bimmerdude Skrevet Januar 8, 2005 Forfatter Skrevet Januar 8, 2005 De hadde ikke 4 liters på Torshov desverre. Bare sånn Castrol 0W-30 piss. Blir vel for dyrt uansett. Tror RS er like tykk som en 10W-40 olje varm (20-50 grader er ikke varm olje), husk at den måles på 100 grader. Oljen utvider seg faktisk når den blir varmere. Det er selvfølgelig litt forskjell på alle 40 oljer men. Desverre så oppgir ikke Castrol den nøyaktige viskositeten på hjemmesiden. Da er det lett å sjekke. Spurte jo selvfølgelig på Bilextra hvor oljen kom fra men det viste han seff ikke. Sjekket på Shell.com nå og de har faktisk en olje med akkurat samme spec. så mye mulig det er derfra den kommer ja. Det må være utrolig mye for pengene. Koster jo mye mer hos Shell. Får du tak i RS til €35 så må du kjøpe med litt til oss nestegang også . Når det gjelder mye banekjøring så tror jeg det er bedre med en tykkere olje. 50 eller 60. Oljen som Castrol har laget for M-bilene(TWS) er jo 60. Problemet blir kanskje mer ventiltikking. Men har ikke de nyeste M-bilene også hydrauliske løftere? Men TWS har API SJ så den bør skiftes oftere enn en API SL. En API SL olje klarer sikkert 20-25' km i året, ved pent bruk (uten at jeg gidder prøve det). Mulig Shell sin Racing Ultra 10W-60 har API SL. Ser sånn ut på hjemmesiden dems. Skfiter man olje både vår og høst. Da er det kanskje best å bruke to forskjellige oljer en 0W-5W/30-40 om vinteren og en 5W-20W/50-60 om sommeren. Biltema sin 5W-50 passer jo bra til begge årstider. Den har bare API SG da som er litt dårlig, men er ikke så nøye når man skal kjøre maks 6000 km på den ikke sant?
Ettertenning Skrevet Januar 8, 2005 Skrevet Januar 8, 2005 Du kan sikkert kjøre 6000 km på biltema olja! Uten problem, men vist du ligger på turtalls sperra annenhver gang du girer hadde eg vurdert ei anna olje!
Gaute Skrevet Januar 8, 2005 Skrevet Januar 8, 2005 Når det gjelder mye banekjøring så tror jeg det er bedre med en tykkere olje. 50 eller 60. Oljen som Castrol har laget for M-bilene(TWS) er jo 60. Problemet blir kanskje mer ventiltikking. Men har ikke de nyeste M-bilene også hydrauliske løftere?Jeg vet ikke hva de har, men generelt sett er nok oljer som er utviklet for racing ikke beregnet for hydrauliske løftere. Det brukes tørrsump i racingbiler.Skfiter man olje både vår og høst. Da er det kanskje best å bruke to forskjellige oljer en 0W-5W/30-40 om vinteren og en 5W-20W/50-60 om sommeren. Kanskje det' date=' ja....? Biltema sin 5W-50 passer jo bra til begge årstider. Den har bare API SG da som er litt dårlig, men er ikke så nøye når man skal kjøre maks 6000 km på den ikke sant?Helt enig, så lenge man bare ikke kjører for hardt.
bimmerdude Skrevet Januar 8, 2005 Forfatter Skrevet Januar 8, 2005 Du kan sikkert kjøre 6000 km på biltema olja! Uten problem, men vist du ligger på turtalls sperra annenhver gang du girer hadde eg vurdert ei anna olje! Gjør jo ikke det men! Blir jo litt banekjøring etter hvert også. Det burde jo være den som er bra for hard kjøring da. Den er jo vekta 50 varm. Så lenge den ikke er for gammel gir den bedre smøring enn en Castrol 0W-40 som koster 4 ganger mere. Problemet er levetiden på olja.
Ettertenning Skrevet Januar 8, 2005 Skrevet Januar 8, 2005 levetiden er sikkert grei nok til 6000 km! Men hovedproblemet er som Gaute har nevnt ett utall ganger, kor mye varme olja tåler får den blir ødelagt og det blir avleiringer! blir varmt inni der under bane kjøring!
Yoneck Skrevet Januar 8, 2005 Skrevet Januar 8, 2005 Jeg ville personlig gått for 5-40 og byttet etter 6000 km. Husk å få originale BMW-oljefilter! De koster det samme som uorginale uansett. Bytte ved 6000 km er vel litt overdrevent vel? De fleste nye biler går jo i dag 30 000 km mellom hver service (oljeskift)! Oljefilterene på Biltema koster 1/3 av de hos BMW. Tipper at det er akkurat samme delen også. Kan sjekke når jeg skifter. Det viktige med oljefiltere er at de har tilbakeslgsventil. Hvis ikke, renner olja tilbake til bunnpanna mens motoren står, og når du starter, må først filteret fylles før du får noe trykk. www.stjerneservice.no . Mobil1 5-50 til 90,- pr. liter inkludert skift! Det kan da ikke være nødvendig å kjøpe fullsyntetisk på biltema når man får garantert ordentlig olje på fornebu til den prisen??
bimmerdude Skrevet Januar 8, 2005 Forfatter Skrevet Januar 8, 2005 levetiden er sikkert grei nok til 6000 km! Men hovedproblemet er som Gaute har nevnt ett utall ganger, kor mye varme olja tåler får den blir ødelagt og det blir avleiringer! blir varmt inni der under bane kjøring! I varmere strøk så er det anbefalt å bruke tykkere olje. Tror faktisk at tykkere olje tåler mer varme og høyere belastning enn tynnere olje. Ikke helt sikker men. Er nok ikke bare at den smører bedre.
bimmerdude Skrevet Januar 8, 2005 Forfatter Skrevet Januar 8, 2005 Det viktige med oljefiltere er at de har tilbakeslgsventil. Hvis ikke, renner olja tilbake til bunnpanna mens motoren står, og når du starter, må først filteret fylles før du får noe trykk. Har du sett filteret i en M52 motor? Det er ett innsatsfilter. Du får kun pappbiten. Finnes ikke noe tilbakeslagsventil i den. Kan du finne noe tilbakeslagsventil på det filteret der? Da skal du få 100 kr av meg www.stjerneservice.no . Mobil1 5-50 til 90,- pr. liter inkludert skift! Det kan da ikke være nødvendig å kjøpe fullsyntetisk på biltema når man får garantert ordentlig olje på fornebu til den prisen?? Jeg visste ikke at man kunne få Mobil1 5W-50 til den prisen der nei. Men fortsatt så er det mye dyrere. Jeg viste heller ikke at Mobil1 fantes i så bra viskositet. Kan du vise meg det på denne internett siden. Jeg kan i hvertfall ikke finne det. http://www.mobil.no/USA-English/Lubes/P ... ection.asp Ser du noe 5W-50 olje der? Det er API og SAE verdiene som er garantien ikke hvilke merke det er! Tipper du jobber i den foretningen der og føler deg truet av rimelig kvalitetsolje.
bimmerdude Skrevet Januar 8, 2005 Forfatter Skrevet Januar 8, 2005 Tok en titt på www.biltema.no nå! Hvis det som står på siden der er riktig så er 5W-50 oljen blitt API SL sertifisert nå (5W-40 oljen også). http://www.biltema.no/products/product. ... emId=19767 Det vil si at den er noe av det beste som er å få tak i! Like bra som Shell sin racing olje med 5W-50 med API SL og faktisk bedre enn Mobil1 og Castrol sin TWS fordi de har dårligere viskositet (min mening da). Tipper at det er Shell olje fordi de er de eneste som har så bra olje så vidt jeg vet. Det er den høyeste API sertifiseringen jeg har sett på noen olje som er i salg noen gang. Noen her som fortsatt tørr å påstå at Biltema selger dårlig olje?
Ettertenning Skrevet Januar 8, 2005 Skrevet Januar 8, 2005 api er jo som sagt ikkje alt! Det har litt med temperaturer og levetid og gjøre ps castrol slx formula 0w30 acea a3\b3\b4, api sl/cf, vw 502.00\505.00\503.01. Bmw longlife 01, mb229.3
bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 api er jo som sagt ikkje alt! Det har litt med temperaturer og levetid og gjøre Nei men de sier faktisk veldig mye! Det er omfattende kvalitetstester av oljen. Jeg går etter API og SAE ikke etter merke og løse rykter og spekulasjoner og sånne utsagn som "oj motoren går enda.. da må det være bra olje altså"., eller oljen ser jo så fin ut API SL er i hvertfall ett bevis på at oljen er av bra kvalitet, det må også dere klare å innrømme. ps castrol slx formula 0w30 acea a3\b3\b4, api sl/cf, vw 502.00\505.00\503.01. Bmw longlife 01, mb229.3 Den har godkjenninger fra flere bilfabrikanter og det er bra. Skal se om det står noe sånt på biltema oljen også. Men jeg er fornøyd med API SL jeg . En 0W-30 olje er hvertfall ikke å anbefale til banekjøring.
Gaute Skrevet Januar 9, 2005 Skrevet Januar 9, 2005 En 0W-30 olje er hvertfall ikke å anbefale til banekjøring.Kan du begrunne dette?Jeg har kjørt mye med 0W-30 på bane i fjor. Se http://www.oilextreme.no/?acc=4
Kjell Arne Skrevet Januar 9, 2005 Skrevet Januar 9, 2005 Jeg skifter hver 6000 og da bruker jeg Castrol! fucker ikke med motoren BASTA!
bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 En 0W-30 olje er hvertfall ikke å anbefale til banekjøring.Kan du begrunne dette?Jeg har kjørt mye med 0W-30 på bane i fjor. Se http://www.oilextreme.no/?acc=4 Det er egentlig bare gammel lærdom! Spør Ole Kvam han har mere peil på sånt som dette. Står også på mange internettsider rundt omrkring. Det har med å gjøre at tykkere olje tåler høyere trykkbelastning. Den oljen du nevner der er kanskje unntaket. Hvis det de sier om sitt eget produkt virkerlig er sant så ser det veldig lovende det. Hvis den oljen er så god som de sier hvorfor er den ikke API SM kvalifisert da?
bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 Typiske resultater : Reduksjon i drivstofforbruk med inntill 20% ! Reduksjon i motorslitasje med inntil 90% ! Hestekrefter og dreiemoment øker med inntill 10% ! Reduksjon i smøreoljeforbruk og utslipp med intill 50% ! 20% lavere dristoff forbruk Hadde vært gøy å test på dyno om den virkelig gir 10% effekt og dreimoments økning. For å være helt ærlig tror jeg ikke på de tallene der. Høres ut som rene TV-shop reklamen! Hva slags olje har de egentlig testet mot? Den kan ikke være særlig god i hvertfall. Tror ikke den oljen er noe bedre enn andre oljer. Er sikkert en "remarked" olje. Helt vanlig olje de tar blodpris for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå