Gå til innhold

Kjølevæska forsvinner


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Det ser ut for at jeg fortsatt har problemer med at kjølevæska gradvis forsvinner over tid på min E34 med M20B20-motor. Finner ikke (flere) lekkasjer, og begynner å tro at toppakningen er eneste mulige feil. Men så er det jo forbanna kjedelig å bytte den hvis det ikke er nødvendig.

Det rare er at det virker som om bilen går greit, den sviver fint, ingen ulyder, ikke noe "majones" på peilepinne eller oljelokk, og ikke mer hvit eksos enn hva jeg vil si er vanlig på kald motor.

Finnes det noen andre ting man kan gjøre for å finne ut om det kan være toppakningen? En kamerat snakka om noe glass foran eksosutblåset eller noe, men han visste ikke helt hva og hvordan... noen som kjenner til det?

Evt. andre forslag til hvor den forbanna kjølevæska kan bli av? Det er ikke vått på gulvet inne, og varmeapparatregisteret ble kjøpt helt nytt fra GS for 3-4 måneder siden.

Kan ellers informere om at jeg *vet* at viskosekoblingen på vifta er gåen (men skulle jo ikke ha noe å bety for kjølevæska eller når bilen er i bevegelse på vinterstid), og motoren er egentlig for kald så lenge den har nok kjølevæske og er i bevegelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender du opp med å demontere for å skifte toppakningen bør du ta høyde for at det kan være toppen som er sprukket også. En kamerat hadde en slik bil og han måtte skifte toppen p.g.a en sprekk. Han hadde problemer med å få tak i brukt, så han endte opp med helt ny topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen lignende problemer i sommer da vi reiste til Danmark..

Etter noen mnd klarte vi endeli finne ut hva det var.,..det var det ene `festet` i den ene enden av vakumslangen eller hovedslangen eller ka d nå hette..

Det plastikkfestet hadde vertfall sprukket og der ut forsvant all kjølevæska...

Du kan jo prøve å dra av den slangen og sjekke...er vertfall verdt et forsøk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde havari på en golf i sommer, da toppen hadde fått spekk....

Men den får vel ikke det, uten at den har blitt for varm vel? Det skjer jo da aluminiumen utvider seg?

Men uannsett, da det skjedde min, så forsvant vannet veldig fort, motoren ble veldig fort varm.. Jeg trodde det værste, men håpet det beste, at det bare var en lekk et eller annet sted..... Men kjører man Golf, ja da er det som regel det værste.... Nesten alltid... hehe...:lol: Men fylte på litt vann, og tettet en liten lekk i radiator-slangen, i håp om at det var den (jeg håpet fortsatt). Dagen derpå kom, og golfen var litt rar å starte... starteren slet litt med å få rundt motoren, men startet tilslutt... Den gikk litt rart helt til jeg fikk litt turtall på motoren... Så skulle jeg hjem fra jobb, og starteren slet igjen. Men nå ville den ikke mer, og dette hadde skjedd pga sprekken; den ene sylinderen var under vann... Og som de fleste vet, så er jo vann litt verre å komprimere, enn luft.... Og havariet var et faktum... Noen som vil kjøpe golf foressten?? :lol:

Det er jo en måte......

Oljen var også blitt grå, og det er jo et vanlig tegn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! Takker så mye. Skal prøve det dere har foreslått. Får sjekke med noen bilverksteder i området om de har slike måledings.

Er det toppen kan jeg vel like godt skaffe meg byttemotor, så det håper jeg at jeg slipper. Håper egentlig den bare kan fungere i 2,5 år nå, til jeg er ferdig på skolen. :? Men hadde det vært såpass alvorlig ville jeg nå trodd at olja var majones. Den er helt strøken såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter om vannet i reservoaret stiger helt opp til lokket når motoren er varm, da kan det være litt luft i systemet og da blir trykket for stort og lokket gir da etter (slik det skal) og slipper vannet ut slangen og ned under bilen på høyre side. Dette skjedde på min 535iA 1991 mod.

Reservoaret på den sitter i midten helt inntil torpedoveggen, slangen går ut under forskjermen , tok litt tid før jeg fant ut av det der, så mørkt på det en stund jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg har hatt en lekkasje til som var veldig vanskelig å oppdage. En slags liten pumpegreie som ligger hel inntil torpedo venstre side litt nedi. Tror den sirkulerer vann til varmeapparatet. Der var det en slange som lek bare litt, var veldig vanskelig å se da det var ltt vondt å se skikkelig der, det kom ikke kjølevæske under bilen fordi lekkasjen var så liten, men minket ganske fort likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hvilken slange snakker du om da? Fra lokket?

Jeg har ikke noe slikt på min. Ekspansjonstanken på min sitter på/ved siden av radiatoren. Og ja, nivået varierer litt. Men vil tro jeg har fått ut all lufta etterhvert, når jeg åpner lufteskruene når den er varm kommer det nå bare væske ut/opp. Selv om, den var nok nesten tom etter en langtur, så det er klart det kan tenkes at det fortsatt er luft i systemet, men tviler som sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen over grav med motoren i gang for et par timer siden, og fant faktisk en liten lekkasje til. Det hang en liten dråpe blått vann litt lenger nede på slangen til høyre for radiatoren, så det er neppe noen stor lekkasje, men det kan jo stemme greit at den lekker veldig lite på tomgang, og litt mer ellers. Strammet opp slangeklemma en del, og håper det hjelper. Problemet er jo bare at det ikke er bra å klemme disse slangene for hardt heller. Men blir det tett nå, så er jo det greit. Kan heller bytte alle slangene senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen over grav med motoren i gang for et par timer siden, og fant faktisk en liten lekkasje til. Det hang en liten dråpe blått vann litt lenger nede på slangen til høyre for radiatoren, så det er neppe noen stor lekkasje, men det kan jo stemme greit at den lekker veldig lite på tomgang, og litt mer ellers. Strammet opp slangeklemma en del, og håper det hjelper. Problemet er jo bare at det ikke er bra å klemme disse slangene for hardt heller. Men blir det tett nå, så er jo det greit. Kan heller bytte alle slangene senere.

Eyh, duh...det hørtes jo ut som det problemet jeg hadde...vi strammet og strammet på slangeklemma men det nyttet ikke!

Det var den plastikk greia som slangen festes på som var sprukket...prøv å ta av slangen og se der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Cluet er bare at den slangen *og* radiatoren er full av kjølevæske, så det er ikke bare å dra den av. Da renner halvparten av væska rett ut. Har jo endelig fått ut all lufta, så jeg tror jeg vil se om den har sluttet å lekke nå først...

Ellers:

kjolesystem.sized.jpg

Noen som vet hva dingsen i midten på bildet er? Mangler det noe der? Det er under ekspansjonstanken som sitter til venstre på radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...