Gå til innhold

Erfaringer med høy kilometer?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaringer med BMWer, og da spesielt E36 316i/318i/320i, med høy kilometer? Tenker da gjerne på 180-300k...

Blir det bare hauger med utgifter og irritasjon av å kjøpe slikt, eller kan det være en grei bruksbil til en rimelig penge?

Og for å nevne det så er det primært snakk om biler med manuell girkasse. Automat og 200k sier "does not compute" under topplokket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøpte min forrige BMW, en E36 1991 318i, med 190.000km og kjørte den til den var gått 240.000km. Fikk det vanlige med:


  • [*:3smit4r3]Endeleddskuler og stabstag
    [*:3smit4r3]Clutch
    [*:3smit4r3]Ventiler som tikket dvs. de hydrauliske ventilløfterene sviktet

I tillegg hadde jeg et soltak som sprakk(!) og måtte byttest. Soltaket kostet meg 6500kr og det andre drøye 10000kr. Sett utifra at jeg kjøpte den for 62000kr og solgte den for 59000kr to år etterpå, var det ialt en billig bil.

Bilder av den finnes her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig erfaring med Bmw og høy km, men det blir vel som med andre biler, behandlingen og vedlikeholdet av den avgjør. Tror ikke det i utgangspunktet skal være noe i veien med å kjøpe en e36 som har gått over 200k, men da må mann vel se ann litt hva slags eier som har hatt bilen (ungdom kjører jo kanskje litt hardt), kanskje til og med vurdere hva slags veier bilen har rullet på pluss alt annet som kan si noe om bilen.

Muligheten er nok tilstede for å få en grei bruksbil, til en rimlig penge.

Er du gla i å skru så er det jo værtfall ikke negativt å kjøpe bil med høy km........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige E36 IS Coupe hadde gått 230 k når jeg solgte den. Den har vist nå gått 250 k og det har ikke vært noe tull med motoren i hvertfall. Mulig jeg byttet toppdekselpakninga på den engang men det var vell alt jeg gjorde med den bilen sett bort i fra div. service jobb da.

Har også en kjenninng som har en 96 mod 318i sedan med M43 motor. Den har nå tippet 320 k og går fortsatt som ei klokke.

Jeg personlig er ikke noe redd for å kjøpe biler med høy km.stand. Så lenge det vises på bilen at den har vært pent behandlet og slikt. Det som er minuset med å ha en bil med høy km.stand er at de blir endel vanskeligere å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E36 (M52B20) har nå gått 197 lange, og den går enda som om den var ny. Nå er den så og si kun langkjørt (95 mod) fra alle eiere og de to andre eierne var vel over 35 år. Jeg har skiftet clutch, reparert vanos og noen småting ekstra. Nå har jeg ikke reparert eller skiftet noe på lenge, og håper enda den går uten større problemer i tiden fremover. Bilen er jo elles meget strøken inn og utvendig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jammen mange gode skussmål her, men de fleste baserer seg naturligvis på bra vedlikehold. Det er jo ofte alfa omega, men det er vanskelig å finne en såpass gammel bil som en '91 eller '92 modell som har full eierhistorikk og fullt servicehefte, ihvertfall til en billig penge.

Skulle jeg kjøpt en 316 eller 318 ville jeg iallefall gått for en med registerkjede. Disse motorene er kjent for å være veldig solide og kom vel i 93/94.

'93+ ligger stort sett oppi 70-80k, og det er litt mer penger enn hva jeg ser for meg å bruke.

Cluet er at jeg trenger en bil som fungerer til og fra skolen (et par km) i dårlig vær (skal jo selvfølgelig prøve å sykle om det er bra vær..), samt klarer en skikkelig langtur en gang i blant (hjem på ferie). Og den må være billig i innkjøp.

Har jo Chrysleren nå, og den fungerer fint, men hadde jo vært moro med en BMW igjen, og det hadde heller ikke gjort noe om jeg tjente noen tusenlapper på overgangen. Derfor er det fristende å selge Chrysleren og skaffe meg en av de første to årgangene E36 318i. Finner flere nede i 40k. Noe som hadde passa meg fint. Men de er jo noen år eldre enn min, er kjørt en del mer og går dårligere, så jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil. Men en 318i burde da fungere til og fra skolen og kanskje til en tur i Finnskogen. Har bare ikke lyst til å kjøpe meg noe som må repareres for hele studentbudsjettet mitt.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal bytte bil, men har satt Chrysleren for salg, så får vi se om jeg får noe respons på den. Har ingen hast, så jeg får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gr, litt uenig der... Jeg kjøpte min 94 modell 318 for 50 k. Det eneste som var på den var at det var noen "parkeringsbulker". Jeg som er kanskje vel pirkete hellakerte den... da kom den opp i ca 70...Men trengte strengt tatt ikke hellakkere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. '94 318i for 50k er nok veldig billig. Må kanskje følge med litt fremover. Men høres jo meget positivt ut dersom det er mulig å få tak i noe brukbart til 40-50k. Lakken betyr ikke allverdens. Jeg kommer ikke til å style opp noe bil mens jeg går på skole, så det blir bare en vanlig bruksbil.

Og angående clutch-diskusjonen så flyttet jeg det ut i en egen tråd som dere finner her: http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=1418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gr: 318 e36 nedi 40k? Det skal vel litt til for å finne en så billig e36 i kjørbar stand? Jeg lette leenge etter min og fant til slutt en til 49k. Synes selv jeg var heldig da det ikke var noenting dyrt jeg måtte utbedre på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke når du kjøpte din, men de har fallt en god del (10-15k) bare de siste 8-10 månedene. Jeg har ikke fulgt med noe særlig, men søkte litt på annonser i dag, og fant mange tilsynelatende bra og nylig EU-godkjente E36er med under 200k på telleren til under 40k. Enda lavere også, f.eks en 318i med noen mangler til 32k, og en '92 316i i bra stand med 16" alu til 33k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for litt siden en e30 318i (den har vel samme motor som i alle fall de første e36?) Den hadde rundet 306'km da jeg solgte den. Den gikk som ei klokke. Ingen problemer så lenge jeg hadde den. Bilen hadde fulgt alle servicer på BMW-verksted siden 1988.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gr: Jepp..vet at de har sunket en del i pris..i fjor høst hadde jeg lyst på e36 men prisene veldig høye..men da jeg kjøpte bilen min for ca 2 mnd siden var prisene mye lavere. Men hvor fant du så billige biler? På autodb fant jeg bare en 318 med slitt kamaksel til under 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...