Mr T Skrevet November 17, 2004 Share Skrevet November 17, 2004 Noen som vet hvordan justering av hovedlys skjer? Når jeg starter bilen (E46) ser jeg at lyset vandrer ned, for så å vandre opp igjen. Regner med at den justerer seg da. Vil lysene justere seg automatisk mens man kjører, eller om man lesser opp bilen mens motoren går? Det kan jo være behov for det hvis man f.eks stopper opp og plukker med seg ørten kasser øl. Forresten en ikke helt usannsynlig gjerning. Er bare litt nysgjerrig, ikke noe som må løses - moro å vite hvordan ting virker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gizle Skrevet November 18, 2004 Share Skrevet November 18, 2004 Det står en sensor fast med en klips på høyre whish-bone. Det er denne som styrer Xenonlysene. De justeres hvert 30 sek. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 18, 2004 Share Skrevet November 18, 2004 Har sett at min '97 523 også justerer parklysene når jeg skrur de på. Først litt ned, så opp igjen. Men tror ikke dette skjer med hovedlysene? Hvordan vil denne funksjonen være dersom/når jeg skifter til face-lift hovedlykter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet November 18, 2004 Share Skrevet November 18, 2004 når jeg monterte 2001 optic justerte lyktene seg selv når jeg skrudde på lysene for første gang og etter d justerer de seg selv av og til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr T Skrevet November 18, 2004 Forfatter Share Skrevet November 18, 2004 hvert 30sek ja, det skulle jo holde det... Men hva er whish-bone? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 18, 2004 Share Skrevet November 18, 2004 Har hørt rykter om 1500,-/stk... Men varierer nok etter type, fabrikant osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet November 19, 2004 Share Skrevet November 19, 2004 tror d kan være for att en slik pære er beregnet til og leve i mange mange mange mange mange mange mange mange år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet November 19, 2004 Share Skrevet November 19, 2004 joa. er sant d. men alt koster penger her i verden har jeg kommet fram til. er ikke meningen vi i norge skal bli rike noen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RAS612 Skrevet November 19, 2004 Share Skrevet November 19, 2004 Wishbone er en del av hjulopphenget. Det er sensor på både frem og bakaksel til høydejusteringen. Sensorene finner sammen ut om bilen heller bakover eller heller forover. Det finnes i utgangspunktet bare 2 forskjellige typer xenon pærer, visst man ser bort fra alle ettermoteringskitene. D2S - For biler med projektor nærlys også brukt i Ekstrafjernlys. D2R - For biler som bruker vanlig reflektor. Som f.eks MB E-Klasse W210. På BMW her i Bodø koster en Xenon D2S pære 1.369,- Nettopp kjøpt 2nye. Jeg vil ha lik fargetemperatur på begge lampene, det finnes pærer som har samme farge som en brukt pære, men det blir ikke likt nok. Synes nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 19, 2004 Share Skrevet November 19, 2004 Hva slags utslag blir det på fargen når de er brukte? Mindre blå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RAS612 Skrevet November 20, 2004 Share Skrevet November 20, 2004 nei, jo eldre pæren blir jo mere blå blir den, fargetemperaturen stiger, vanlig xenon ligger på ca 4200-4300K. Mens de brukte ligger på 5000K. Men lysstyrken avtar også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 20, 2004 Share Skrevet November 20, 2004 Jeg har sett at det finnes to forskjellige fargetemperaturer på xenon. Den ene på ca 4000K, den andre på ca 6000K (mener jeg å huske). Da er vel den siste nærmere sollyset i temperatur? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bart Skrevet November 21, 2004 Share Skrevet November 21, 2004 Det finnes mange forskjellige temp på xenon pærer, jo høyere Kelvin, jo blåere blir lyset. Har nettopp bestilt ett HID kit fra usa, til min e30. På siden deres var det en flott liten ilustrasjon , som som viser en de forskjellige temp/fargene se selv midt på siden ca.. http://www.sportsimportsltd.com/75crwhhidlis.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 21, 2004 Share Skrevet November 21, 2004 Jeg har vanlige halogenlyspærer på 4000K, og de lyser hvitt ja. Dyre Philips-greier. Hadde igrunnen venta blått lys, men det er hvitt. Men lyset ble da bedre enn før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bart Skrevet November 21, 2004 Share Skrevet November 21, 2004 skal du ha vanlige halogen pærer som lyser som Xenon, eller ser ut som xenon, for lys styrken blir jo aldri den samme med halogen. Da kan jeg anbefale deg å prøve Piaa , de har noen vanlige halogen pærer som har en Kelvin styrke på 7500K ser helt likt ut som xenon, men de er litt dyre, det er det eneste negative med dem. Ellers er det helt konge å se på , ble lei av slike selv, så jeg kjøpte like godt HID kit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå