Gå til innhold

Hvordan gjøre motoren som ny..


///M
 Share

Anbefalte innlegg

Oki Doki...

Kan du nevne noe viktig..

Skal ta fullservice på den, er usikker på når det ble gjort sist, kjøpte den for 1 år siden, og vi selv har ikke gjort noe mer med den enn oljeskift.

Broren min kjører ikke mye og ikke har mye peiling på biler, ikke det at jeg kan mye, men noe kan jeg.

Har merka mye med bilen når jeg har begynt å kjøre med den, fikk jo lappen på torsdag forrige uke..

Nevner noe her..

Ulyder når jeg skrur vifta til nummer 1

Avogtil når bilen står på tomgang, spretter turtallet opp og ned.

Merker at girkula rister skikkelig når bilen er i tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er noe tull med viften på en, er det sikkert noe rusk som ligger å gnir inn mot vifta, eller så trenger den smøring. Vifta når du via motor-rommet vet å ta av den listen ved frontruten hvis du har en E36..

Når det gjelder tomganger kan det Kanskje være kondens, da detter turtallet ned, så prøver bilen å få det opp igjen. Har heller ikke så peiling på bil.. men det er det jeg kan tenke meg. Girkulen rister sikkert fordi turtallet går så opp og ned.

Men du har vel kjørt en del, så er nok noe annet med tomgangen.. du får se hva andre svarer deg på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vifta, blåser den dårlig også? kan være at pollenfilteret er tett eller at noe sitter litt løst...

Pollenfilteret sitter under det svarte dekselet under motor-rommet ved frontruten!

D med tomgangen, kan være at hydr-løfterne er slit eller noe, kan jo kanskje være injetion motoren som også gjør d...

Girkula vil alltid riste litt uansett, trur det er jo større motor jo mer risting, all den kraften :D

Bare mine tips detta...

Kan jo være at jeg tar feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkula vil alltid riste litt uansett, trur det er jo større motor jo mer risting, all den kraften

Det tror jeg nok ikke stemmer.....

Hvis gir stanga viberer mer enn normalt er det nok pga at motoren ikke går som den skal på tomgang. Og angående det med større motor, så er det enklere å få en motor med flere sylindere til å gå pent... På tomgang vil det være mer vibrasjon i en 4 sylindret motor enn en 6 sylindret, men hvis motoren går som det skal kan forskjellen være minimale.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ugjevn tomgang. Test med en annen styreenhet før du begynner å se på andre ting eller bytte deler. Det kan hende den du har er defekt eller at det har kommet vann i den etter trykkvask av bilen. De fleste verkstedene har en styrenhet for testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevn tomgang tyder ofte på falsk luft. Gå over alle insugs slanger å sjekk etter sprekker ol. Finner du et mistenkelig punkt og ikke er helt sikker. Spray litt startgass på punktet, hvis turtallet øker har du en lekkasje.

Vifta kan ofte lage ulyder når lagrene i vifta blir slitt. På mange eldre biler så er det enklest å bare bytte vifta.

Det at girstanga rister så fælt kan komme av at motor/girkasse fester er utslitte. Kan selfølgelig også komme hvis motoren fusker fælt på tomgang.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter tomgangsregulatoren?? vanskelig å få løs?? bilen er veldig ujevn ved tomgang + at girspaka rister, noen gang går han plutselig opp i 2-2.5rpm.... kan ikke si at jeg liker det noe særlig!

Gummibelgen som går til mottoren, skifta den ut i sommer, var et hull i den, da "kveltes" bilen nesten helt ved tomgang...

Kan ikke være at kamakslinga er dårlig og at han ikke klare å løfte opp ventilan ortnlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...