Gå til innhold

Plexiglass og basskasser


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Herregud så mye arbeid dette her er. Planleggingsfasen er jo mer enn arbeidet med å sage og sette det sammen.

Hva sier dere til bakvegg delvis i plexiglass? Ødelegger det mye? Hvilken tykkelse bør evt. brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å bruke plexi som vegger nei.

Bar du får det helt tett!

Jeg ville vel valgt 4-6mm tenker jeg...

har sett mange som bruker plexi i basskassa...

hehe, synes planlegginga er halve moroa jeg...selv bruker jeg autocad.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
19mm er i grenselandet for at det blir for tynt. Skulle heller brukt 22mm. Men du kan lime sammen to plater til fronten (platen som elementet sitter i).

Nå var vel egentlig diskusjonen sånn passe død, men jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at bilradiospes.no anbefaler 19mm...

De fleste vil anbefale MDF som er et meget hardt tremateriale og egner seg utmerket til lyd. Andre plater som spon og kryssfinner er også en løsning. Ulempen med spon er at den slipper luft gjennom platene og vil ikke gi maksimalt ”trøkk”. Kryssfinner er vanskelig og jobbe med og slår seg i fuktig vær. Bruk 19mm MDF så er du sikker.

Fra: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=33&ids=artID

Kan kanskje også gi en generell update på prosjektet mitt - det har kommet ca null. Har ikke rukket å bygge kasse engang, men har alt jeg trenger utenom kabler. Nå skal jeg flytte denne uka, og ha eksamen uka etterpå, så får vi se etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye diskutering om plexiglass og mdf her nå:) Bygde tidligere en 4.ordens båndpasskasse til mitt Rockford Power element. Da brukte jeg 19mm mdf......holdt ikke lenge for min del iallefall, bakveggen i trykkammerdelen regelrett eksploderte (2000watts element og 2 stk 1500 watts monoblokker), kunne jo ha kommet av materialtretthet men har mine tvil :wink: Så bygde jeg samme kassen om igjen, bare denne gangen i 22mm mdf som jeg stivet opp etter alle kunstens regler, da holdt det fint:) I stedet for plexiglass brukte jeg 15mm tykke herdete glassplater (skal i følge leverandøren være skuddsikkert????), noe som ble skikkelig tøfft, limte den fast i mdf-veggen med sicaflex. Herdet glass er i tilegg mere slitesterkt med tanke på riper i glasset og sånt, men er oxo dyrere å anskaffe.

I de fleste tilfeller holder det i massevis med 19mm mdf men hvis du tenker på et kraftig element og trykkammerkasse bør man kanskje vurdere å bruke 22mm og stiv den av, demp kassen i tilegg, så slipper du ekle resonanslyder (grøss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen fare for at kassen skal "eksplodere", nei. ;) Det blir bare en 12" BOSS som jeg har liggende. Duger sikkert bra det. Uansett blir det mange ganger bedre enn originalanlegget. Er ikke ute etter noe mer enn å oppgradere det litt nå i første omgang.

Angående det med oppstiving av kassen - bør eventuelle avstivere gå midt gjennom kassen eller bør de ligge i skjøter/kanter, eller betyr det ingenting med tanke på lyden? Tenker på om det gjør noe om det går en tynn "bjelke" tvers over midt inni kabinettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener kanskje at avstiverne bør ligge i skøtene for å ikke ødelegge lydkvaliteten, etter min mening er det bare tull, det jo størrelsen på kassen (i liter) som avgjør tuningfrekvensen (i bassreflex er det både størrelse på kassen og lengden på porten). Da har det ingenting å si at f.eks det går en avstiver tvers over fra en vegg til en annen, bare pass på at du får plass til elementet da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...