bapeland Skrevet Juni 24, 2004 Share Skrevet Juni 24, 2004 Noen som har kjennskap til kompressor mating av 320 coupe 96mod?? Bor i Brussel og har lurt på om jeg skal montere en kompressor eller kanskje en turbo... Men så lurer jeg på da hva annet biltilsynet krever for og få den godkjent for gatebruk. Må bremser og slikt forsterkes?? Hvil girkassa tåle en slik oppgradering?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Juni 25, 2004 Share Skrevet Juni 25, 2004 Du kan jo sende en mail til de som driver med slikt, f.eks. http://www.infinitas-gmbh.de/ og http://www.esstuning.com/. Tar jeg ikke helt feil, må vel bremser oppgraderes viss du øker mer enn 15% av orginal effekt. Så lenge kompressorkittet du kjøper er godkjent av f.eks. TüV så ordner det seg med godkjenning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 27, 2004 Share Skrevet Juni 27, 2004 Er det biltilsynet i Belgia eller i Norge du snakker om? Og skal du få noe gjort der nede burde det vel være nærliggende å sjekke ut et turbokit fra Mosselman f.eks. Tror nemlig at Mosselman har base i Belgia eller Holland, så det burde gå an å få rimelige priser på slikt der nede. Med helt original motor og innmat lader de 0.4 bar, så på 2-literen din havner du rundt 205-210hk. Mosselman-kittene skal være rimelig problemfrie, bortsett fra godkjenning i Norge. Turbo- eller kompressorkonvertering krever visstnok en spesiell avgasstest som det ikke finnes her til lands, og må gjøres hos Dekra i Tyskland. Det koster noen lapper, og bilen må oppfylle visse krav. Man får nemlig ikke godkjent BMWer med ESS kompressor heller i Norge, ihvertfall ikke uten å treffe snille folk hos tilsynet. Kittene er ikke TÜV-godkjente. Men du holder jo til i Belgia - da kjører du vel belgisk registrert bil? Kan veldig godt være at det er enklere å få det godkjent der nede. Har du da planer om å ta bilen med til Norge senere bør det være enklere å få den godkjent her oppe også om den allerede er godkjent i Belgia. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bapeland Skrevet Juni 28, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2004 Takk for tipsene.!! Jeg har min egen bil her nede i Belgia. Den er norsk registrert. Skal flytte hjem til jul. Så jeg tror kanskje jeg må finne et kompressor kit som tuv godkjent for enklere å få det godkjent hjemme i norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 28, 2004 Share Skrevet Juni 28, 2004 Finnes det, da? ESS er jo en av de største på ettermonteringskit, og de har ikke klart å få sine kit TÜV-godkjente, og det på tross av at de faktisk opprettholder "garanti" på nyere biler (tror ihvertfall de gjør det). De andre store er f.eks Dinan og RMS, men de er helt sikkert ikke TÜV-godkjente. Tror ikke Rotrex sine heller er godkjente. Og ikke Mosselman sine turbokits heller... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bapeland Skrevet Juni 29, 2004 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2004 Fikk en mail i fra et Tysk Firma som heter Infintas. De sa de har TUV godkjente kompressor kit. Kanskje det kunne være en opplysning for andre som eventuelt tenker kompressor. Kit'et koster 6.880€. Gå til www.infinitas-gmbh.de for mer informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 29, 2004 Share Skrevet Juni 29, 2004 Jammen stiv nok pris også... Det blir over 57k bare omregnet til norske kroner, og så kommer 24% mva (oppe i over 70k), samt eventuell toll. Er det med eller uten montering? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 29, 2004 Share Skrevet Juni 29, 2004 Er det ikke mye mindre jobb å bare kjøpe seg en 328/m3? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå