Gå til innhold

Litt dekkprat.


Hügel
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vel kombinasjonen breie dekk og "gode veier her i norge" som gjør at det blir herlig å kjøre slalom med bilen og holde hardt på rattet så man ikke fykker til skogs \:D/

Men for all del, finnes jo mange gode dekk som ikke sporer så mye og kanskje er mindre bra på vann osv. Og visa versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken om lave breie dekk blir alltid borte når jeg kjører i et høl så fjæringa bånnes og kaffekoppen flyr... livsfarlige veier er det vi har,men å fikse det skjer ikke.da settes heller fartsgrensa ned siden det er det eneste man tror hjelper mot ulykker.

her var det 3 svære høl i veibanen med ca 2 meters mellomrom. etter et års tid ble 2 fixa,men det siste hølet består.... skulle ønske vei-vedlikeholdet ble gitt til et svensk firma.de kan ihvertfall jobben sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er for jævlig, mildt sagt, at Norge som skal fremstå som verdens rikeste land å bo i, ikke har penger til å legge et par flekker med asfalt (sikkert fordi man må bruke olje for å laga asfalt,hehe) ,er student i svergie for tiden og kan bekrefte at her kan dem vegbygging, men finland er enda bedre..

Blir jo så mye extra kostnader pga dårlige veier... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så forbanna på disse idiotene som styrer detta landet,må da vel kunne klare å ta vare på de veiene vi har.

Norge: 1200 MILLIARDER på bok!

Sverige: 1000-MILLIARDER I MINUS!!

Og hva gjør NAF,ingenting!!!

Skulle vært litt mer franskmenn i oss...,som faktisk setter ned foten!

Sorry,skled ut litt her ang sporing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såå.. om du blir stoppet i teknisk kontroll?

og du har ikke felg og dekk i vognkort..

blir det da bot+mangellapp?

eller bare mangellapp?

Har dekkdimensjonene jeg oppga som standard i vognkortet, men er vel lov å ha +1cm eller -1cm i forhold til standard dekkdimensjon uten noen form for pes vel? Har også hørt at så lenge dekkenes rullebane ikke går på utsiden av hjulbuen så er det fullt lovlig :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken om lave breie dekk blir alltid borte når jeg kjører i et høl så fjæringa bånnes og kaffekoppen flyr... livsfarlige veier er det vi har,men å fikse det skjer ikke.da settes heller fartsgrensa ned siden det er det eneste man tror hjelper mot ulykker.

her var det 3 svære høl i veibanen med ca 2 meters mellomrom. etter et års tid ble 2 fixa,men det siste hølet består.... skulle ønske vei-vedlikeholdet ble gitt til et svensk firma.de kan ihvertfall jobben sin

Hehe var i Oslo i dag og fikk assosiasjoner til skogsbilveier. Måtte være obs gitt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dekkets konstruksjon som kan føre til sporing, ikke dekkets bredde. Har dekket en rund overgang mellom dekkflate og dekkside, blir sporingen mindre enn om overgangen er kantete. Jeg hadde noen Kuhmo Ecsta for et par år siden. Jeg hadde store problemer med å holde bilen på veien. Skiftet så til Dunlop SP9000, og bilen ble god å kjøre. Samme dekkdim, 235/45-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert bilen min inn til "skomakeren" nede i gata, setter på nye Continental Sportcontakt II, de er i allefall jeg veldig fornøyde med. Min bil sporet litt men tok en 4-hjulskontroll og justerte litt på cambervinkelen så ble den kjempe fin. :)

PS: Mange tror det at det hjelper å justere spissingen for og bli kvitt sporing, men det er helt feil, det er cambervinkelen som bestemmer hvor sporete bilen din er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Mange tror det at det hjelper å justere spissingen for og bli kvitt sporing, men det er helt feil, det er cambervinkelen som bestemmer hvor sporete bilen din er.

Si hva du vil, men jeg har nå justert spissing på rimelig mange biler etterhvert - som har enten fått vekk eller minket sporing. At cambervinkel er med på økt sporing, helt klart. Men at spissing ikke betyr noe for sporing, den må du lengre ut på landet med.

Og min favoritt dekkmessig er Dunlop SP9000, uten tvil - men har selvsagt ikke prøvd alle andre merker desverre. Men av de jeg har prøvd, så holder jeg en knapp fortsatt på Dunlop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...