PenguiN- Skrevet November 1, 2004 Skrevet November 1, 2004 Heisann! Har lenge vært plaga med DÅRLIG dynamo, men har lagt merke til at batterilyset (som er øverst i midten av speedometeret sammens med oljesymbolet) ikke lyser. har hørt at dersom dynamoen er OK _MEN_ pæra inni speedometeret er gåen så vil ikke dynamoen ladde, noen som vet om dette stemmer? (BMW E36 92modell)
Gunnar Skrevet November 1, 2004 Skrevet November 1, 2004 Det stemmer nok ikke. Min E34 har en motstand parallellkoblet med pæra i dashbordet slik at ladingen skal fungere selv om pæra er gått, så jeg tviler sterkt på at E36 ikke har samme greia. Som Gaute spurte meg da jeg hadde problem med ladingen: Lyser ladelyset (batteriet) når du tar på tenningen? Jeg hadde nemlig nettopp ladeproblemer selv, og trodde det var børstene i dynamoen som var ferdige. Da jeg sjekka viste det seg at ladelyset mitt ikke lyste når jeg slo på tenningen, og heller ikke da jeg slo av bilen. Sjekka pærer og alt slikt uten å finne noe. Til slutt fant jeg en liten knekk med litt teip rundt på kabelen som går fra dynamoen til pæra og den parallellkoblede motstanden. Byttet ut de siste 10 cm av kabelen med ny kabel og ny kabelsko. Etter det har den ladet fint (og lyset i dashbordet funker som det skal). Er faktisk usikker på om det var knekken eller om det kanskje bare ikke var skikkelig kontakt ved kabelskoen, for knekken var surra inn med teip fra før, og der var begge ledningsstumpene avisolerte og tvinna rundt hverandre, så jeg skjønner ikke helt at det ikke skal ha vært kontakt der, men nå har det funka feilfritt i et par uker, så det ser ut for at det er ok igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå