Gå til innhold

Clutchbytte E36 318i


sn|per
 Share

Anbefalte innlegg

Ismannen: Har samme bil som deg og tror jeg må bytte clutch..Hvor mye koster det å skifte den komplett med deler? Og hva gjorde du med tikkingen fra ventilløfterne?

Clutch kostet 1800,- for et Sachs clutchsett (lamell, utløserlager og trykkplate) fra Hellanor og arbeid kostet 2500,-. Dette betalte jeg på iSbilen i forrige uke, så de er rimelig oppdaterte. isBilen måtte ha ny clutch allerede etter 110000km pga. overoppheting :shock: Den var rundt halvslitt, så standard clutch varer 200000km tydligvis.

Overhaling av toppen kom på 7000 med ny kam, løftere, setting av ventiler etc. Når den først er av er det vel verd de kronene for å få en full overhaling. Motoren gikk MYE bedre etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ismannen: Har samme bil som deg og tror jeg må bytte clutch..Hvor mye koster det å skifte den komplett med deler? Og hva gjorde du med tikkingen fra ventilløfterne?

Clutch kostet 1800,- for et Sachs clutchsett (lamell, utløserlager og trykkplate) fra Hellanor og arbeid kostet 2500,-. Dette betalte jeg på iSbilen i forrige uke, så de er rimelig oppdaterte. isBilen måtte ha ny clutch allerede etter 110000km pga. overoppheting :shock: Den var rundt halvslitt, så standard clutch varer 200000km tydligvis.

Overhaling av toppen kom på 7000 med ny kam, løftere, setting av ventiler etc. Når den først er av er det vel verd de kronene for å få en full overhaling. Motoren gikk MYE bedre etter dette.

Hva slags verksted brukte du? BMW merkeverksted eller et "vanlig" verksted?

Kan det forresten være andre grunner til at bilen min suser og tikker ved gass-pådrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags verksted brukte du? BMW merkeverksted eller et "vanlig" verksted?

Kan det forresten være andre grunner til at bilen min suser og tikker ved gass-pådrag?

Jeg brukte et vanlig verksted. Jæger Kokstad tar 5400kr fastpris for clutchbytte (mener jeg å huske). Når ventilene er slitne og trenger sliping får du tikking uansett om motor er kald eller varm. Dersom de hydrauliske ventilløfterene er slitt, vil lyden være kraftigst ved kald motor og lave turtall pga. lavt oljetrykk. Når tempen stiger stiger også oljetrykket og lyden forsvinner mer eller mindre. Dette kan utbedres i større eller mindre grad av en motorrens som du tilsetter oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...