Gå til innhold

Stereo i E39


Anbefalte innlegg

Jeg stilte spørsmålet i et annet innlegg også, men der ble det kun snakk om felger og dekk... :lol:

Noen som har erfaring med innsetting av DIN-spiller i E39? Blir det pent? Får man stengt lokket i dashbordet over en spiller? :?:

Jeg har i dag BMW original radio/kasett, og denne kan ikke styre en CD-veksler. Jeg MÅ ha CD-spiller i bilen....Ser at det går an å bruke feks Pioneer-CD veksler med medfølgende fjernkontroll, som koples på original spiller. Blir dette særlig bra?

Gode tips til utskifting av høyttalere? Jeg har i dag 4 høyttalere i kupeen (kjører sedan 523), og er ikke spesielt imponert over lyden (mangler bass!!). Tror det er 13cm elementer som sitter montert originalt. Kan det passe med feks 6"x9" i hattehylla, og noen bra komponenthøyttalere i døra foran? Er det dumt å skjære i interiør/stål for å få plass til større elementer?

Noen som har erfaring med installasjon av sub i E39? #-o

Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har sett av bilder så blir det ikke veldig pent å sette inn en DIN-spiller i E39. Derfor har valgt å ikke gjøre dette.

Nei du kan ikke få stengt lokket (eller hva det skal kalles) fordi spilleren vi sitte i veien for der lokket vanligvis sitter.

Du har sikker samma spiller som meg siden din ikke kan benyttes med cd-veksler (Reverse RDS). Det jeg har gjort er å koble til en mp3-harddisk spiller på samme måten som den Pioneer-CD veksleren du nevnte. Jeg er fornøyd med det resultatet. Eneste er at det er litt lavt lydsignal i forhold til radioen, men vil ikke tro du vil ha samme problemet med en cd-veksler.

Vil nok tro dette er den billigste og beste løsningen med tanke på utsendet, men det beste er jo å få tak i en orginal radio med cdspiller. Dette koster desverre alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett at original radio/CD koster ca 10.000 hos GS....Får mye bra fra feks Pioneer til den prisen! Men, jeg ser det at utseendet i kupeen kanskje ikke er det beste etterpå...Hmmm....Vanskelig det her! :cry:

Hva med tilkopling av ekstern forsterker da, og bytte av høyttalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er har jeg ikke orka å tenke på selv enda, men så lenge høytarerne er like store så er det ikke noe problem. Når det kommer til sub, så er en aktiv det enkleste, men det kommer jo ann på hva du skal legge i dette av tid å penger.

Har hørt at en på BMWCCN forumet selger orginalspillere til rundt 5-6 tusen med pappirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at en på BMWCCN forumet selger orginalspillere til rundt 5-6 tusen med pappirer.

Ja, rundt halv pris. Han er registrert her også. Se galleriet: http://www.bmwguiden.no/album/?id=kblom

Dere kan jo prøve å sende en PM til ham ('kblom').

Selv tror jeg ikke jeg hadde brydd meg stort og putta i en vanlig 1DIN-spiller som ikke kræsjet altfor mye med resten av interiøret. Både lydkvalitet og pris er jo helt i andre klasser. Hhv. høyere og lavere.. ;-)

Aktiv sub med høynivåinnganger er vel det enkleste på original spiller, altså koble seg rett på høyttalerene i hattehylla. Er ikke så dyre heller, og mange av de er pene å se på. Kan bare feste de med borrelås i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst kryr det av dem! Men kanskje ikke i nettopp denne bilen? Hmmmm....Lurer på om det er en grunn til det? :) Har uansett fått kontakt med KBlom nå, jeg skal i alle fall vurdere nøye hans forslag om å montere original CD-spiller! Takker for tipset jeg fikk av dere om han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har kikket mye selv på nettet ang dette med stereo i disse bilene...

La oss ta utgangspunkt i at du IKKE setter i en DIN spiller, men en orginal!

Ønsker du bass (Da tenker jeg litt utover de pottene med aktiv sub :-)) ville jeg kontaktet en lokal bilstereo butikk. Var selv i kontakt med bilstereo spesialisten i Sandnes. De annbefalte en forsterker med høynivåinngang som du "bytter" med den som står der nå. Så er det bare å bygge til all hjertens lyst :-) (Det er egentlig samme prinsipp som ved aktiv sub bare mye bedre lyd.)

Har du nedfellbar seterygg? Hvis ikke er det liten vits med sub i bagasjerommet. Bagasjerommet blir så tett at lyden ikke kommer frem uten porting i hattehyllen...

Så høytalerne i dørene... Ikke sett noe i hattehyllen. Da synker prisen på bilen og du tukler trolig med bærende karosseri om du sager større hull bak. Sett i høytalere som passer i de orginale hullene. Der finnes mye bra som passer inn.

Summering: Kjøp en femkanals forsterker... Koble denne på høynivåinngangen og strekk kabler til alle høytelere... Sett inn sub og port hattehyllen om nødvendig.... (eventuelt mot seteryggen...) Bytt høytalerne i noe som passer i orginalhullene... Vips du får kongelyd i bilen din.

RCS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...