Gå til innhold

Continental jukser i dekktester?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Det kan se ut for at Continental jukser i dekktester. De har angivelig levert mykere dekk med forsterkede sidevegger i dekktestene - helt andre dekk enn hva hvermansen får kjøpt i butikken!

Så blev de vinnare

Men i år var den hemliga testdäcksavdelningen i Hannover extra kreativ och skräddarsydde olika däck till olika tidningar.

Årets testvinnare i bland andra Aftonbladet blev Continental Viking Contact 3.

Vikingdäcket vann även i den norska biltidningen Auto motor och sport, som fäster stor vikt vid däckens barmarksegenskaper. Norrmännen fick ett däck med extra styva sidor.

Vi på Aftonbladet fick däck med extra mjukt gummi vilket ger bättre grepp på is - det väglag som vi betonar högst.

Men även vårt testdäck hade förstärkta sidoväggar för att öka stabiliteten på barmark.

Nu har vi köpt konsumentversionen av testvinnaren och gjort nya tester. Det visar sig då att det är stor skillnad mellan däcken. Det däck vi köpte har både sämre grepp på is och sämre stabilitet på barmark. Det är definitivt ingen testvinnare.

Källor på Continental i Hannover erkänner för Aftonbladet att bedrägeriet är en viktig del av däckjättens verksamhet.

-Vi vet ju hur de olika tidningarna prioriterar och sen skräddarsyr vi däcken, säger en anställd.

Så mye for å stole på Motor og AMS sine tester!

Håper noen utsatt for en ulykke som kan spores til for dårlig grep (hvor ofte er ikke det tilfellet på glatt veg?) etter å ha kjøpt dekk etter å ha lest testene kan saksøke de sønder og sammen om alt dette er sant!

Les mer her:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 16,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 54,00.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at test dekket Continental Viking Contact 3 veide 700 gram mer enn dekket som er i salg nå. Årsaken ligger i en ekstra kord lag i sideveggen. Gummi blandingen og stammen er den samme. Stivere stamme har sannsynligvis ingen betydning for dekkets egenskaper når det gjelder akselerasjon og bremsing på vinterføre.

Uttalt fra Continental:

" ContVikingContact3 i dimensjon 195/65R15 leveres i standard og forsterket (XL) versjon. Tidlig i utviklingsfasen vurderte vi å bruke forsterket stamme i både standard og forsterkede dekk. Senere bestemte vi oss for å kjøre ulik konstruksjon for de to dekktypene, og standard dekket har en konstruksjon som gjør det 0,7 til 0,8 kg lettere en XL-versjonen i samme dimensjon. Dette forklarer vektdifferansen som er funnet. Dekkenes egenskaper er like når det gjelder både vinteregenskaper og egenskaper på våt vei. Det lettere dekket har bedre komfort å lettere rullemotstand. Styreresponsen og balansen er ikke bare avhengig av dekket, men også bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...