bmw-power Posted October 13, 2004 Share Posted October 13, 2004 Beklager å måtte plage derer med mine bilproblemer hele tiden, men siden dette er en bmw klubb som vet en del om bmw så spørr jeg her, i stedet for feks. Bilforumet.net! 1. Ryggelysa og skiltlysa er borte, målte ingen strøm i ledninga som gikk til pærene heller, er dette en sikring? 2. Det er stor slakke i et hjul-lager på venstre side bak, hvordan er det å få skifta det lageret? MÅ man ha presse og slikt, eller er det koniskt lager som ligger løst? Noen forslag til hvordan det skiftes? 3. Det banker når man treffer humper og kanter i veien, dette høres i høyre bærebru foran, man må vel skifte hele brua? 4. har fått lys i varmereguleringsboksen der, men har hørt at det også skal være konstant lys i nødblikbryter, ligther, og lysbryter! Stemmer dette? Såfall er det vel bare standare små-pærer inni der som man lett skifter ut? 5. Har sett at Motor Technik AS har følgende: 62138363579 LITEN BORDCOMPUTER (utvend.temp m/m) "LITEN" BORDKOMPUTER MED UTVENDIG TEMP KLOKKE,DATO OG MEMORY. kr 1 050,00 Hvordan er det å ettermontere i min bil? Har flere spm som kommer etterhvert, men er utrolig takknemlig om dere kunne dele litt kunnskap med meg her nå Lenge leve bmw og dens eier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Posted October 13, 2004 Share Posted October 13, 2004 1. Ryggelys kan være bryteren som sitter i girkassen. Den er ikke så vanskelig å skifte, og den koster under 100-lappen hos BMW forhandleren (tror jeg). Kan også være en sikring. Skiltlysene kan også være sikring, men det kan også være ledningen som har fått seg en knekk i overgangen til bakluken (mellom skjermen og bakluken). 2. Hjullager er ikke lett å skifte selv, og du må ha presse/spesialverktøy. Det er altså ikke et konisk lager som løsner ved å ta av navet. For å skifte det må du av med drivaksel, bremser og navet. Jeg tok også av bakpotten for å få lettere tilgang til drivakselen. Skift på begge sider når du er i gang, så slipper du å gjøre det samme igjen om få måneder. 3. Bærebroen går ikke så lett i stykker, men det gjør opphengskulen. Den er forbruksvare på E36. Jekk opp bilen i det aktuelle hjørnet og få noen til å se på opphengskulen plassert under bunnen av fjærbenet mens du tar tak i øvre og nedre kant av hjulet og beveger det. Hvis det er opphengskulen som er defekt, vil man da kunne se bevegelse. Det kan også være pendelstaget mellom bærebroen og krengningsstaget som er defekt, og da kan man se at foringene har sluppet på det. Casterforingene (tror de heter det) som sitter i bakkant på bærebroen er også noe som ikke varer evig, og kan sjekkes relativt enkelt . Det skjønner du når du ser på dem, og hvordan de oppfører seg ved bevegelse av hjulet i lengderetning. Jeg har også opplevd en klirrelyd i fra samme område på bilen, som skyldtes at strammefjærene på bremseklossene hadde falt av. Men da er det ikke en dunkelyd, men altså snarere en klirrelyd. 4. Det skal være lys i alle de ja. Har ikke peiling på hvilke pærer som sitter i, eller hvordan du skifter dem. Men det vet sikkert noen andre...... 5. Tror neppe det er noe stort prosjekt å få i bilen. Eneste som er litt antydning til jobb er å få utetempen på rett sted, og strekke kabel til den sensoren. Sjekk evt. med www.osbildeler.no om de kan skaffe deg dette brukt (billigere). Lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmw-power Posted October 13, 2004 Author Share Posted October 13, 2004 1. Skiltlysene kan også være sikring, men det kan også være ledningen som har fått seg en knekk i overgangen til bakluken (mellom skjermen og bakluken).hehe, Der tror jeg vi har synderen på det! jeg hadde det problemet med at instrumentbelysningen slå seg plutselig på når jeg rørte på ledningen som går fra bagasjelokket og ned i bakskjermen, må være noe overledning eller skade på noen ledninger inne strømpa der! Ellers har jo du en genial forklaring på det meste, fint med slike som har litt tid til overs, som gidder å hjelpe slike stakkerer Har et problem til som jeg komm på nå: Denne lampa inni dashen som skal lyse når bremseklossene er dårlige, den lyser konstant nå, forrige eier sa han ikke hadde satt på en ledning fra calipter til denne boksen i innerskjermen, men når jeg så etter var det bare en ledning på ene sia, og to på den andre, så ikke noe ut-tak/inntak for noe anna ledning der, lurer på hvorfor den lampa står å lyser da? Rart! Ellers takker jeg for geniale svar på mine fantastiske problemer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Posted October 14, 2004 Share Posted October 14, 2004 Har et problem til som jeg komm på nå: Denne lampa inni dashen som skal lyse når bremseklossene er dårlige, den lyser konstant nå, forrige eier sa han ikke hadde satt på en ledning fra calipter til denne boksen i innerskjermen, men når jeg så etter var det bare en ledning på ene sia, og to på den andre, så ikke noe ut-tak/inntak for noe anna ledning der, lurer på hvorfor den lampa står å lyser da? Rart! Den ene ledningen er ABS sensoren, og den skal være der på alle fire hjul. Den andre ledningen er en slitasjevarsler som går inn på bremseklossen, og den skal være på venstre fremhjul og høyre bakhjul. Det er en "engangs sak" som må skiftes dersom den har slått ut på slitte bremseklosser. Den koster ca 100-150,- hos forhandler. Denne må du være litt forsiktig med når du skifter, for den knekker nokså lett i den enden som du setter innpå bremseklossen. Det er forskjellig varenummer på de foran og bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmw-power Posted October 14, 2004 Author Share Posted October 14, 2004 Stemmer det, fant ut at det var to på venstre side og en på høyre, forrige eier har skiftet skiver foran, lurer på om han ikek har satt den på riktig, men det du mener koster 100-200kr, hva slags sak er det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted October 14, 2004 Share Posted October 14, 2004 Dette er fra E34. Den på E36 har samme prinsippet. Når klossene slites slites det til slutt hull på den lille plastdingsen i enden og den kortsluttes. Da slår lyset seg på... Du har sjekka at bremseklossene ser bra ut? Sjekk indre bremseklosse på venstre forhjul... Er vel 2-3mm igjen når lyset slår seg på. Er ikke sikkert forrige eier kjøpte ny sensor i det hele tatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmw-power Posted October 14, 2004 Author Share Posted October 14, 2004 hehe, det var en som ikke hadde peiling på hvordan man skal peile olijen på motoren, Trodde han måtte gjøre det mens den var kald, ellers var oljen oppi toppen av topplokket! Er ikke rart i det hele tatt om han ikke har skifta den nei Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmw-power Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Nå har jeg fiksa dette med lys i kupen og div, fant pærene som var godt gjømt Lysbryterpære: Nødblinkpære (Var ikke utskiftbar, må vel kjøpe ny bryter) Tåkebaklysbryter (uten grøftlysbryter..) Denne lampa irriterer meg litt (skal se på det snarest) Hvordan få ut dette, uten å knekke noe (for å få skifta lighterpæra) De som ikke visste dette, ble kanskje litt klokere Takk for info og svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cervin Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Takker.. jeg ahr vurdert å skifte lampene rundt forbi fra orange til rød for morro.. Men noen som vet hvordan man tar ut alle instrumentene (som ligger bak den plastruta, speedometer å sånn) for å skifte pære her? Bilder ville vert fint. Men det siste bildet, jeg har bare dradd i den med klokka i, til den kom litt ut, da tok jeg et flatt skrujern og fikk den ut, var rett det kom til å knekke et par ganger, men gikk bra.. Da kan du løfte ut allle 3 delene (den med klokka, så den under, og så kan du ta ut hele boksen etterpå på et vis). I allefall var det sånn jeg gjorde på min 93mod.. Og det ser så å si likt ut.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmw-power Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 OK, da skal jeg prøve det Jeg har også planer om å bytte ut instrumentskivene med hvite skiver med blått lys, skal ta bilder under veis Link to comment Share on other sites More sharing options...
SE Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Denne lampa irriterer meg litt (skal se på det snarest) Dette er varsel om at bremseklossene er slitt. Enten det eller så er føleren på bremseklossene fucka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sn|per Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Takker.. jeg ahr vurdert å skifte lampene rundt forbi fra orange til rød for morro.. Men noen som vet hvordan man tar ut alle instrumentene (som ligger bak den plastruta, speedometer å sånn) for å skifte pære her? Bilder ville vert fint. Det er 2 skruer tror jeg..og da vipper du ut hele instrumentpanelet. Kan være litt vondt å få det ut hvis du ikk har justering av rattet. på selve boksen er det vel 1 eller 2 plugger du må koble ut. Så er det bare å begynne å bytte pærer. Er ikke lange jobben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SE Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Ja det sitter to skruer oppunder øverstder pleksien til instrumenten møter dashbordet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmw-power Posted October 15, 2004 Author Share Posted October 15, 2004 Dette var årsaken til null skiltlys/bagasjeromslys og at instrumentbelysninga blinka av og til! kappet rett over, årsak: koffertlokk To forskjellige hovedlykter? Ja! Nærmere skader på høyre side: Slik har ikke dere på en 91 modell, hehe nybil! (grill) Noe futt i disse tro? Har det vært rustskader/skade her tro? Stor misstanke ja Dette beviser vel at grøftlysa er ettermontert på bilen.. Lyst på noe bedre høytalere her, men hvordan montere noe større? Bygge ut? Tenker det er denne som er tomgangsregulatoren.. Filtere er ganske tett antar jeg, men dette er jo et slags sportsfilter..? Med firkantet innsug, hvor får jeg kjøpt slike? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cervin Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Høytaleren du ser på bildet i døra er jo en diskant. Så denne er litt stress å sette inn ny, for den henger med at det er en skrue på andre siden som holder den fast. Slik at hvis du skifte den, så må du lime fast hele festet igjen, jeg gjorde det, med kontaktlim, men det på venstre side datt nettopp ut.. ;( Takker for tipset anngående utskifting av pærene.. bmw-power: Tror det kan bli bra ja, men jeg har planlagt å kjøre et gjevnt over rødt "theme" på bilen min, men kansje lakkere den rammen rundt girspaken eller noe i sølv eller noe, er ennå ikke helt sikker, må taes litt på sikt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now