Prog_Kick Skrevet Juni 30, 2004 Skrevet Juni 30, 2004 Dette har jeg lurt på en stund, fordi jeg skal kjøpe meg en 320coupe (e36) og omtrent ALLE bilene jeg har sett på, ringt på har hatt en såkalt "merkelig takluke" som ikke fungerer helt. Da det er flere her som har e36 så lurer/håper jeg på at noen vet hva som er en typisk feil, og hva som må gjøres for å fikse det. Eventuelt pris etc? Takker for svar ang det. Ellers så er planen min å dra til oslo for å kjøpe en BMW 320Coupe (svart,sportseter,1992mod, 208 000) for 72 000, jeg føler dette er en bra deal på bilen, den er i org stand, Eu godkjent 11 juni i år. Er dette en bra pris? er en liten bulk øverst på døren,skulle ikke være noe særlig synelig, og selvsagt litt defekt takluke. Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på, og sjekke når jeg skal kjøpe den? ALLE tips mottas med takk! På EU kontroll sjekker dem vel ikke motoren? Så jeg bør ta den til naf test for en sjekk og få 3mnd garanti som dem skryter av, men hva koster dette? Som sagt ALLE tips mottas med takk. MVH Thor Erik
iSmannen Skrevet Juni 30, 2004 Skrevet Juni 30, 2004 Såvidt jeg har skjønt er lukene som ble levert fra fabrikk ikke akkurat optimalt konstruert. På min gamle 318 ble jeg rådet til å bytte til ny pga. mye bedre konstruksjon. Det som ble sagt var at dersom en satte i brukt, ville bare samme problemet oppstå pånytt. Jeg byttet likegodt hele kasetten selv, og konverterte fra manuell til elektrisk i samme rennet. Det var gjort på et par timer av meg alene (uten forkunnskaper). Kassetten koster rundt 6000 ny og kan være verdt pengene. Disse pengene trekker du ifra på kjøpssummen selvfølgelig Sørg i alle fall for NAF-test av bilen. Ellers på E36 er det: * bærekuler * demperlager bak og fremme * alle foringer rundtom * clutchen er vel i faresonen rundt 200k * på coupe skal vinduene senke seg et par cm når du åpner døren * virker alt det elektriske? * Lekker bilen? Sjekk etter fuktighet under matter og ved reservehjul. * Ulyd i motor? Blårøyk fra eksos * Er servicer fulgt Og sikkert endel andre ting jeg ikke kom på ifarten
Gunnar Skrevet Juni 30, 2004 Skrevet Juni 30, 2004 Problemet med taklukene er at skinnene som regel aldri blir smurt etter at de trilla ut fra fabrikken, pluss at det kommer mye skit (sand og støv) i skinnene. Før eller senere går skinnene og vaierne helt tørre, og glir kun på sanden. Når mekanismene da består av aluminium, kobber og plast sier det seg selv at det ikke er særlig bra å gli på sand... Når dette skjer begynner ofte tannhjulet som går mot vaierne også å glippe, så da kan man få problemer både med vaiere, tannhjul og rørene vaierne går i (man hører gjerne en "kneppelyd" når motoren/sveiven går). Så et godt tips til dere som vil bevare taklukene - sett inn skinnene med fett med ikke altfor mange års mellomrom. Gidder man ikke å ta ned hele taket og kassetten (litt arbeid) så får man nok ikke smurt skikkelig, men alt hjelper. EDIT: Husk at vaierne også bør smøres. De går inni noen rør fra den ene siden av taket, helt frem, og rundt til den andre siden av taket. Tar man ned "takkonsollet" kommer man kanskje til der tannhjulet går mot vaierne og kan smøre vaierne der...
iSmannen Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Dersom man tar ut selve luka, kommer det frem to lokk som kan skrues av og man kan legge inn fett der. Men dersom takluka allerede er begynt å bli fishy, ville jeg ha trukket fra kostnad til ny dersom jeg skulle kjøpe bilen. Nå har jeg bevisst valgt vekk takluke til fordel for klima og det har jeg ikke angret på en dag
hagenisse Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Min har begge deler og selv om klima er helt overlegent, så er det litt kult med luke. Fint å titte ut der
Naitsirk Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 takluken min fungerer faktisk helt flott! takluken min å
Frode H. Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Min fungerer helt fint, men etter å ha lest denne tråden kommer jeg nok til å prøve å smøre opp litt. Skulle den skjære seg en vakker dag får den bare stå og klimaen får overta på fulltid..
iSmannen Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Det som skjedde med min var at den skar seg i halvåpen posisjon. Når jeg da forsøkte å få inn dritten, sprakk selve kasseten. Jeg måtte da teipe rundt hele takluka for å hindre vann å komme inn. Det lakk slik at når jeg bremset fikk jeg hele fanget fult av vann Nuvel, ny bil og nye problemer... Soltak skal ihvertfal ikke plage meg mer.
Sperre Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Merklig, for alle bilene jeg har sett på fungerer taklukene perfekt....kikket vel på en 4-5 med takluke tror jeg.
Gunnar Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Det som skjedde med min var at den skar seg i halvåpen posisjon. Når jeg da forsøkte å få inn dritten, sprakk selve kasseten. Jeg måtte da teipe rundt hele takluka for å hindre vann å komme inn. Det lakk slik at når jeg bremset fikk jeg hele fanget fult av vann Nuvel, ny bil og nye problemer... Soltak skal ihvertfal ikke plage meg mer. Luka på 320ien låste seg også i åpen (oppvippet i bakkant) posisjon - og det dagen før bilen skulle sendes til Danmark for girkasserep. Med trailer og båt. Gjøkene som styra med greiene for meg klemte ned luka med håndmakt (og teipa igjen!), og knakk naturligvis masse plastdingser i mekanismen. Tror nok jeg kunne klart å få luka på gli igjen, men etter at de hadde herja var det ikke annet å gjøre enn å ta ut hele driten...
SE Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Har hatt E36 selv, og vet at det er mye problemer med de. Jeg fikk vite av min far (som har arbeidet med BMW i over 25 år) at så lenge man passer på å smøre de gjevnlig så hjelper dette mye, men problemet er jo at når du kjøper en brukt E36 nå så er det ikke mange å finne der folk har utført det vedlikeholdet som disse taklukene trenger. Så det er som gr sier, at du må smøre det (også vaiere). Jeg fikk aldir noen problemer med takluka siden hu som eide den før meg hadde den på service hos min far, og han passa på å smøre den.
Sperre Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Kanskje jeg burde smørt vaierene, aldr gjort det før så kan noen si meg hvordan en skal gjøre det ?
iSmannen Skrevet Juli 1, 2004 Skrevet Juli 1, 2004 Har en kompis med en 2000mod A6. På 50k km fikkk han problem med alle fire vindusheisene. Møller i Bergen svarte da at "det gjør de alle. De må smøres hver 25k km for at du ikke skal få problem" Men de kunne de jo ikke si før alle var gått til helvete. På spørsmål om hvorfor de ikke hadde gjort det på service, eller i det minste hadde foreslått det, var svaret "det er så my arbeid". Så jeg tenker jeg holder meg til BMW ennå (med de skavanker det følger med seg). De er ialllefall gøye å kjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå