bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 NÅ surrer du fælt her Gunner; 0W betyr jo at den er tynn om vinteren. Ikke at den er tynn om sommeren ved varm motor. Da skal du se på det siste tallet som 30, 40, 50, 60. Nei, jeg surrer ikke i det hele tatt. Og ja, jeg vet hva viskositeten står for, og står fortsatt for det jeg sa. Jeg kan vedde en hundrelapp på at RS 0W-40 er tynnere enn en 10W-40 under alle forhold. Den er nesten vann når man heller den (og det har jeg jo gjort med noen liter). Det trenger man ikke være rakettforsker for å se. Har du sett oljen når den er 100 grader varm da? Ved høy varme skal de oljene være akkurat like tykke jo! Er akkurat det de tallene der betyr. Ikke at jeg vedder på at det stemmer i praksis men.
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 Hmm, kanskje tjukk brun saus gjør seg? Glemte å si det men tynn olje har den fordelen at det senker friksjonen og gir lavere drivstoff forbruk. På bilen min har de brukt Castrol SLX 0W-30 tidligere! Kan ikke gi noe særlig bra smøring så tynn olje.
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 Leser litt på denne siden nå! http://api-ep.api.org/filelibrary/API_MotorOilGuide_2004.pdf Man skal visst ikke bruke API SG på biler som er nyere enn 1993. API SM er visste det beste som finnes! Noen som vet om sånne oljer?
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 kan huske jeg leste en plass at biltema olja er texaco olje(havoline) Det er hvertfall ikke noe drittolje! Det beviser både viskositeten og API spesifikasjonen. Drittoljer klarer ikke 5W-50!
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Har du sett oljen når den er 100 grader varm da? Ved høy varme skal de oljene være akkurat like tykke jo! Er akkurat det de tallene der betyr. Ikke at jeg vedder på at det stemmer i praksis men. 100 grader vet jeg ikke, men jeg har peila olja når motoren er varm, og RS renner jo rett av peilepinnen.
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 kanskje det var 0W-30 olje som det var på min da?
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 kanskje det var 0W-30 olje som det var på min da? At det var 0W-30 *jeg* hadde?
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 jepp mye brukt på det BMW verkstedet der bilen min har hatt sine oljeskift før jeg fikk den i hvertfall, er Castrol også
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Hva er det som gjør at du ikke stoler på noe som helst av hva vi andre på forumet sier? Jeg VET at det var Castrol RS 0W-40 på den. Så enkelt er det.
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 Hva er det som gjør at du ikke stoler på noe som helst av hva vi andre på forumet sier? Ehh hva? Bare spør jeg siden det var det de har brukt på min og siden den er vanligvis brukt av BMW og fordi du sa at den var tynnere enn en 10W-40 når den er varm noe den ikke skal være. Men samme det.. bare glem det..
øyvind bp Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 første tallet står for smøreevnen ved lav temperatur og de siste tallet står for smøreevnen ved høy temperatur. En 5w-50 skal være mere tyntflytende ved lave temperaturer. Men jeg tror det ervanskelig å se(merke) forskjell på en 5w-50 vs 10w-40 når den er varm. Selv om det sikkert er litt forskjell teoretisk. Eneste jeg vet er at en jeg kjenner hadde 20w-50 på motoren sin og den ble veldig tungstartet på vinteren.
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Ehh hva? Bare spør jeg siden det var det de har brukt på min og siden den er vanligvis brukt av BMW og fordi du sa at den var tynnere enn en 10W-40 når den er varm noe den ikke skal være. Men samme det.. bare glem det.. Du stiller hele tiden spørsmål ved det man sier, og det kan være en smule irriterende. Når jeg sier at det var RS 0W-40 jeg hadde på den, så var det det. Hadde jeg ikke vært sikker hadde jeg holdt kjeft. Jeg kjøpte og helte den jo på selv. Og det var ikke en BMW heller...
Gaute Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Forstår at det har blitt en engasjerende diskusjon nå.... Men, Bimmerdude. Her sier du litt rare ting. Først sier du: Glemte å si det men tynn olje har den fordelen at det senker friksjonen og gir lavere drivstoff forbruk.Det er jeg enig i.Men så sier du: På bilen min har de brukt Castrol SLX 0W-30 tidligere! Kan ikke gi noe særlig bra smøring så tynn olje.Jeg vil nå påstå at lavere friksjon = bra smøring. Er du ikke enig i det? Jeg trodde viskositetstallene var slik: Det første tallet angir tykkelse på oljen ved kalde temperaturer. En tykkere olje (typisk 10-20-30)vil da altså være seig når den er kald, og derfor bruker vi helst ikke det i "vinter-Norge". Vi foretrekker da en olje med viskositet mellom 0-5 om vinteren. Det andre tallet vil da kunne angi tykkelsen på oljen er når den er varm. Eller er det egentlig det? Dette har jeg aldri funnet helt ut av selv. Uansett så mener jeg det er viktigere å vite hvor mye oljen tåler når den er varm, før den gir avleiringer. Alle motoroljer mister evnen til å smøre ved en gitt temperatur, og dette mener jeg er mye viktigere enn hvor tyntflytende den blir. Hvis den er i stand til å legge fra seg en beskyttende film med smøring, så virker den jo. Oilextreme som jeg prøvde tidligere hadde (si vidt jeg husker) 0W30, og skal da etter din mening være så tyntflytende at den ikke kan virke ved harde belastninger. Men det er jo en olje som er designet for ekstreme temperaturer som man oppnår innen racing. Den ble ektremt tynn når den ble varm, men motoren min oppførte seg helt eksemplarisk ved banekjøring og autoslalom. Har ikke prøvd noen oljer som gav mindre ventiltikking enn denne f.eks. Ved bruk av Castrol TWS 10W60 tikker motoren min etter hard kjøring i kurver, og det liker jeg ikke. BMW-motorene er kjent for denne tikkingen (M50/M52), og "alle" sier at det ikke betyr så mye, men jeg vet jo godt at når man får ventiltikking etter slik bruk, så betyr det at det ikke er nok trykk i de hydrauliske ventilløfterne, og selve tikkelyden kommer jo av at kammene "slår" mot ventilløfterne/vipparmene. Det er etter min mening ikke gunstig. Derfor vil jeg foretrekke en olje som er tynnere, slik at den når lettere inn i ventilløfterne. Og når den lettere inn i ventilløfterne når den også lettere rundt i hele motoren..... gjør den ikke?
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Jeg trodde viskositetstallene var slik: Det første tallet angir tykkelse på oljen ved kalde temperaturer. En tykkere olje (typisk 10-20-30)vil da altså være seig når den er kald, og derfor bruker vi helst ikke det i "vinter-Norge". Vi foretrekker da en olje med viskositet mellom 0-5 om vinteren. Jeg mener det med 0-5W om vinteren i Norge virker høyst overdrevet. Før fantes det knapt så tynne oljer, og 10W ble sett på som knallbra (Mobil 1 10W-40 var knalldyrt og det beste man kunne få). Det kom 5W, og 0W, og folk slengte seg på dette i den tro at lavest og dyrest var/er best. Men ser man på temperaturskalaene for disse oljene vil man oppdage at 0 og 5W er til VELDIG lave temperaturer, type Finnmark og Svalbard. Jeg husker ikke helt nøyaktig, men tror 0W er ned til -46, 5W ned til -36 og 10W ned til -26. Jeg kjører nå på 10W-40, og motoren tikker veldig lite selv ved kaldstart i -10, på tross av at den har gått langt. Blir det kaldere enn -15 her skal jeg heller vurdere å gå ned til 5W, men foreløpig er det jo ikke frost engang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå