Gå til innhold

Basselement denne gang :p


Anbefalte innlegg

Etter lang diskusjon om bygging av sub-kasse, så lurer jeg på hva folket har å anbefale av basselementer.

Har selv 2x12 rockford elementer i min bil (på lån av en kamerat), og er ganske fornøyd med lyden på disse. Elementene er noen år gamle, men spiller ganske bra.

Nå når jeg har tenkt å kjøpe nye elemter vet jeg ikke helt hva jeg skal velge.

Velger jeg rockford kan det lett bli veldig dyrt, og siden jeg ikke har erfaringer med andre elemnter så lurer jeg på om dere har noen dere kan anbefale. Merke, pris, hvor jeg får kjøpt dem osv.

Må trøkke godt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv xelent 10" Di heter hvisst ikke mer enn det, men det er den dårligste versjonen..

Og jeg er ikke fornøyd. Klarte å svi av ledningene og loddingene på den ene her den ene dagen.. Den andre begynte å fluffe, men ser ingen skade på den.. Og den tredje lager klikkelyder.. Huff. Men nå skal det sies at jeg kjører en del sånn fra kristiansand til flekkefjord o.l og når en da kjører annlegget rimelig hardt hele veien blir det en del varmgang i elementene..

Har veldig lyst til å prøve ut noen andre elementer etter sommeren..

Og da vil jeg ha et hvor jeg betaler litt for merket også kansje.. Men er ikke sikker ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger jeg rockford kan det lett bli veldig dyrt, og siden jeg ikke har erfaringer med andre elemnter så lurer jeg på om dere har noen dere kan anbefale. Merke, pris, hvor jeg får kjøpt dem osv.

Det MÅ ikke bli dyrt med RF da. Får jo RF 12ere ned i tusenlappen nye. Vet ikke hvordan de er men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerwin Vega Stroker 18" har jeg hørt skal lage litt lyd.. :shock:

Er vel go for ca 6000watt det elementet... Hørte om en som dundra noe grusomt og sprengte bakruta i kadetten sin... :D (men det er jo en skrOpel da :lol: )

Men tror ikke det elementet er noe økonomisk, siden det i utgangspunktet koster rundt 4500,- til 5500,- og en må ha en ganske brukbar forsterker eller tre.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte et 18" JBL element på Fona, Stavanger her i forrige uke for 2500,-.

Dette var da halv pris av det de egentlig skulle ha for elementet, men siden Fona skulle legges ned, var det halv pris på alt bilstereo. Men da jeg annkom hadde de bare et 12" element og noen 10" elementer igjen + noen forsterkere og høytalere, og det 18" elementet som jeg nevte i begynnelsen.

Det 18" elementet trengte minst 1000 w. Men greit nok, 18"ere dundrer nok bra, men de reagerer vel en del saktere enn mindre elementer?! Noe som gjør at bassen ikke henger helt med i raske sanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen kan være noe tregere ja... Men det kan utbedres med en kompetent forsterker. Det skal jo mere kraft til for å flytte luft med en 18" enn f.eks. en 10".... Men det låter jo sinnsykt gromt til gjenngjeld da! =P~ Var på Hi-Fi klubben i tr.heim noen år tilbake. Der hadde de 2 18" Stroker (cerwin-Vega) montert sammen i kasse i et lite rom. De spilte sinnsykt! fikk nesten fysiskt vondt av å stå i rommet (ca 6m2). Og luft ble en mangelvare etter vert... :( (det var bassrefleksporter i døra inn til rommet)....Men.men tror det er viktig med riktig valg av kasse og forsterker hvis en skal ha noe stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en bilstereosjappe som har Sony 15" til 1495,- på Autofil-messa. Må jo være ganske rimelig det...

Selv tror jeg 12" holder lenge. Blir vel bare tregere og tregere om man går over 12". Kanskje et par 10ere er bedre for de som liker veldig rask og ren bass?

Samme sjappa hadde forresten ferdig kabinett med 10" og plexiglass til 899,-. Også passe rimelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo ganske billig det, men problemet er jo det at jeg har ikke mulighet for å komme meg til autofil-messa, og derfor må nok dette utelukkes :(

Vet du kansje navnet på firmaet som drev sjappa Gunnar?

Jeg hadde tenkt å gå for 2x12" jeg, 10" kan bli litt lite. 12" trykker veldig bra til en bil på min størrelse(E30) og har fin respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr. 1

Man går bare IKKE på biltema å handler stereo. Kabler osv kan funke fint, men elementene? NEPPE! hehe!

nr.2

Ljudia? Dette er for noe ikea greier? :P

Aldri hørt om dem...Nei, når jeg først skal kjøpe meg noen elementer så vil jeg ha kvalitet og et relativt kjent merke. (ikke at merke har noe å si om lyden, men letter å finne informasjon om dem.).

Noen som vet om noen bra nettsteder der de selger bil-stereo litt billig og fører bra merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Ljudia er et "ikea" sted! :twisted: De fører merker som Pioneer, MGR, Scan-Speak, sony, Peerless, Panasonic, Yamaha, Cerwin-Vega, osv..Verden består ikke bare bare av sony og RF... Det er i utgangspunktet et svenskt selskap men har butikk også her i landet, i Oslo... De fører kanskje mange ukjente merker (laget mye i sverige) men hvis du er ute etter "billig" Hi-Fi, så gjelder vel regelen; "Du får hva du betaler for" her også... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhenrik, husker ikke, men kan nok finne ut. Men var mye halv pris på messa. Spørs om du får det like billig etterpå...

Og 2x12".. hmm, hagenisse, har ikke du et ferdig kabinett med 2x12" til en rimelig penge? Eller har du solgt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...