Gå til innhold

Dårlig lading...hva er feil?


MortenGB
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke en bil som lader under 14v er noe for norsk vinter. Ampere er vel og bra, men det er tross alt volt som gir fart på saker`n. Kan jo prøve å sette inn 9v batteri med 1000Ah. Vil ikke tro at dette vil hjelpe deg stort.

Når det gjelder startproblemer, så er gjenganger nr.1 at man har montert ny stereo, alarm, ekstralys eller lign. En liten snarvei eller feil der, og man har dette problemet.

Nr.2 er "kjørestil". Dette er litt komplisert ladeteknikk, men kort fortalt så kan man si at korte kjøreturer(for de fleste <1time) vil forringe batteriet for hver gang. Til slutt er det kaputt. Dette er spesielt merkbart på fritidsutstyr som båt og campingvogn. Hvem har ikke stusset over det nye batteriet som plutselig ikke vil ta mere lading??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forebygget dette på min forrige bil med Defa batt.watch. Fungerte utmerket. Plugget bilen til veggen hver kveld, og våknet til en veldig ivrig og sprek startmotor, :bounce: hver morgen! Dette til tross for en "snarvei" i form av større batteri til stereo og andre gadgets uten å oppgradere dynamo :?

Gikk opp fra 75Ah til 110Ah på en Rav4 :o

Ville garantert fått problemer uten denne batteripleieren.

Jeg har nå ca. 30min kjøring hver morgen, og merker at dette også er i minste laget ved streng kulde. Det sitter ett 80Ah batteri i bilen, og dette tenger lang tid på opplading. Min bil lader 14.1-14.4v med kun kjørelys på. Alt etter hvor jeg måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange hårreisende innlegg (og noen informative).

13,6V - 13,9V ladespenning (på tomgang) er helt normalt og fungerer greit, også i Norge. Hvis det er ladespenningen man har (målt på batteriet), så fungerer ladingen som den skal, og da er feilen et annet sted. Kan være batteriet, eller noen som trekker strøm. Hvis kablene etter en forsterker ligger og slenger i bilen, håper jeg virkelig de er sikret og isolert, ellers kan man få et stort problem.

Det er bedre med opptil 14,4V - 14,6V, men høyere enn det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...