Gå til innhold

Jordskjelvkatastrofen i Sørøst-Asia

P.I.B
 Share

Anbefalte innlegg

Haldor, selve prinsippet har jeg ikke problemer med, og jeg har sett en del amatørfilmer og rekonstruksjoner fra det hele. Det er bare det hvordan så mange dør jeg ikke helt henger med på. Såklart er det mye krefter i sving, men hva er det som gjør at folk ikke har klart å holde seg i live? Jeg mener, klamre og klatre, svømme, etc.? At mange drukner, spesielt småbarn, er jo ingen overraskelse, men at *så* mange dør er litt uforståelig for meg.. Har de fleste druknet? Blitt slått i hjel?

I og med det meste av turister befinner seg langs kysten har du da også den lokale næringen/infrastruktur ved kysten. Kystlinjen har store belter med land som ligger helt nede på havnivå. Noen steder slo bølgene over hele øyer og skrapte med seg alt av palmer/hus mens andre steder fikk ikke bølgene like mye tak (steder som ligger i "skyggen" av bølgene)

Det hjelper lite å stå på ett tak hvis selve huset forsvinner og det var det nok av hus som gjorde.

Fra Stavanger Aftenblad :

Omkomne menn, kvinner og barn ble i går funnet i biler, under ruinhauger og oppe i trær i den nesten fullstendig ødelagte byen Meulaboh. Distriktshovedstaden Banda Aceh, som ligger 5 kilometer inn fra kysten, er også blitt en by av døde.

Mengden av vann som kommer er ufattelig og mange steder er strømmen så turbulent at normale mennesker ikke har nok svømmekraft til å holde igjen. At mange blir slått ihjel/svimeslått er det nok ingen tvil om men de aller fleste druknet nok.

Som KjellArne sier så er det ikke "bare en bølge" men en vegg av vann som kommer, og veggen vil inn på land...

Kvinner i Asia har ikke tradisjon i å kunne svømme, barn ikke sterke/rasjonelle nok... I India har også kvinnene sin sari (klesplagg) som ikke egner seg til svømming i det hele tatt. Så det er mange faktorer som spiller inn.

Trist som faen.... :(

Haldor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det er virkelig trist som faen...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260524

Der ser det virkelig villt ut. På amatøropptakene jeg har sett tidligere har det ikke vært så ille.

Men en annen ting jeg må si er litt rart, det er at det fortsatt er *store* vannmengder opptil tusenvis av meter inn på land mange steder. Det må være utrolig lav høydeforskjell mange steder, nesten Nederland-tilstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at mange dør kommer vel også av at det er veldig mye skrot i de vannmassene som folk blir fanget i. Alt fra biler til stoler, metallstenger, treplanker fra hus osv, kan nok gjøre stor skade på en stakkars person som står i veien.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Så en kvinne på nyhetene nå som hadde mistet ene hælen sin! Hun fortalte at det var en tre pinne/stokk som gjorde det.. :shock: Er nok mye driv-ved og saker som kommer fykende ja...

Hørte i forbi farten at på de værste stedene var det 500 tonn vann(el. trykk el no sånt :roll: ) pr. meter i flodbølgen som slo til...(vet ikke om det er realistisk eller ikke men, men.... sykt å tenke på :shock: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det kanskje blir teit å spørre om; Men se for dere at dere gikk på gaten i Phuket, hører masse bråk, snur dere og får se en VEGG av vann 500m bak, som når seg farlig fort!

Foran dere står 3 biler::

-Alle bilene har fått montert vekk 250km-sperra- og står ferdig starta - er bare å sette seg inn og kjøre!

1. E46 M3 CSL original

2. Audi S4 2.7 BiTurbo original

3. Golf RSi til DAHlBÄCK racing

**Hvilken ville dere stukket av med**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...