Gå til innhold

Bruk av lys. Hva er lov?

SIR
 Share

Anbefalte innlegg

På E30 jeg hadde kjørte jeg alltid med nærlys og grøftlys på..... Aldri blitt stoppet eller bøtelagt for det. (har blitt stoppet sinnsykt mange ganger :wink: ) Det er vel en prioriterings sak fra politiets side tror jeg. Håper de har mer å gjøre enn å plage BMW eiere :D

Slik var bilen min med lysa på(savner´n litt da):

http://www.bmwguiden.no/modules.php?set ... _album.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys."

Sitat fra www.lovdata.no

Sier ikke dette alt da? Står ingenting her om at parklys må være i bruk samtidig, og det står heller ingenting om ved hvilket utelysnivå det er tillatt å benytte kurvelysene til kjørelys.... :)

Cluet er at man har kjøretøyforskriften som et tillegg til lovene. Den tar seg av alle detaljer. Såvidt jeg har skjønt er det der det står, men det er helt klart en sak som er mulig å krangle litt på om man blir stoppa. Om det er verdt det er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, jeg ahr aldri blitt stoppa for det i allefall, fikk en kommentar ei gang jeg svingte inn på en besinstasjon hvor purken sto om at jeg måtte hive på litt mere lys når det var så mørkt..

Jeg liker en typen purk.. ;)

Men ellers kjører jeg alltid med park/grøft så lenge der er gatelys, og der det ikke ver det er det på med vanlige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...