Gå til innhold

Spørsmål rundt submontering/kassebygging/subspecs


 Share

Anbefalte innlegg

Har fortsatt en Boss 12", MDF-plater, stofftrekk og en forsterker liggende hjemme. Hadde tenkt å putte det i Chrysleren, men så ble det salg og greier, så nå er neste plan å få den i femmeren.

Derfor sitter jeg nå og tegner kasse, så kanskje jeg rekker å få det på plass når jeg er hjemme i jula. Men har en del specs på subben som jeg ikke helt har peiling på.

Aluminum Die Cast Frame

Optimized for Small Enclosure

Power Handling (peak): 600 Watts

Power Handling(continuous): 300 Watts

Cone Material: Poly Coated Paper

Voice Coil Size/Type: 3"/Kapton

Efficiency 1Watt /1Meter: 96 dB

Frequency Response: 30-2k Kz

Impedance: 4-Ohm

Magnet Structure: 120 oz.

Mounting Depth: 5"

VAS (cu.ft.): 4.19

Fs (Hz): 33.27

Qts: .500

X Max (mm): 11.5

Sealed Enclosure: 1.3-1.5 cu. Ft.

Vented Enclosure: 1.5-1.7 cu. Ft.

Port Diameter/Length: 4"/6.5"

Hadde i utgangspunktet tenkt meg en lukka kasse, men det var pga. at planene ble lagt da jeg skulle ha greiene i Chrysleren, og den hadde lite bagasjerom. Men hvis det blir lukka kasse, er det noe annet enn volumet jeg må ta hensyn til da?

Hva er f.eks VAS, Qtz og X Max?

Har regna 1.3-1.5 cubic feet (lukka kasse) om til 36.8-42.5 liter. Betyr det noe hvor i det området jeg havner?

Men forsterkeren er ganske slapp, så det må kanskje bli bassreflekskasse.

Og ellers lurer jeg på om det er veldig ille å plassere forsterkeren bakpå subben? Har sett mange som har det, og de merker lite til det. Det hadde vært ganske praktisk...

Har forøvrig armlen i baksetet, så jeg tenkte å slå ut den metallplata i midten (til skiposen) mot bagasjerommet, slik at lyden kommer inn den veien. Bør elementet spille rett inn i hullet, eller hvordan vil det spille best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lenge siden jeg holt på med slikt, men mener å huske noe.

Du skal egentlig kunne tyde ganske enkelt hvordan bassen spiller ved et spessielt volum på kassen.

Detter dette vas fs osv skal si noe om, minns jeg

Fs: 33,27 hz, da spiller basse så dypt ved ( å så minns jeg det vas Vas som skulle si størreelsen på kassa????) xxxx antal liter kasse...

Tror jeg har noen forklaringer på disse betegnelsene hjemme. Skal sjekke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lage nå bare en kasse eg, spiller iallefall helt greit gjennom skiposehullet.

Vist en er litt nøyaktig så sitter kassa fast mellom taket og reservedekket slik at en slepper og feste den på noen måte. Har satt forsterkeren ved siden av kassen slik at subben enkelt kan flyttes hvis eg skulle punktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja. Er lurt å ha mulighet til å få ut reservedekket. Det hadde jeg ikke i E36en, for der var kassen seriøst bolta fast mot bakseteryggen.

Men jeg har et spørsmål til...

Boss_SBP12.jpg

Gjør det virkelig ingenting om elementet blir lukka helt inne slik som det der? Det er jo ingen båndpasskasse, det spiller bare i et veldig lite rom. Er det kurrant? Ser jo kult ut.

Hva hvis elementet peker bakover i bilen, og bassrefleksrørene peker forover. Er det et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver å forklare verdiene på elementer:

VAS - Volumet med luft som har samme fjærings mykhet som elementets oppheng. Høyere VAS verdi = mykere oppheng.

Q - Q eller "godhets-faktoren" basert på den totale Q ved FS (QE og QM (elektrisk og mekanisk)) , ett utrykk for kretsens godhet ved resonanse . Magneten er som oftest den dyreste delen i en høyttaler , og er det man sparer på for å lage ett billig element. For svakt membranfelt medfører stor Q verdi; kontrollen over membranet svekkes , altså dårligere transient-gjengivelse.

QTS/QT - Total Q i høyttaleren ved Fc

Spl/Sens - Lydtrykk i dB. Høyttalerens følsomhet (dB)

Rdc - Høyttalerens likestrømsmotstand

Pe - Høyttalerens maksimale effektbelastning (W)

Xmax - Talespolens bevegelsesevne (mm)

Fs - Høyttalerens resonansfrekvens i fri luft (Hz) Elementets egen resonans i friluft , hvor opphenget og membranet kommer i resonans.

Fc - Høyttalerens resonansfrekvens i kasse (Hz)

RMS - RMS står for Root Mean Square og kan enkelt forklares til å være kontinuerlig effekt ved 1kHz hvor THD er mindre enn 1%RMS måles i Watt - THD = Total Harmonic Distortion (Støy)

Qts verdien bruker jeg flittig når jeg beregner kassevolum og gir en ganske grei indikasjon på om du bør velge bassreflex eller trykkammerkasse. Verdien oppgis mellom 0 og 1. De elementer som har 0.500 eller mindre spiller best i trykkammerkasse og omvendt.

Det bildet som ble "pasta" over regner jeg med er en 4´ordens båndpasskasse, ser slik ut. elementer spiller innover i trykkammerdelen og utover i bassrefexdelen, men bildet kan jo lure meg da :D

Brukte Programmet TermPro og fant ut at elementet ditt spiller best i en lukket kasse på 39.8 liter

:wink:

Gåre bare flott å feste forsterkeren bakpå subkassa men vil anbefale å sette noen gummiklosser av noe slag mellom forsterker og kasse for å dempe vibrasjoner, har erfart det :oops:

Når det gjelder plassering av kassa i bagasjerommet må du nester bare prøve deg frem, forskjellige karosseri har forskjellig resonans/lydrespons, og det som funker fint i en E-36 kan være rævva i en crysler neon, men for all del, ta ut metallplata bak seteryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah. Takker for et skikkelig grundig svar!

Det bildet som ble "pasta" over regner jeg med er en 4´ordens båndpasskasse, ser slik ut. elementer spiller innover i trykkammerdelen og utover i bassrefexdelen, men bildet kan jo lure meg da :D

Pleier ikke bassrefleksrørene i en båndpasskasse å sitte i kammeret elementet spiller *mot*?

Såvidt jeg har skjønt er båndpasskasser dårlig egnet til "alle" typer musikk, fordi de spiller bare innen visse frekvensområder, men jeg ser veldig mange fabrikkbygde kasser med plexi foran elementet for tiden, så hvis det er båndpasskasse kan det jo ikke være helt på jordet? Eller er det "4. ordens" som skiller de?

Brukte Programmet TermPro og fant ut at elementet ditt spiller best i en lukket kasse på 39.8 liter

:wink:

Takker! Får inn og redigere litt i tegningene mine da. Har tegna til 36 liter foreløpig.

Når det gjelder plassering av kassa i bagasjerommet må du nester bare prøve deg frem, forskjellige karosseri har forskjellig resonans/lydrespons, og det som funker fint i en E-36 kan være rævva i en crysler neon, men for all del, ta ut metallplata bak seteryggen :)

Hehe. Det er ikke i Neonen dette her. Kassa skal i 520en, men får prøve litt rundt. Tanken var bare at jeg helst vil ha det lukka inn mot bagasjerommet, altså kassen foran hullet. Bagasjerommene pleier å være dårlig isolert, så jeg vil ikke ha støyen derfra inn i kupéen. Derfor må nok enten elementet eller bakvegg med bassrefleksrør stå inn mot hullet, men nå blir det lukka kasse, så da blir vel valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke bassrefleksrørene i en båndpasskasse å sitte i kammeret elementet spiller *mot*?

Nei, kommer helt an på hvilken type båndpasskasse det er snakk om, er innvikla greier å forklare disse kassene så søk litt på nettet så finner du den infoen du trenger. En båndpass kasse er en kasse med flere kammer. Det finnes et utall forskjellige båndpass løsninger, men felles er at subwooferen står montert inne i et av disse kammerene.

Såvidt jeg har skjønt er båndpasskasser dårlig egnet til "alle" typer musikk, fordi de spiller bare innen visse frekvensområder, men jeg ser veldig mange fabrikkbygde kasser med plexi foran elementet for tiden, så hvis det er båndpasskasse kan det jo ikke være helt på jordet?

P.g.a det smale området og den krappe kurven, vil disse kassene være "super effektive" - altså de som kan spille høyest. Deres noe hissige lyd egner seg for hard rock og rap musikk. bakdelen med denne løsningen er at de dessverre er vanskelige å beregne, bygge, og dekker kun et begrenset frekvensområde. Men bygger du den på rett måte er det ingen andre kasser som slår denne løsningen, men å lage en kasse som er like godt egnet for alle typer musikk er nesten umulig.

Da jeg hadde en singel 12" i min e36 coupé coupé fant jeg ut at fikk den beste lydresponsen da kassa stod plassert lengst bak i bagasjerommet med elementet vendt bakover, prøvde jeg å sette kassa helt inntil bakseteryggen med elementet inn mot setet ble det helt forferdelig, enda jeg ikke har noen fysisk skillevegg ved baksetene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...