SIR Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Vet dere hva som er lovelig og ikke? -Grøftelys og kjørelys -Grøftelys og parklys -Bare grøftelys Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 grøftelys og parklys er i hvertfall lov. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Grøftelys/tåkelys er kun lov sammen med parklys, og KUN i dagslys. Ellers er det nærlys + park som teller. Har selv blitt stoppet med grøft + park en tidlig morning (ganske mørkt) med beskjed om å slå på riktige lys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
touring Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 grøftelys og kjørelys gjer deg bot, resten er lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Har lov til å kjøre med park/gøftelys om kvelden, så lenge veien har gatelys! Det står det i vei-trafikkens lover og regelr, eller har det heter! Ble stoppet av onkel politi en kveld, da ville de gi meg bot fordi jeg kjørte med park/grøftelys i sentrum! Det ble en fin diskusjon da jeg fortalte de dette! Til slutt måtte de gi seg:) Flira så jeg holdt på å kjøre av veien etterpå! Enkelt er regel-ryttere så det holder, skal gi bot for alt!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Da har du vært heldig og truffet på noen som ikke kjenner reglene. Etter mørkets frembrudd (når gatalysene tennes) er det ikke lov å kjøre med kombinasjonen parklys/tåkelys. Dette har jeg lest mange steder og er rimelig sikker på at stemmer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Det er slik, kun i dagslys! Du var heldig som slapp bot der... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Har spurt biltilsynet, og de seie det samme som skreiv tidligere!! Gir i grunn fint f... og! Kjører med park/grøftelys der det passer meg! Ender vel med åtte prikker før jeg lærer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Og det gidder du virkelig? Kun for å ha på noen lys du knapt ser selv? Heia heia... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Knapt ser??? Grøftelysa på e-34 er linselys da! lyser opp enormt bra! Så må jeg vel si at kjørelysa mine lyser litt her og der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Får man prikker for lysbruken, egentlig? Må innrømme at jeg ikke har kontrollen på hva som gir prikker og ikke. Men så er jeg ikke veldig redd for å få 8 prikker heller, er mer redd for at lappen ryker med en gang om jeg først blir tatt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Har du tåkelys som lyser bedre enn nærlysa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 24, 2004 Share Skrevet Oktober 24, 2004 Hmmm..... Litt å sette seg inn i.......... http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-028.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet Oktober 25, 2004 Share Skrevet Oktober 25, 2004 "Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys." Sitat fra www.lovdata.no Sier ikke dette alt da? Står ingenting her om at parklys må være i bruk samtidig, og det står heller ingenting om ved hvilket utelysnivå det er tillatt å benytte kurvelysene til kjørelys.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeT Skrevet Oktober 25, 2004 Share Skrevet Oktober 25, 2004 Vel... Jeg bruker grøftelyst uansett når det er lys på veien.. Purken har nå ikke sagt noe ennå.. Litt vanskelig å kjøre med park og grøftiser når det er stein mørkt ute.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå