joppe Skrevet Juli 12, 2004 Share Skrevet Juli 12, 2004 Har sikkert spurt før. Men vil det være noen problemer og bygge om fra 316i til 318is. Tror desverre motoren min er på vei til og ta kvelden. Og tror det blir vesentlig billigere og sette inn ny motor. Derfor lurer jeg på om noen har snøring på hva det vil komme på. Og hva en brukt is motor med hjerne ligger på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Juli 12, 2004 Share Skrevet Juli 12, 2004 Nå er jeg ikke ekspert på dette, men jeg tipper at du må ha følgende: Motor med hjerneGirkasseMellomakselBakstilling med oppheng og skivebremser Det enkleste er nok å skaffe en krasjet iSbil og bytte over alt under pluss motor og girkasse. Husk at du må betale avgift for effektøkningen for å få den godkjent. Hva koster det? Motor med girkasse koster med garanti rundt 25000 og privat rundt 10000. Personlig hadde jeg aldri kjøpt brukt uten garanti, men men. Lønnsomt er det iallefall ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 12, 2004 Share Skrevet Juli 12, 2004 Nå har jo joppe en '91-mod da, så det kan jo godt være at den er førstegangsregistrert i Norge før 1.1.96. Da har han i så fall avgiftsfri effektøkning. Tror uansett ikke at det er noen alvorlig fare å bytte til en is-motor. Må forresten kanskje ha eksosanlegg også. Vil tro iSen trenger et litt kraftigere og åpnere anlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppe Skrevet Juli 12, 2004 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2004 Vel, hvem melder fra om effektøkningen da Skive bremser sitter det på den. Og girkassa får sitte der til den eventuelt går i stykker. Det samma mellomakslingen. Bakstillingen burde jeg vel ikke bytte tror jeg. Hørte på motor på huggern i dag. lå på rundt 5000 til 7000 med hjerne. Var dog en 318i motor. Men det er da greit egentlig. Er da et steg oppover. Og omtrent alt på 316i og 318i er likt, så vil nok slippe endel billigere vekk fra det på lang sikt og.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Juli 12, 2004 Share Skrevet Juli 12, 2004 Nå skreiv jeg at du måtte betale for å få den GODKJENT av biltilsynet. Dersom det ikke er planen eller, som gr skriver, bilen er førstegangsregistrert i Norge før 1.1.1996, er det bare å gi gass. Men er det tilfellet ville jeg puttet i noe mer en M42 evt. M44. Når du skal selge den er det ikke så enkelt å selge en ombygd bil som ikke er godkjent. Ombygging til 318 derimot må jo være dritenkelt å gjøre: Bytte motor og få nytt vognkort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppe Skrevet Juli 13, 2004 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2004 Litt usikker her og nå på når den er første gangs registrert. Men er import bil. Og tror ikke den blei importert før etter 96. Men det ser jeg da i vognkortet. is'n trenger lik eksos som 320 om jeg ikke husker riv ruskende feil. Det gjelder da iallefall at 320 og 318is går på samme effektanlegg. Så.. 318 er nok enklest Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Juli 13, 2004 Share Skrevet Juli 13, 2004 Er du sikker på det med eksosen? Min iSbil med M44 bruker den samme som M42'en, men har ikke sett at noen oppgir samme anlegg til iSbil som til 320. Det er nemlig MYE dårligere utvalg av eksos til iSbiler enn til alle andre Så dersom dette stemmer er jo livet litt enklere, men jeg tviler sterkt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppe Skrevet Juli 13, 2004 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2004 Kan hende jeg tar feil. Litt variert hva utsalgssteder siter tror jeg. Noen steder går alle 4 sylindrede på samme og alle 6 sylindrede på samme. Noen steder er det 6 sylindre og 318is på samme. Blir forvirra jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 13, 2004 Share Skrevet Juli 13, 2004 Tviler på at 318is og 320i har samme eksosanlegg... Men er ikke verre enn at noen måler diameteren der grenrøret samles til én rør. Er det riktig så "passer" det jo, men tror nok sekseren og fireren skal ha litt forskjellig utformet anlegg også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppe Skrevet Juli 13, 2004 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2004 Okei.. Meget mulig jeg har sett feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppe Skrevet Juli 14, 2004 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2004 Er eneste forskjellen på 318i og 318is at is'n har 16 ventiler og 318i har 8? Såfall burde det vel være en smal sak og bytte til 318is Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 14, 2004 Share Skrevet Juli 14, 2004 Uten at jeg har peiling på motorer, så tror jeg det er endel mer enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Juli 15, 2004 Share Skrevet Juli 15, 2004 318i og 318iS er vel to forskjellige motorer, ikke bare samme motor med forskjellig topp. 316i og 318i er samme motor men med forskjellig motorvolum. Uansett så er det ikke SÅ mange forskjeller mellom E36 318i og E36 318iS, så det er et relativt greit motorbytte tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Juli 15, 2004 Share Skrevet Juli 15, 2004 318i og 318iS er vel to forskjellige motorer, ikke bare samme motor med forskjellig topp. 316i og 318i er samme motor men med forskjellig motorvolum. Det er vel verd å nevne at 316i/318i kom med motorene M40B18 og M43B19 mens 318is kom med M42B18 og M44B19. Ingen av disse er vel så veldig lik hverandre. iSmotorene har endel grommere deler innvendig enn "vanlig" i-motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Juli 15, 2004 Share Skrevet Juli 15, 2004 Ja, som jeg skrev så er ikke 318i og 318iS samme motor, og forskjellene er større enn antall ventiler. Men det er viktig å påpeke at både 316i/318i og 318iS hver for seg hadde to forskjellige motorer, der den første "generasjonen" av begge også stod i E30 Den siste setningen min pekte på øvrige forskjeller på E36 318i vs. E36 318iS, og det er ikke noe stort problem å fjerne 318i-motoren og sette inn en komplett 318iS-motor. Girkasse, eksos, bremser og understell går vel mer eller mindre om hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå