Gå til innhold

Alzheimer light-klubben


SE
 Share

Anbefalte innlegg

(herregud, jeg *har* virkelig fått alzheimer light!)

Velkommen til klubben :P Noen ganger så lurer jeg på om hjernen min har løsna og trilla ut øra eller noe. Som for eksempel her om dagen så var jeg ute å kjøret bil sammen en kamerat. Plutselig så tenker jeg hvor er jeg, hva skal jeg og hvordan kom jeg meg hit. Spurte kameraten min om jeg hadde sovna elns, men nei da jeg hadde kjørt så fint så (det er sjelden) og stoppa for ei pen dame som skulle over fotgjengerfeltet, og snakka med han om masse greier som jeg ikke kan huske nå heller at jeg har. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet dette ut fra http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=1588

Men det er godt å høre at det er flere i 20-årene som har det likt!

Jeg blir til tider seriøst bekymret. Har begynt å legge merke til at jeg husker dårlig "uvesentlige" tall for tiden. Eksempelvis ilometerstand for måneder/år siden, priser for måneder/år siden etc. Helt teflon!

Stort sett tall som er problemet, ganske merkelig egentlig, for før huska jeg alt slikt. Jeg kunne de fleste IP-adresser jeg hadde vært borti på rams, selv fra firmaer jeg hadde jobba i for lenge siden (noen av de sitter faktisk fortsatt - kanskje jeg bare har hatt et par slakke år.. tror hjernen min gikk litt i dvale en stund, får håpe skolegangen vekker den igjen).

Og ikke ble det bedre av at jeg nettopp leste en bok med en som gikk og venta på å bli surrete i en alder av 35 år, fordi han hadde arvet det etter faren. Ser for meg hvor kjipt det må være! Men far og mor har heldigvis ikke blitt surrete enda, så det er vel håp. Kanskje dette her bare er en normal del av aldringsprosessen, eller hva sier dere som er litt mer oppi åra enn oss? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror hjernen min gikk litt i dvale en stund, får håpe skolegangen vekker den igjen

Vel jeg vil ikke ha for store forhåpninger. Rundt eksamenstider er det nok ganske høy aktivitet. Det verste er når du er ferdig. Jeg hadde 2 måneder sommerferie nå før jeg begynnte å jobbe, og da tok hjernen min seg 2 måneder sommerferie også. En stund virka det som den hadde gått av med pangsjon, men har tatt seg opp litt nå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er godt å høre at det er flere i 20-årene som har det likt!

Nå er jeg 3 uker inn på 30-tallet da, men har et korttidsminne som ikke ligner grisen i flere år... :?

Jeg blir til tider seriøst bekymret. Har begynt å legge merke til at jeg husker dårlig "uvesentlige" tall for tiden. Eksempelvis ilometerstand for måneder/år siden, priser for måneder/år siden etc. Helt teflon!

Stort sett tall som er problemet, ganske merkelig egentlig, for før huska jeg alt slikt. Jeg kunne de fleste IP-adresser jeg hadde vært borti på rams, selv fra firmaer jeg hadde jobba i for lenge siden (noen av de sitter faktisk fortsatt - kanskje jeg bare har hatt et par slakke år.. tror hjernen min gikk litt i dvale en stund, får håpe skolegangen vekker den igjen).

Tall er det verste for hjernen å huske, det er ikke logisk for den menneskelige hjerne å huske for mange tall. Leste dette i en artikkel som omhandlet PIN-koder. PIN-koder er i de fleste tilfeller på 4 tall, men den menneskelige hjerne har vanskelig for å huske mer enn 3 tall i en sekvens. Dette kan jo forklare det at du husker IP-adresser, at du har glemt noen men husker andre kan ha med de spesifikke tallene å gjøre. Enkelte tallrekker er enklere å memorere, man lager seg et "system" som husker den spesielle rekka. Dersom det er en rekke som ikke er "systematisert" så blir den vel fortrengt til fordel for annen informasjon.

Jeg har som nevnt dårlig korttidsminne, men det snodige er at jeg kan huske detaljer fra enkelte situasjoner nesten på et ekstremt nivå i mange mange år. I tillegg husker jeg / kan jeg utrolig mye unyttig, men når det kommer til skolelærdom fra slutten av vgs. og senere studier så er det utrolig mye jeg har glemt, en del av det klarte vel egentlig aldri å få skikkelig feste i hjernebarken heller.

Og ikke ble det bedre av at jeg nettopp leste en bok med en som gikk og venta på å bli surrete i en alder av 35 år, fordi han hadde arvet det etter faren. Ser for meg hvor kjipt det må være! Men far og mor har heldigvis ikke blitt surrete enda, så det er vel håp. Kanskje dette her bare er en normal del av aldringsprosessen, eller hva sier dere som er litt mer oppi åra enn oss? ;)

Tror ikke du skal være redd for å bli surrete på en stund ennå, jeg tror det skyldes at samfunnet og teknologien har utviklet seg så raskt de siste 50(-100) årene, med alskens hjelpemidler for å huske ting at hjernen vår rett og slett ikke har blitt vant til å huske ting som generasjoner før oss har vært tvunget til å huske. Selv legger jeg inn kalendernotat på mobilen for den minste ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der ja, Erik! Er definitivt tall jeg sliter mest med. Jeg får begynne å runde av og bruke enhetsbetegnelser på tall... ;)

Jeg kjenner meg igjen i alt dette! Men, hva kan jeg si, jeg er jo formann i Teflonhjerne-klubben og Kortidsminneforeningen... :D

Sikker på det? Det er mange som påstår de er det - kanskje ingen husker hvem det egentlig var? :P

(Denne quick Reply'en er bare genial!! :) )

Jepp! Er skikkelig fornøyd med den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der ja, Erik! Er definitivt tall jeg sliter mest med. Jeg får begynne å runde av og bruke enhetsbetegnelser på tall... ;)

Sjekk http://www.soundnumbers.com - en professor på NTNU som har laget lydord som representant for tall, og på denne måten pugget de 1000 :!: første desimalene i pi (3,14)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skal aldri si aldri. Jeg går jo på RI-avdelingen (Realfag & Ingeniør), og jentene der er nå litt for seg selv, så jeg ville ikke sett bort fra at de kunne blitt en smule imponert om man dro den der utpå kvelden... ;-)

... men så vet jeg ikke helt om det er slike damer jeg vil ha, da... :P Liker bedre å spankulere rundt i helsefløyen og se på kommende sykesøstre og sosiologer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...