Gå til innhold

Litt dekkprat.


Hügel
 Share

Anbefalte innlegg

Som fersk BMW-eier, så dukker det stadig opp noen sp.mål.

Denne gangen dreier det seg om dekk.

På min `97 523iA er det noe jeg tror er Rondell-felger, 18" med Avon-dekk i dim. 235/40 x 18.

Er det noen andre som har tilsvarende bil / dekk som vet hvilket lufttrykk som funker bra?

Jeg synes disse Avon-dekkene sporer en del.

Er det noen som vet om noen spesielle dekkmerker i denne dim. som sporer mindre enn andre?

Takker for alle tips! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den erfaringen at Avon dekkene sporer en del. Prøv med 40psi. Det er mye, så du må følge med på om de blir mer slitt/varmere på midten da.

Generelt sett sporer dekk med mønster helt ut til kanten mer enn de som har en litt buet dekkskulder. Dunlop SP9000/Sport Maxx har jeg god erfaring med når det gjelder det meste, og det er også flere som sier Bridgestone Potenza S03 er meget bra på alt. Yokohama og Pirelli har jeg også hørt mye skryt om, og det er sikkert flere her inne som har mye godt å fortelle om flere merker. Syns de dekkene du har sitter bra på veien, både på vått og tørt, men de er ikke de beste når det gjelder sporing.

Det kan også være en ide å sjekke bilens hjulstilling. Ofte er det den som er grunnen til at bilen sporer, og ikke nødvendigvis dekkenes skyld. Og det holder ikke med forhjulsstillingskontroll. Alle fire hjulene må stå riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også hatt rondell-felger, ja de sporet mye..,men pene felger er det..

Det er ikke felgene som sporer, det er dekkene... Såklart øker brede felger sjansen for sporing, men om de heter Rondell eller Per er urelevant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Gaute nevner dekk han har gode erfaringer med kan jeg slenge på Nokian NRV. Men de kosta 1700,-/stk i 205/50-16" da jeg handla.

Falken spora en del i samme dim. Har Charger (tror det er noe jalla USA-produsert dekk) i 205/55-16" på femmeren, og de sporer også den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodyear f1 er fine dekk. Hørt at de ikke liker hard banekjøring så godt, men til vanlig kjøring er de ypperlige. Lite støy og sporing, samt veldig bra grep både på tørt og vått.

Jeg må ha rundt 40 psi på min for å slippe sporing. (vel, redusere det :)) Continental-dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Goodyear f1 er fine dekk. Hørt at de ikke liker hard banekjøring så godt, men til vanlig kjøring er de ypperlige. Lite støy og sporing, samt veldig bra grep både på tørt og vått.

Jeg må ha rundt 40 psi på min for å slippe sporing. (vel, redusere det :)) Continental-dekk.

Enig... goodyear f1 er gode dekk... mine 225/40/18 sporer så og si ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Michelin pilot sport PS2 dekk i dimensjon 245/40/18 foran og 275/35/18 bak og har aldri noen gang hatt problemer med sporing.

Har 245/40/18 på vinterdekkene av Michelin alpine sport, og har heller ikke hatt noen problemer med de. Så jeg vil anbefale Michelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såå.. om du blir stoppet i teknisk kontroll?

og du har ikke felg og dekk i vognkort..

blir det da bot+mangellapp?

eller bare mangellapp?

da må sannsynligvis vise den hos biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...