Cervin Skrevet Oktober 18, 2004 Share Skrevet Oktober 18, 2004 Ser at min bil, som originalt har 115 hest, vil få 129 om jeg chipper den. Er dette reelt? Må jeg eventuelt over på 98 bensin? Og når jeg har effektpotte som skal gi 9%økning i tilleg, hva ender jeg da ut på i virkeligheten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 18, 2004 Share Skrevet Oktober 18, 2004 Du ender ihvertfall ikke på ~140 som produsentene kanskje vil ha deg til å tro. Men at du kan få noen hest ekstra kan sikkert tenkes. Alle chipprodusenter anbefaler at man går over på 98 når man chipper... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cervin Skrevet Oktober 18, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2004 Og du kan garantere at motoren ikke har noe problemer med 98bensin? Har hørt at noen maskiner kan ha det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 18, 2004 Share Skrevet Oktober 18, 2004 Garanterer ingenting, men har ikke hørt om noen som har trøbbel med det... og da mener jeg selvfølgelig 98 *blyfri*. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cervin Skrevet Oktober 18, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2004 Okei, man får vell egentli en liten effektøkning selv uten chip på 98.. Får se om jeg en dag har noe til overs liggende, så kansje jeg chipper, men tviler på det blir noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 18, 2004 Share Skrevet Oktober 18, 2004 Okei, man får vell egentli en liten effektøkning selv uten chip på 98.. Mange som sier så, ja. Kan ikke tro det er de helt store forskjellene.. Forøvrig en av tingene det hadde vært moro å teste på rulle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cervin Skrevet Oktober 18, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2004 Hehe, jah.. Hadde det.. Teste 95 fra forskjellige stasjoner, sånn forskjellig powerbensin, og 98 på en og samme bilen.. Jeg merker av og til litt forskjell på bensin.. Men har kommet til den konklusjonen at disse powerbensinene kun ligger på et jevnt over greit nok stadie.. Esso har forresten stort sett god bensin syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eye_Candy_Racing Skrevet Oktober 19, 2004 Share Skrevet Oktober 19, 2004 Blir noe av samme effeken som chip/åpentfilter/effektanlegg bare i mindre format Bilen blir litt hissigere jo mer hk du får på hjulene er det få som skryter av..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cervin Skrevet Oktober 19, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2004 Hehe.. jah.. Good point. Får uansett se det ann.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Oktober 19, 2004 Share Skrevet Oktober 19, 2004 herregud om d er esso statoil eller shell bensin. den kommer fra nordsjøen og det er samme kvalitets test på all bensin, så viss det er forskjell er det tilfeldi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 19, 2004 Share Skrevet Oktober 19, 2004 Merker litt forskjell med at en chippet bil bruker mindre bensin når en bruker 98 blyfri faktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet Oktober 22, 2004 Share Skrevet Oktober 22, 2004 Grunnen til at bilen går bedre og billigere når den er chippet er at programmet er optimalisert. Dette er ikke noe problem å gjøre her oppe i nord hvor kvaliteten på bensin er sånn noenlunde. Men produsenten kan ikke ta høyde for at bensinkvaliteten er like bra over alt, og må derfor ta høyde for dette. Det er jo selfølgelig andre ting som også spiller inn som avgiftsgrenser, at programmet skal kunne brukes i et utall av biler osv. Alle motorer er forskellige så det optimale er jo selfølgelig å få et map til din motor. Men så koster det jo også da, og vinninga er heller ikke allverden (på sugemotorer). I utgangspunktet skal ikke en normal bil gi mer effekt med et høyere oktan tall, derimot heller mindre. 98 oktan har lavere brennverdi enn på 95 okt, men tåler høyere kompresjon og tempratur før den sjølantenner. Grunnen for at "trimchipperne" sier at man skal kjøre på 98 oktan er at tenningskurven er optimalisert. Dette vil føre til at motoren lettere får tenningsbank ved bruk av drivstoff med lavt oktantall. 98 okt er som nevnt mer banke "vennelig" enn 95 okt, og anbefales derfor på chippede biler. Ang. luftfilter så gjorde bilsport en test av noen innsats sportsfilter på en Golf gti (tror det var 1,8 16v). Husker heller ikke hvilke filter som ble testet, men det var et lite utvalg av de mest kjente filter leverandørene. Men resultatet var iallefall at det filteret som ga mest effekt økning ga 1hk, da i sammenlignet med org. filter. (huff, blei mye greier en sein fredag dette) - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 22, 2004 Share Skrevet Oktober 22, 2004 Mye, men interessant! Setter pris på slikt, Mykle Power. 1hk ja, er vel kanskje som forventa det. Hører jo snakk om 5hk. Liten sjanse for at det er reellt. Nå er kanskje en GTI litt mer optimalisert enn en helt basic modell, men allikevel, filter er jo for lydens skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå