Gå til innhold

Første E60 (520) med kompressor i Norge?

hoegtor
 Share

Anbefalte innlegg

Kan vel være riktig at det ikke inngår som et sjekkpunkt på eu-kontrollen. Men aggregattet er godt synlig, og oppdages selvsfølgelig også ved teknisk kontroll etc.

Uansett man investerer ikke i slikt utstyr for å engste seg, så fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt kommer jo an på ladetrykket. Effektøkningen er proporsjonal med ladetrykket, så lader de nok til 100hk så blir det 100hk. Er som med turbo det, man regner 107% økning med 1 bar.

Denne er kompressorkonvertert av ESS:

mbe_vinterstevne_2003_11.jpg

Det er en 740iA, bremset til 510hk/650nm. Den ble målt til 319km/t på GPS, så jeg tror ikke det er tulletall ESS opererer med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nok litt rart ut, ja, men det er ikke gitt at en bil med mer hk MÅ gå fortere enn en med mindre.

Kanskje 540en bare har 5. gir? Kanskje den har automatgir? Kanskje utvekslingen er annerledes både i diff og girkasse? Kanskje effektkurven er annerledes? Toppeffekten kan være høyere, men hvis M5en har en jevnere kurve kan den godt aksellerere raskere.

Er akkurat som WRC-bilene det, de har ikke mer enn litt over 300hk, men til gjengjeld har de bra effekt i hele registeret, og parkerer garantert de fleste biler med mye mer hk.

'robertdn' som er her inne i blant hadde en E36 325i med ESS kompressor tidligere, mener han nevnte på bmwccn-forumet at han hang på M3 3.0, men skal ikke si det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 540n hadde 6trins manuelt gir. Ligger mye filmer ute av den på nettet. 533hk og 708newton står det i filmen. 0-200 around 17seconds.

Ja, virker rart. Robert syns 325 ess'n gikk veldig bra. Selv har jeg bare fått testet en e39 520i med ESS og en e36 328 med ESS. Ble ikke så veldig imponert på de to. Kommer jo også veldig ann på fra hvilken bil man kommer fra. Har han klart 319kmt med 740n:) ? Bruttern klarte 310 med M5n..Hadde vel klart mer, men d krever lang strekke.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vekt spiller litt rolle...

Hentet fra Ess sine sider:

We have three goals to meet before any ESS engine related performance product is released for sale :

1. Our 60 hour computerized load dyno test, which simulates driving so hard that it is just not possible to drive this hard in real life.

2. We put the development cars through a 50000 mile (80000km) long term test which involves track driving, high-speed Autobahn driving for extended periods, and normal everyday driving.

3. The car must have factory like or better driveability and smoothnes, and it must develop the extra power in a smooth and perfectly balanced manner.

Tror de har erfaring og viten om det de driver med. Er nok ikke fantasi tall de oppgir. Da ødelegger de bare for seg selv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han klart 319kmt med 740n:) ? Bruttern klarte 310 med M5n..Hadde vel klart mer, men d krever lang strekke.. hehe

Han sa så da jeg snakka med ham. Hang på en 996 og en Diablo SE..

Den filmen på nettet er vel bror din da, og det var jo på speedometeret. Hvis det ikke var kalibrert kan man regne med en god del avvik i den farten... 740en ble målt med GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, ikke tvil på om Ess greiene virker. Det gjør de og spesiellt med det nye intercooleren, after coolereren og vanntanken. Sammen med nye dyser og eff anlegg gir det guffe så det holder. Jeg vet det blir E46 m3 med full pustehjelp på meg neste gang........gleder meg...må bare spare litt mer hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...