viktigste kjennetegnet på et bra og gjennomtenkt annlegg er frontsystemet. Med et bra frontsystem slipper du nesten å ha subber for å få frem bra bass.

Bakhøytalerne skal egentlig ikke høres i framsetene

Har du noen gode løsninger på hvor frame i bilen, det er trangt om plass og dem som sitter orginalt i døren er for små så dem blir bare diskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo plass til gode høyttalere foran i en E36. I døra sitter det bare diskanter, ja, men resten sitter jo i sparkepanelet foran døra!

Der skal det være 5 1/4" (13cm) høyttaler. Du kan f.eks kjøpe et komponentsett med 5 1/4" bass/mellomtone og separat diskant som du monterer enten på dashbordet eller i døra (riv ut de originale diskantene og lim de løse fast i dekselet f.eks).

Et skikkelig 5 1/4" sett spiller bra!

Og når du skal ha en sub eller to i tillegg så holder det nok lenge med høyttalere i original størrelse bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Har aldri sett en E36 uten disse høyttalerne. Har du ikke diskant i døra heller? Kun høyttalere bak? Hørtes utrolig merkelig ut. Selv biler med kun et sett høyttalere pleier jo å ha de foran.

Det skal være riller i plasten rett foran dørene. Bak der skal det sitte en 5 1/4"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil.. Satt no gitter der ja. Må vel trå til og putte noe dit da. Men ser ikkeno i døra. Hvor i døra skal diskantene egentlig sitte da?

Her ser du på en E36 med standard anlegg (det runde "gitteret" mellom hanskerom og trekket på døra):

aay.sized.jpg

Her er på en E36 med større originalanlegg:

p1010009.sized.jpg

Tenk så mye man kan lære av og følge med på forumet her : :shock:

Godt jeg kan hjelpe med noe da. Lenge siden jeg har kjørt BMW nå... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller pengene på et bra frontsett ja. Selv har jeg dls ps-5 (eller noe sånt, ikke spesielt dyrt) foran og en 12" sub bak. Alt drevet av en dls forsterker som sitter montert på seteryggen. Er helt ok det.

Problemet er bare at de orginale høyttalerne foran har liksom gitteret fast i hele greia, så det kan bli litt styr med å få en ny diskant til å passe/bli pent. Endte med at diskanten ble satt oppe på dashbordet på min.

Da ble det slik: diskant.jpg

(jej, samme bil som i gr sin post 8))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig.. Slik er det ikke på min. Så jeg har gjort det samma som hagenisse og har den på dashbordet. Hm.. Er det kommet ut noen spesial utgaver av E36 316i? Har merka mye som ikke stemmer mellom andre sine og min. Blandt anna skivebremser både forran og bak og at bilen trolig var hellakkert fra begynnelsen av. (Altså ikke plast gråe fangere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp folkens.

Kjenner jeg blir ivrigere og ivrigere etter å svare jo lenger ned jeg leser. Men dere er jo så JÆ*** raske til å svare. Men jeg skyter værtfall inn noe jeg også!!!

Gå HELT klart for frontsett, 2-veis eller 3-veis + 2x10" sub eller 1x12" sub i lukket kasse.

Frontsett jeg ville valgt er 5,25" bak sparkepanel 2,5" mellomtone oppå dashen som du feller ned (må fjerne litt luftegreier da men, funka bra for meg. Ikke noe mer dugg el.l) og 1,1" diskant i speilhuset.

Kan VIRKELIG anbefale dette:

Head Unit:

Pioneer DEH-P9400MP (tidsforsinkelse og delefilter)

Frontsett:

DLS UP-35 (http://www.bgaudio.no/hoyttalere/ultimatepro/index.htm)

Sub:

DLS MW-112 (http://www.bgaudio.no/basser/magnesium/index.htm)

Forsterkere:

DLS CA-20 (2kanaler) til diskanta (http://www.bgaudio.no/forsterkere/ca20/index.htm)

DLS Ref-200 (firekanaler til midbass og mellomtone)

DLS CA-10 (monoblokk) til sub (http://www.bgaudio.no/forsterkere/ca10/index.htm)

Jeg synes selv det er mye bedre og finere bass med en 12" enn to 10"!

Burde koble det slik:

Tokanaleren inn på high på spilleren

Firekanaleren (2linjeinnganger) begge inn på mid på spilleren med y-ledd

Monoblokk inn på low

Deler Subben på 80hz, midbasse fra 80-2500, mellomtone fra 500-3165 og diskant fra 3150 -->

Jeg har nå fått spilt ca 100timer på dette systemet og nå vil jeg virkelig si jeg har fått sinnsyk lyd. Har ett bra centerlydbilde, en varm og god bass og kan vireklig spille høyt.

For morroskyld testa jeg dbmåling med den og kom på 146:):):):)

Det er litt jobb og sette det inn, men jagguh blir det lyd og!

Noe du fortsatt lurer på`? Keep on asking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...