Desloch Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Skal bygge nytt anlegg i bilen, men helst uten å kutte og herje. Tenkte derfor å bruke den originale størrelsen på høyttalerne. Jeg har 2 høyttalere i hattehylla, 2 høyttalere i døra (2 på hver side) og 2 høyttalere ved beina (1 på hver side). Spørsmålene er da: - Er størrelsen ved beina og i hattehylla 5,25" (13,125 cm)? - Hvor stor forskjell er det i lyd hvis man velger 17 cm fremfor 13 cm i hattehylla? - Er det best å kjøpe 16:9 høyttalere, eller vanlige 5,25" høyttalere til hattehylla? Hvis man kjøper 16:9, må man da da kutte i hattehylla? - For å montere høyttalerne i denne bilen, det er bare å skru dem rett i og koble på kabelen? - I døra, er det 1 diskant og 1 vanlig? Har denne spilleren nå: http://www.sony.no/ShowProduct.do?site= ... =CDX-F7700 Er det nødvendig å koble til ny forsterker hvis man kjøper nye høyttalere framme og bak? Får alle produktene fra Sony, Pioneer og JVC til innkjøpspris. Tenkte å kjøpe dette fra Sony: http://www.sony.no/ShowProduct.do?site= ... XS-HT130CN http://www.sony.no/ShowProduct.do?site= ... XS-HT130SN Altså, kjøpe bakhøyttalere på 5,25" med innebygd diskant, og 5,25" framme med løs diskant som jeg monterer i døra.... Trenger jeg ny forsterker til disse? Eller klarer jeg meg med den som er innebygd i spilleren? Takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Drit i høyttalere i hattehylla og legg penga i et bedre fronsett isteden. Du klarer deg med forsterkeren i spilleren, det gir jo lyd, men det vil låte mye bedre med en forsterker. Men uansett, å få et sett foran som passer rett inn i de orginale hulla tror jeg kan være vanskelig. Jeg fant ett når jeg kjøpte anlegg, men det kostet liksom nesten 6000,- så det var rimelig uaktuelt. Det vil si, nei, det blir ikke å koble direkte på foran Jeg endte opp med diskanter liggende oppå dashbordet. Enklere løsning, men ikke spesielt pent kanskje? Hvis du absolutt vil ha 6x9 bak, så trengs det ingen kutting, du får slike adaptere, så de blir hengende under. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Desember 13, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2004 De framme, er ikke de 5,25"? Kan man ikke bare putte inn noen 5,25"?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Jo ja. Men svært få er treveis slik du sa du hadde. Er vel strengt tatt ingenting i veien for å kun bruke ett av de to orginale hullene i døra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Du har jo bare 2-veis komponentsett du også, hagenisse. 2-veis holder nok lenge det, og da kan man bare lime diskanten fast bak diskantdekselet i døra. Da hadde ihvertfall et av originalhullene vært i bruk, nå er jo ingen av de i bruk hos deg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Ja er jo det jeg sier. Det er stress hvis man vil bruke de orginale hulla med orginale kabler og alt Btw, så er "dekselet" fast i høyttaleren og ikke i døra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Originale kabler går nok greit, men tror heller jeg ville droppa det, eller ihvertfall kobla ut delefilteret. Tipper det originale delefilteret er drit. Lim diskanten i dekselet og gitteret i døra, så ordner nok det seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Ja er jo det jeg sier. Det er stress hvis man vil bruke de orginale hulla med orginale kabler og alt Btw, så er "dekselet" fast i høyttaleren og ikke i døra.. Laget til dette i forrige uke. Fikk et sett Alpine Type-R av Mr.Stream (jobben hans) for noen måneder siden, og det har blitt liggende en stund, siden jeg ikke gadd å begynne på jobben. Men nå er det altså gjort Det var ikke så stress som jeg trodde. Man tar ut diskantene fra døren relativt enkelt. Selve elementet sitter med noen klips som er limet bittelitt. Så var det frem med limpistolen, og lime fast de nye diskantene slik at det ser helt originalt ut i dørene. 13cm elementene til sparkepanelene hadde litt større magnet enn de originale, og derfor måtte jeg kutte bittelitt i isolasjonen som de sitter i, men utenom det var det ikke noe kutting involvert. Sparkepanelene ser også helt originale ut. Det er stress å trekke nye kabler til dørene, så det utgikk. Brukte de originale kablene, som går i dobbelt sett rett fra spilleren. De kuttet jeg rett ved sparkeplaten, og monterte delefilteret der. Nå har jeg endelig bedre lyd i bilens frontsett enn i handsfree'en I hattehyllen har jeg for lengst montert 6x9" på adapterbraketter. Det fungerer utmerket. Jeg har en Alpine CDA-9831 (tror jeg), og den gir nok lyd for min del, men så prioriterer jeg bilens vekt fremfor bra lyd, og derfor utgår subkasse og forsterker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Ligger det ikke et originalt delefilter en plass, Gaute? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Ligger det ikke et originalt delefilter en plass, Gaute?Nå leste jeg litt nøyere (betyr å lese mer enn hvert 4. ord) i innledende innlegg, og da ser jeg jo at det her er snakk om et "Hifi-system" og ikke et "Stereo-system" som jeg har.EDIT: Tatt bort "ulovlig bilde" Dette har jeg ikke sååå mye peiling på desverre, så jeg må melde pass på spørsmålet ditt. Ut i fra ETK ser det difinitivt ut som om det er stor mangel på separat delefilter, og at kablingen går direkte fra forsterker. Derfor er det nok innebygget delefilter i mellomtonen og diskanten, som ut i fra tegningen ser ut til å være sammenkoblet. Ut i fra forklaringen over her, kan det vel strengt talt også være snakk om et "Top Hifi System", og da er jeg enda mer ute på sykkeltur...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Desember 13, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2004 Det er to hull i døra. Det ene er diskanten, og det andre er? Merker jeg noe forskjell om jeg kobler det ut (altså ikke diskanten)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 13, 2004 Share Skrevet Desember 13, 2004 Mellomtone antar jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet Desember 14, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2004 Ok. Så hvis jeg kobler ut diskanten og høyttaleren nede ved beina, og setter inn et sett med 5,25" høyttaler og diskant (som jeg fester hvor den gamle var), så blir lyden bra? Skal jeg fortsatt ha mellomtonen, eller bør jeg bare koble den av? Bytter ut resten av høyttalerne altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 14, 2004 Share Skrevet Desember 14, 2004 Det var det hagenisse snakka om, at billigste han fant med separat diskant OG mellomtone var til 6000,-, så hvis du ikke vil ut med så mye for fronthøyttalere så må du nok fint koble ut mellomtonen. Eventuelt kan du jo skaffe 3-veis delefilter og bruke mellomtonen som sitter der, men den er sikkert ikke så bra at det gjør noe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå