Gunnar Skrevet September 19, 2004 Share Skrevet September 19, 2004 Har vært og titta på og prøvekjørt en 520i (E34) nå nettopp, og den var rimelig fin bortsett fra en forsiktig tikking i motoren (gått 188k), og noen rare smell bakfra når man clutcher under pådrag. Hvis jeg gikk av gassen før jeg clutcha var det ikke lyd, men jo mer pådrag (turtall) den hadde, jo mer smalt det akkurat i det jeg tråkka inn clutchen. Det var ganske kraftige smell, og de forplanta seg i hele bilen. Har noen peiling på hva det kan være? Kan det være så enkelt som at foringene til diff-opphenget er helt ferdige (slik at det blir metall mot metall), eller kan det være noe mer alvorlig? Varmeregisteret er forøvrig også gåent, pluss at endeleddene (rista noe veldig i 90-100km/t) på høyre forhjul må byttes. Men det burde vel ikke bli så altfor dyrt å få orden på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet September 19, 2004 Share Skrevet September 19, 2004 Svak tikking fra motorn må du regne med. Blir som regel bedre hvis du får på den skikkelig olje (vet ikke hva slags olje som er på den nå da men....) Det at det smeller bakfra kommer vell fra noen utslitte foringer ja. Hvis traversforingene er slitne er det godt mulig at gummifestene rundt girkassen har begynt å bli litt slitne også. Varmeregisteret er vell en kurrant sak å få ordne men det er vell endel jobb da. Endeleddene er jo også en meget grei affære hvis du er sikker på at det er de som forårsaker vibrasjonene Blir det BMW igjen nå da Gunnar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 19, 2004 Forfatter Share Skrevet September 19, 2004 Snakka litt med far, han mente det var tvilsomt at det var endeleddene som forårsaka ristinga i bilen (i 90-100km/t), og mente at både ristinga og smellene bakfra måtte være hardyskiva. Uansett en relativt kurrant sak å fikse. .. og ja, det kan se ut for at det blir BMW på meg igjen, hvis den ikke er solgt nå da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 20, 2004 Forfatter Share Skrevet September 20, 2004 .. og ja, det kan se ut for at det blir BMW på meg igjen, hvis den ikke er solgt nå da. Det var den da altså ikke (jeg ringte 15 min før en som hadde vært og sett på den skulle ringe tilbake), så den ble min den. Og smellproblemene og ristingen må jeg få tatt meg av. Skal få den i garasje og få sett på det om en ukes tid... Testet litt i dag igjen, og synes bilen rister mye mer enn rattet, så det er nok litt tvilsomt med endeleddene, men vi får se... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 22, 2004 Forfatter Share Skrevet September 22, 2004 Hadde bilen på Toyota-verksted (!) i dag for å få noen til å se om de klarte å se hva det kunne være. Mekanikeren fant ut at den høyre traversforingen hadde sluppet helt, så den holder ikke stort lenger. Med andre ord ligger hele bakvogna/bærebroa/diffen og alt og slår oppi der. Så jeg regner med det er det som er problemet. Derfor blir det skifte av begge traversforingene bak nå til uka. 350,- per foring, og 2.5 times arbeid med pressejigg... Har et håp om at det løser problemene både med risting, smell og at bilen føles litt "flytende" i 70-80km/t++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 26, 2004 Forfatter Share Skrevet September 26, 2004 Jeg fortsetter å snakke med meg selv jeg, i tilfelle noen kommer borti det samme en annen gang. Dette er da høyre traversforing: ... og som man kan se sitter ikke senteret av foringen i senter lenger, den hang faktisk ikke sammen i det hele tatt. Så jeg tror nok vi er på god vei til problemets kilde. Nå gjelder det bare å få ut foringene og få i de nye. Det viser seg å være meget vanskelig uten hydraulisk presse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Går "greit" uten presse også. Det verste er å få foringene ut, det jeg pleier å gjøre, er å meisle inn kanten på foringen, og kutter den med karosserisag. Så meisler jeg den ut, etter at "spennet" på foringen er tatt. Imontering er en lek. Jeg har lagt meg 2 flattgjern med hull i senter, 1 stk gjengestang, 2 muttere og 2 1x1 cm stenger. Legger de 2 stengene slik at de ikke tar i de 2 lippene på foringen (når den kommer opp på plass), flattjern oppå der igjen, og et flattjern under foringen. Foringen er selvsagt smurt godt inn med dekkpasta/gris el. Da er det bare til å skru opp foringen på plass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 28, 2004 Forfatter Share Skrevet September 28, 2004 Vi lagde et slikt verktøy for å få ut foringen, med flattjern (skikkelig kraftig!) i toppen, og en lang bolt gjennom nedenfra og opp. Både flattjernet og boltene gav seg rett og slett. Med flere lag i toppen fikk vi det til å holded, men boltene gav seg uansett hva vi prøvde. Måtte nok hatt noe skikkelig kraftig med herdede gjenger for å fått det til. Det med grease/dekkpasta har jeg forstått kan være lite lurt. I instruksjonene til BMW står det at *kun* vann kan brukes for å få de til å gli lettere, hvis ikke risikerer man at foringene glir/løsner inni armen når man kjører bilen senere. Er visst folk på bmwe34.net som har opplevd det, så de anbefalte vann og evt. frysing av foringer heller. Fikk forresten noen gode tips for det å få i foringene igjen, f.eks sette foringen på en jekk senke bilen nedpå. Da får man grei presskraft! Takker forøvrig så meget for tips, men jeg skrudde sammen bilen igjen i går (tre bolter på hver side..). En mekanikerkompis skal ha den på bukk i kveld. Han låner med seg hydraulisk presse hjem fra jobb, så det ordner seg nok nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Forstår tanken din med skepsis til dekkpasta og gris. Vil bare nevne at jeg brukte gris i mange år, uten noen problem Bruker dekkpasta i dag (av god kvalitet), og vil gjerne ta opp enhver diskusjon om at det er "dårlig butikk". Skikkelig dekkpasta tørker jo opp, og foringen sitter der den skal. Punktum. Hvis ikke, så lurer jeg jo på hvordan vi kan bruke biler i det hele tatt, da dekkpasta brukes på hvert eneste dekk som monteres. Og belastningen er enorm mellom dekk og felg.... På traversforingene bak et det jo "knapt" belastning mellom foring og travers, de har jo i tillegg både små vandringsmuligheter sidesvis pga styringene i foringen, samt små vandringsmuligheter opp og ned. Vel å merke... Jeg snakker om standardforinger, har hørt og sett Powerflexforinger som går ut av posisjon, men det er av helt andre grunner... Jeg har byttet rimelig mange traversforinger opp gjennom årene, og har til dags dato tilgode å se en traversforing ute av posisjon pga gris/dekkpasta. Dekkpasta er selvsagt å foretrekke. Det å sette bilen "oppå" foringen for å gi god presskraft.... Lykke til... Den metoden brukte jeg for ganske lenge siden (med gris, ikke vann, som smøremiddel), funker av og til - men ikke ofte nok. Problemet kommer når foringen nesten er på plass... Da stopper den... Den skrumetoden som tidligere beskrevet er en knallgod, og rimelig, løsning for montering. Samme metode for demontering, kan jeg ikke anbefale helt (som du sikkert forstår etter i går) - for foringen sitter som støpt. Det er derfor jeg sager snitt i foringen, for å ta spennet i den. Bruker og ofte stort skrujern og/eller brekkjern (hvor fælt det nå enn høres ut... ) for å bøye foringen inn mot senter slik at foringen slipper taket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 din lille grisegutt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 din lille grisegutt! Nå er det vel heller "pastagutt"? hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Forstår tanken din med skepsis til dekkpasta og gris. Vil bare nevne at jeg brukte gris i mange år, uten noen problemBruker dekkpasta i dag (av god kvalitet), og vil gjerne ta opp enhver diskusjon om at det er "dårlig butikk". Skikkelig dekkpasta tørker jo opp, og foringen sitter der den skal. Punktum. Hvis ikke, så lurer jeg jo på hvordan vi kan bruke biler i det hele tatt, da dekkpasta brukes på hvert eneste dekk som monteres. Og belastningen er enorm mellom dekk og felg... Når en bruker racingdekk på MC (både slicks og gatelovlige dekk) bruker en ikke vanlig dekkpasta, men en som tørker MYE bedre opp. Bla. Michelin kan skaffe denne. Alternativt benyttes bremserens eller vann for å få på dekket. Har sett utallige eksempel på at dekket har snurret på felgen på MC opp gjennom årene. Det er like stort problem både i akselerasjon og brems. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Når en bruker racingdekk på MC (både slicks og gatelovlige dekk) bruker en ikke vanlig dekkpasta, men en som tørker MYE bedre opp. Bla. Michelin kan skaffe denne. Alternativt benyttes bremserens eller vann for å få på dekket. Har sett utallige eksempel på at dekket har snurret på felgen på MC opp gjennom årene. Det er like stort problem både i akselerasjon og brems. Enig med deg der. Husk nå på at dette du nevner er jo litt ekstremt. Se heller i målestokk verdens bilpark, hvor mange dekk monteres med vann tror du? Og hvor mange har problem med dekkpastaen ? Men, som sagt, er enig med deg i din uttalelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Neida, kan ikke tro at det byr på store problemer for 99.999% av vanlige bilister. Dessuten vil jeg tro at dersom en drar familiebilen på bane, er det bremsene som gir seg før dekkene begynner å snurre på felgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Igjen... Enig med deg der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå