Gå til innhold

Eu-kontroll og avskilting


pjasken
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e-36 cab som skal på eu-kontroll.

Den er senka, må jeg ha papira på senkinga for å få godkjent bilen?

Bruker bare bilen om sommeren, er det gratis å skilte den av i 5-6 mnd?evt hvordan går man frem, er det bare å droppe skilta på biltilsynet for så å komme tilbake og hente dem 6 mnd senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge de til "oppbevaring" i seks måneder. Men i det store og hele er det ikke rare biten du tjener på dette. du må jo ha tyveriforsikring på bilen i disse månedene, og for å slippe med halv veiavgift er det to spesifikke datoer du må være"avskiltet" innenfor.

og hvis man er uten forsikring i f.eks 4/12 av ett år, sparer man ikke 4/12 av forsikringen. Det er noen gebyrer og greier som sørger for dette. Når eg hadde Mazda'en min før regnet eg ut at eg ville spare totalt 1500kr eller no på å ha av skiltene fra november til mars.. ikke rare greiene i den store sammenhengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å velge kontrollører (kontrollverksteder) med omhu...

Men har hørt at de fleste har blitt strengere nå. Er visst en del stikkprøver rundt forbi, og verkstedene får såvidt jeg har hørt svi litt på pungen om de blir tatt i å gjøre slett arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Skal no ha bilen på eu-kontroll, og er usikker på om jeg har TUV papira. Hvordan ser det ut? Fant 1 papir i mappa i hanskerommet der det var skrevet TUV med penn, papiret er dato stemplet når bilen var ny så det kan ikke være noe med senkesettet å gjør,alt står på tysk. noe jeg ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på tüv papierne til senkesettet så skal det stå et nummer som du finner igjen på fjørene.

produsenten/forhandleren av senkesettet skaffer deg disse papirene. koster deg kanskje en 100-lapp eller to.

Her nede er de ikke nøye på å ha godkjent senkesettet. politiet sier aldri noe og verkstedene sier aldri noe på eu-kontrollen. Har bare hendt en gang tror jeg at de foralngte at det skulle stå i vognkortet at bilen var senket. og da må man ta 4hjulskontroll og så vise bilen på biltilsynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde min til eu-godkjenning for et par uker sida, kom ikke gjennom med senkesettet.... papirene har det ikke vært behov for å vise de siste 4-5 årene (for han som eide den før meg), så da ble det bestilling av just.bart sett i dag.... de sa det på verkstedet at det har vært slapt, men at de fleste som kan gjennomføre EU.kontroll er blitt mye strengere på dette...

Fikk heller ikke godkjent øyelokka.... papirene lå igjen hjemme...

Fikk heller ikke godkjent eksospotta, bråkte 3dB for mye...

Kanskje det var forhandleren jeg var hos som var litt vrang?? :gunfire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk heller ikke godkjent øyelokka.... papirene lå igjen hjemme...

Fikk heller ikke godkjent eksospotta, bråkte 3dB for mye...

Kanskje det var forhandleren jeg var hos som var litt vrang?? :gunfire:

Vil heller si han var en idiot :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en e-36 cab som skal på eu-kontroll.

Den er senka, må jeg ha papira på senkinga for å få godkjent bilen?

Bruker bare bilen om sommeren, er det gratis å skilte den av i 5-6 mnd?evt hvordan går man frem, er det bare å droppe skilta på biltilsynet for så å komme tilbake og hente dem 6 mnd senere?

Jeg hadde inne en bil til godkjenning i dag. Da jeg kom tilbake fikk jeg beskjed om at senkesettet ikke var godkjent, selv om TÜV-papirene lå i bilen :roll: . Det måtte skrives inn i vognkortet sa de på verkstedet, og for å få til det må :evil: trangsynet :evil: inn i bildet. På verkstedet sa de også at ett 60mm senkesett, som det er på bilen idag, ikke vil bli godkjent der heller pga cambervinkelen ikke er mulig å justere inn innenfor rammene :evil: trangsynet :evil: har gitt :shock: . Så i realiteten er TÜV-papierer null verdt!!! Dette irriterte meg ganske kraftig noen timer i dag kan man si..... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...