Gå til innhold

Tur til Essen Motorshow


Frode H.
 Share

Anbefalte innlegg

Hvert år i månedskiftet November/Desember går Essen Motorshow av stabelen i Sør-Tyskland. Dette er en stor styling/tuning messe som hvert år samler godt over 400k håpefulle besøkende. Det fine med denne messen er at den har et utrolig vidt spekter og uansett hvor sær bilinterresse du har vil du finne noe av interesse her.

Turen vår begynte kl.12.00 den 1/12 på den lokale Essostasjonen hvor jeg plukket opp leiebilen vi skulle bruke på turen nedover. Ingen av oss hadde stor nok bil som egnet seg til langtur, så leiebil ble et godt alternativ. Bilen vi kjørte var en 2004 mod. Ford Mondeo 2.0 Turbodiesel med automat, tiptronic og div. utstyr. Fin bil til langtur!

Etter å ha plukket opp 2 andre på Haugalandet bar det avgårde til Stavanger for å hente sistemann. Når all bagasje var på plass så vi at det fortsatt var "romslig" bak i kombi-Mondeoen, så dette lovet bra. Her skulle det bli plass til å handle litt også! :)

Vi tok kveldsferjen fra Kristiansand og hadde den første overnattingen på Skaga Hotel i Hirtshals. Før vi skulle kjøre videre fra Hirtshals måtte spylervæske etterfylles, noe som viste seg å ikke være noen enkel affære. Ford har jo denne geniale panserlåsen der låsen er skjult bak merket i grillen og man skal først vri til venstre og så til høyre. Greit nok, men akkurat denne gangen ville ikke panseret åpne seg. Vi prøvde alle knepene vi kom på men ingenting hjalp. På vei nedover stoppet vi på et Ford verksted i Ålborg, som kunne konstatere at en wire sansynligvis hadde hoppet av. Dette lovet jo bra, siden vi hadde sånn ca. 200 mil igjen å kjøre! I Danmark og Tyskland gikk det faktisk helt fint å kjøre uten spylervæske, det var først når vi kom til de møkkete veiene i Norge at vi fikk problemer.

Vel fremme ved Hotel Arosa i Essen skulle jeg inn i resepsjonen for å få de til å åpne porten til parkeringsplassen for oss. Når jeg sa at vi hadde bestillt 2 rom på hotellet fikk jeg et forundret blikk tilbake og til svar at her var det desverre fullt! Det viste seg at det hadde vært litt misforståelser og vi skulle etter deres pc ha sjekket inn dagen før. Siden vi ikke dukket opp hadde rommene gått til noen andre. Det er vanskelig å få hotell i Essen under denne messen, så jeg begynte å se for meg et par lange netter i Mondeoen.. Vi var heldige denne gangen og Arosa ordnet rom til oss på et hotell som lå rett over gaten fra der vi skulle ha bodd. Det bor endel "tunere" på disse hotellene under messen og på parkeringsplassen sto det bl.a 3 stk. Carlsson Mercedeser, 2 stk. Breyton 7-serier + div. andre grombiler.

Denne sto i gaten utenfor hotellet vi bodde på:

121_2190_IMG.sized.jpg

Fredag morgen kom og etter en frokost i en røykfyllt frokostsal (takk Høybråten for røykeloven i Norge) var vi klar for å gå bort til messen.

123_2372_IMG.sized.jpg

Som vanlig sto det noen smakebiter på utsiden av messeområdet, bl.a en clean Golf V med luftfjæring og "spinning wheels".

123_2380_IMG.sized.jpg

Vel innenfor portene var det bare å traske i vei og prøve å få med oss så mye som mulig på kortest mulig tid. Området er på 109.000 kvm og 2 dager er nesten litt i minste laget for å komme igjennom alt. Man må prøve å sortere ut det som er mest interressant og konsentrere seg om det. Skal man stoppe opp og studere alt som er fint går tiden for ifra deg.

Carlsson var selvfølgelig på messen med sine flotte Mercedeser:

120_2088_IMG.sized.jpg

123_2363_IMG.sized.jpg

Lambodører var visst populært i år:

121_2106_IMG.sized.jpg

Breyton sin stand:

121_2168_IMG.sized.jpg

120_2092_IMG.sized.jpg

1-Serie Hartge med M5 motor og store bremser:

122_2230_IMG.sized.jpg

Tøff front på denne AC-Schnitzer Minien:

122_2268_IMG.sized.jpg

Til slutt et par drømmebiler:

123_2347_IMG.sized.jpg

123_2371_IMG.sized.jpg

Kveldene tilbrakte vi i tradisjon tro på Arosa Keller. Dette er en Bosnisk biffrestaurant med utrolig god biff og en service vi aldri kommer til å få oppleve i hjemlandet vårt. Løksuppen på denne restauranten er også verdt å få med seg. Mmmm..

Vi var på messen Fredag og Lørdag i år men Lørdagen er ikke å anbefale. Det var rett og slett for mye folk der denne dagen. Vi handlet heldigvis det meste på Fredagen og det var vi glad for når vi gikk der og stampet på Lørdagen. Klokken 14.00 var vi godt fornøyde og satte snuten mot Danmark. Siden det var Lørdag og greier bestemte vi oss for å finne et hotell i en by det kunne være litt uteliv i og Kolding ble valget. Etter en pizza på en Italiensk restaurant var vi innom et par mindre vellykkede utesteder før vi til slutt havnet på nattklubben Crazy Days. Når vi kom der i 24 tiden var det lite folk og jeg ville helst gå på hotellet og legge meg . Når klokken var blitt 04 og vi var kommet i snakk med noen Danske jenter ville jeg ikke gå på hotellet og legge meg! :D

Søndagen skulle vi ta båten fra Hirtshals kl. 13.45 men slik skulle det ikke gå. Det var sterk vind i Skagerak og Christian IV fikk ikke lov å gå inn i havnen i Hirtshals. Kl. 21 om kvelden la båten endelig til kai og kl. 23 var vi på vei over Skagerak, 9 timer forsinket. Båten måtte gå en "omvei" p.g.a været og brukte ekstra lang tid over. Kl. 05 morgenen etter var vi fremme i Kristiansand. Vi satte oss i bilen og gjorde oss klar til å kjøre i land, men så enkelt skulle det ikke være. Bauporten gikk ikke opp og etter 2 timer endte det opp med at vi måtte snu inne på båten og kjøre ut i andre enden. Hva mer kunne egentlig gå galt! :?

Det var en sliten gjeng som til slutt kom frem til Rogaland litt utpå Mandagen. Jeg og en til av oss skulle egentlig vært på jobb denne dagen og leiebilen skulle vært levert på Søndags kvelden.

Til neste år blir det kanskje ny tur og jeg er sikker på at messen er like bra, biffen er like god og selve turen er like morsom som den var i år.

Flere bilder finner du her: http://www.bmwguiden.no/album/?id=essen_2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å pirke, men den hvite Audi'n er vel en Sport Quattro og ikke en S1..??..

Når jeg tenker meg om så har du nok rett i det. S1 har vel mere spoilere og slikt? Denne Sport Quattroen var forresten til salgs og var bare kjørt litt over 40000km. Husker ikke prisen, men den var høy!

Skal rette på bildeteksten :wink:

Dette er vel en S1? Tok dette bildet på messen i 2002

109_0911_IMG.sized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...