bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 Jeg skifter hver 6000 og da bruker jeg Castrol! fucker ikke med motoren BASTA! Det er akkurat det du gjør hvis du bruker Castrol olje som har lavere API sertifisering enn SL. Vil ikke anbefale oljer som ikke har det nå! Stort sett er det akkurat samme oljen samme hva slags merke det er. Men ikke kjøp oljen på Coop Obs. Den har bare API SG. Kjøper du en olje som er API SL godkjent så er du garantert at oljen holder en veldig høy kvalitet. Ingen ting tyder på at Castrol sin olje er bedre enn Biltema sin. Jeg overhalte en topp (bøyde ventiler pga BMW konstruksjonsfeil på kamdrevet) som hadde brukt Biltema olje i over 5 år og den toppen var fin som ny. Tror at alle oljer som er API SL godkjente klarer BMW longlife kravene også. Det står hvertfall det på baksiden av de fleste av dem. Konklusjon: API og SAE sertifisering er virkelig ALT på en olje i dag (så lenge ikke de har bare skrevet det på lappen). ACEA kvalifiseringer er også en liten garanti men de kravene er ikke så veldig høye!
Gunnar Skrevet Januar 9, 2005 Skrevet Januar 9, 2005 Sier API-sertifiseringene noe om hvor lenge oljen holder på egenskapene sine?
bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 levetiden er sikkert grei nok til 6000 km! Men hovedproblemet er som Gaute har nevnt ett utall ganger, kor mye varme olja tåler får den blir ødelagt og det blir avleiringer! blir varmt inni der under bane kjøring! Levetiden har jo sammenheng med om oljen blir ødelagt eller ikke. Er ikke lang levetid hvis oljen er ødelagt. Hva slags olje bruker du egentlig hvis du får avleiringer i motoren? Det har jeg aldri opplevd med Biltema olje i hvertfall og den var bare API SG(ja bilen ble kjørt veldig hardt). Det får du garantert ikke hvis du bruker en API SL olje i hvertfall!
Ettertenning Skrevet Januar 9, 2005 Skrevet Januar 9, 2005 å fyfaen nå er eg lei av dette helvettes kverrulerings maset ditt! klart du får avleiringer i motoren vist olja blir ødelagt på grunn av for høg temperatur i motoren!
bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 å fyfaen nå er eg lei av dette helvettes kverrulerings maset ditt! klart du får avleiringer i motoren vist olja blir ødelagt på grunn av for høg temperatur i motoren! er dette et diskusjonforum eller ikke? går det ann å ta sånt så personlig da? Har jeg nektet for at du får avleiringer i motoren hvis oljen blir ødelagt? Bare lurer på hva slags olje du bruker da? En 50 år gammel symaskin olje? De har med sånne ting når de tester olje på API. Så du får ikke avleiringer med en API SL olje nei!
bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 Sier API-sertifiseringene noe om hvor lenge oljen holder på egenskapene sine? Det er med i testene ja.
Gunnar Skrevet Januar 9, 2005 Skrevet Januar 9, 2005 Finnes det noen tall på det? F.eks at de MÅ tåle 30.000km med variert kjøring for å bli SL-sertifisert? Noen som vet hva slags olje Hondaer kommer med? De har jo oljeintervall på 50.000km...
bimmerdude Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Skrevet Januar 9, 2005 Har ikke funnnet så veldig detaljerte beskrivelser av hva de forskellige API verdiene står for. Prøver å lete rundt på nettet men ikke så lett å finne. Ikke sikkert de måler levetiden på olje etter antall km. Det er jo veldig varierende hvor mye belastning en viss lengde kan ha på oljen er jo så mye annet som spiller inn også. Men biler nyere enn 2003 bør visst bruke Olje nyere enn API SL og nyere biler har jo lengere oljeskift intervaler.
bimmerdude Skrevet Januar 10, 2005 Forfatter Skrevet Januar 10, 2005 Det ble Biltema oljefilter og Biltema 5W-40 olje. De hadde fått den inn med API SL . Da er det jo garantert bra kvalitet. Fikk også vite hvem som lager oljen. Er ikke noe billig drit nei. Han som jobber der skal kjøpe BMW M3 E46 (mulig han har kjøpt en nå)og anbefalte oljen og filteret. Sa at filteret kommer fra en av BMW sine underleverandører. Filteret var ikke helt likt som det som satt på bilen fra før men jeg tror nok det har bra kvalitet. Det var metall både over og under. Syns den konstrusjonen med at man må bytte innmat er utrolig teit. Brukt olje er ikke sundt å få på henda så må man bytte simringer og greier på bolten der. Ikke bra. Var omtrent umulig å få trakta til å stå stødig på motoren også. Ikke lett å helle fra 10 liters dunk gitt. Resulterte i masse søl desverre. Skal aldri mer kjøpe 10 liters dunk. Måtte helle over på en 4 liters dunk og masse pes.
Frode H. Skrevet Januar 10, 2005 Skrevet Januar 10, 2005 Brukt olje er ikke sundt å få på henda Hva skal jeg tro nå, jeg som er mekaniker, og får olje på hendene hele tiden. Kommer jeg til å dø?
Gaute Skrevet Januar 10, 2005 Skrevet Januar 10, 2005 Kommer jeg til å dø? Dårlig nyhet, Frode. Det eneste som er heeelt sikkert her i livet, er at du kommer til å dø! Så langt har jeg ikke hørt om noen som har overlevd livet......
Frode H. Skrevet Januar 10, 2005 Skrevet Januar 10, 2005 Og jeg som hadde tekt å være den første som overlevde
Ettertenning Skrevet Januar 10, 2005 Skrevet Januar 10, 2005 hehe, ja det som er farlig med olje er ikkje om den er brukt eller ei! Eg er mekaniker! Industrimekaniker, og eg har jobbet en del med hiforce og simson huydrauliske jekker! Har vert på flere kurs ang dette. Den farligste oljen du kan få kontakt med er huydraulikk olje! eller huydralikk olje tåke\damp. Motor olje er også farlig men ikkje så farlig, om den er brukt eller un\brukt spiller ingen rolle, men det er farligere og få brukt olje i åpne sår! PÅ jobben var løsningen på problemet og bruke anal hansker og etter vi hadde fikset jekkene fylte vi på en ufarlig omega olje, som faktisk er drikk bar og svin dyr 470 kr literen! vist du bare skifter olje på bilen din i ny og ne er dette ikkje noe og bekymre seg for, men vist du jobber med dette dagli er det og anberfale hansker. MS Er en veldig stygg sykdom som gjør at kroppen reagerer på olje og alle ledd\bein blir vonde +++ noe som kan gjøre deg 100% Arbeids ufør!
BMW525i Skrevet Januar 12, 2005 Skrevet Januar 12, 2005 Er noen artikler på www.adressa.no som omhandler det at bilen ikke har godt av at det er lange intervaler på motorolje. Men de sier også at oljen har veldig mye bedre kvalitet enn f.eks 10 år siden. Linker: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article391093.ece http://www.adressa.no/forbruker/bil/article391095.ece http://www.adressa.no/forbruker/bil/article391097.ece http://www.adressa.no/forbruker/bil/article391092.ece
BalleKnalle Skrevet Januar 13, 2005 Skrevet Januar 13, 2005 Leste i bladet Bil i stad.. Der stod det at en moderne syntetisk olje bør tåle temp. forandringer fra +300 til -50 grader
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå