Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  iSmannen skrev:

Jeg ga rundt 7000 for settet mitt. Det var med god rabatt, men skulle vel være mulig å få det ned mot det iallefall. Kan ikke si annet enn at understellet er fantastisk. Har kjørt 6000km med det nå over dårlige fjellveier, brostein i Bergen, på bane mm. og har tilgode å subbe. Selv over filefjell med bilen full av baggasje og to passasjerer gikk det fint.

Må\burde jeg kjøpe nye dempere hvis jeg senker bilen 50/30?

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
  JohnnyB skrev:
Må\burde jeg kjøpe nye dempere hvis jeg senker bilen 50/30?

Må og må... Dersom du bytter til kortere fjærer er ikke vanlige dempere istand til å håndtere den endrede frekvensen de får (kortere og hyppigere slag). Dette vil føre til at de kan overopphette med påfølgende miste av demping, evt. ryker de helt ganske fort. Ved kjøp av sett med fjærer og dempere type Eibach Sport System, KW System2, H&R Cup osv. vil du få dempere som passer fjærene perfekt, eller iallefall mye mer optimalt. Dersom man er på et budsjett, kjøper man fjærer nå og dempere når de man har ryker evt. får mere penger. Da vil man i alle fall merke en KJEMPESTOR forandring til det bedre.

Men jeg ville, dersom penger er tilstede, kjøpt et komplett sett.

Skrevet

En annen ting som er verdt å nevne er at Eibach Sport Line fjærene er linære foran og ikke progressive slik alle stor sett alle andre er. Det vil si at de er like stive uansett hvor i slaget de er.

Skrevet

Jeg byttet nå i vår, dvs mars/april. Da var det 3 uker bestillingstid på sett med fjærer/dempere (Sport System): Men de hadde fjærene på lager (dvs. Sport Line). Du kan jo dersom du vil ha det litt billigere kjøpe Sport Line fjærer med Bilstein Sprint dempere. Jeg kjøpte hele settet for da var jeg garantert å få dempere som passet 100% til fjærkarakteristikken.

Skrevet

Joda, det virker lurt å byttet dempere i samme sleng.... Problemet er bare at pengene ikke strekker helt til.

Jeg har hørt at det skal vær lett å bytte fjærene bake...

Men hvordan er det med å bytte fjærene framme? Det skal vist vær endel skrua å få løs.

Skrevet

Jeg ville spart opp penger til dempere fremme. Det er ikke skruene der som er problemet, men å klemme sammen fjærene slik at du får på fjærbeinslageret på toppen. Vi var to stykker med en kvalitetspresse for å få sammen dritten. Dersom du da må bytte demperene etter noen måneder kan det fort bli dyrt dersom du må få noen til å gjøre jobben for deg.

Fjærene bak er det bare til å dra ut med hendene dersom du løsner demperen fra bærearmen. Tar 10 minutter å bytte fjører bak fra du starter til du er ferdig.

Skrevet

Kanskje jeg bare skal vente med senkingen da...

Har endel små ting som jeg har lyst å få unnagjort.

Hvor mye koster det for ett komplett senkesett?

Skrevet

Tenk iallefall på at alle foringer bør være i toppstand før du senker. Dette har veldig mye å si for komfort og sporing. Dette er ikke bare for senking, men spesielt da. generelt bør man heller tenke på sånne ting med bilen før man begynner med GT-lepper, øyelokk, lexuslykter, angeleyes, stereo og alt det andre som folk svir av penger på. På banekjøringen til BMWCCN på Voss var det en 320 som holt på å kjøre av veien hver runde pga. demperene var blåst. Med litt penger på dempere istedenfor den fete bassen han hadde montert, hadde sikkert bilen vært mye triveligere å kjøre.

Komplette senkesett får du fra rundt 5000kr (Apex) opp mot 25000kr (Bilstein PSS9 og Øhlins). Mitt koster som sagt rundt 8000kr i listepris (Eibach). NB! Hold deg unna Koni. Demperene er greie men de ryker fortere enn f***. De har livstidsgaranti men det er ikke akkurat gøy å bytte dempere en gang i året.

Skrevet
Auto-Trio selger Bilstein. Der får du også gode rabatter dersom du er medlemm av BMW CCN. PSS9 koster vel rundt 19.000kr listepris i Norge, mens du får det til rundt 12.000kr i Tyslknad. Utenlandsturen kan dermed fort bli tjent inn igjen :shock:
Skrevet
  iSmannen skrev:

Komplette senkesett får du fra rundt 5000kr (Apex) opp mot 25000kr (Bilstein PSS9 og Øhlins). Mitt koster som sagt rundt 8000kr i listepris (Eibach). NB! Hold deg unna Koni. Demperene er greie men de ryker fortere enn f***. De har livstidsgaranti men det er ikke akkurat gøy å bytte dempere en gang i året.

PSS9 er ikke de høyde justerbar? Har det noe for seg?

Skrevet

PSS9 er judsterbart for høyde, kompresjon- og returdemping. Dersom du har egen tekniker evt. vanvittig god peiling på understell samt hva gjør hva og hvorfor, og kjører MYE på bane er dette noe av det beste som finnes. Gutta i BMWCCN som kjører på Nürburgring velger av og til dette for å kunne finjustere understellet sammen med teknikere.

Til vanlig bruk har Bilstein akkurat komt med B10 Power Kit 60/40 til en kjempepris på rundt 3000 i Tyskland.

Skrevet

Jeg skal ha et billig og bra senkesett til min bmw (318i e36 94mod) skal helst ha 50/30 eller 40/20 hvis det finnes ? Ihvertfall skal jeg ha et senkesett som er lavere foran enn bak. Håper på raske svar !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...