johjoa Skrevet Februar 7, 2005 Share Skrevet Februar 7, 2005 Jeg har planer om og kjøpe bil ganske strax.. men den bilen har en Heftelse og jeg er litt usikker på hvordan det vil komme til og påvirke meg. Salgspant i motorvogner: RA***** NOK 80.717,00 til Sparebanken Rogaland til sikkerhet for innkjøpslån. Forfall siste avdrag: 22.02.2007 Vil denne heftelsen følg meg eller hva?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 7, 2005 Share Skrevet Februar 7, 2005 ja den vil følge deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet Februar 7, 2005 Share Skrevet Februar 7, 2005 Den kan det. Men gjør en avtale med kjøper om at heftelse ikke følger deg, og sørg for at dette skrives i kjøpekontrakten. Jeg kjøpte bil med 140k i heftelse. Det ble nedbetalt uten problemer, og bilen er nå i mitt eie uten heftelser. Folk skal ha slike ting til å være så negativt, klart.. det er mange som har brent seg på det. Men få alt på papir, bli enige, og dette skal gå bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjetilO Skrevet Februar 7, 2005 Share Skrevet Februar 7, 2005 En kompis av meg kjøpte en M5 med heftelser. Han og selger møttes i selgers bank, og selger betalte da ut lånet med deler av kjøpesummen. Kompisen min fikk kvittering på at lånet var utbetalt - og at heftelsen var slettet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Februar 7, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2005 Ja.. da er det jo ikke så ille så mange skal ha det til... bare man gjør det på riktig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet Februar 7, 2005 Share Skrevet Februar 7, 2005 En kompis av meg kjøpte en M5 med heftelser. Han og selger møttes i selgers bank, og selger betalte da ut lånet med deler av kjøpesummen. Kompisen min fikk kvittering på at lånet var utbetalt - og at heftelsen var slettet.. Sånn gjorde jeg det og når jeg kjøpte min siste bil,da er det bankers.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Februar 7, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2005 Skrevet av Gunnar Ons Mar 17, 2004 17:18Det er alltid en viss fare med disse heftelsene, men jeg har både solgt og kjøpt bil med heftelse. Da jeg solgte bilen med heftelsen hadde vi faktisk ingenting i kontrakten om det engang, men så fort jeg hadde fått pengene betalte jeg naturligvis ned resten av lånet og heftelsen ble slettet. Som regel er det slik det foregår. Chrysleren kjøpte jeg med heftelse, og selgeren (en bilbutikk) skrev "Garantert heftelsesfri" i kontrakten. Det funker jo så lenge fyren du kjøper av ikke er totalt raka fant uten eiendeler... Den sikreste måten jeg kommer på må uansett være følgende: 1. Finn ut hvor mye som er igjen av heftelsene. 2. Skaff kontonummer og betalingsinfo for å innbetale resten av selgers lån. 3. Skriv kontrakt. 4. Gå i banken sammen og del kjøpesummen i to. Den ene delen er da det som fortsatt er utestående på lånet og den andre er resten. 5. Overfør utestående heftelse til finansieringsselskapet på oppgitt konto med kjøpers betalingsinfo. 6. Overfør resten til kjøpers konto. 7. Få nøklene og kjør lykkelig avgårde i heftelsesfri bil (regn med noen dager før heftelsen er slettet fra alle registre). Hvis jeg bare hadde søkt litt i forumet ville jeg ha funne ut dette uten og spurt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Det er lurt å få unna heftelsene med en gang når du kjøper en bil med det... Jeg jobber litt med inkasso av og til, og har sett mange eksempler på at selgeren stikker av ol. og kjøperen sitter igjen med hele dritten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Salgspant i motorvogner: RA***** NOK 80.717,00 til Sparebanken Rogaland til sikkerhet for innkjøpslån. Forfall siste avdrag: 22.02.2007 Men denne summen blir vell stående som heftelse helt til bilen er helt nedbetalt. Om eieren har betalt ned 50 000 på lånet så vil vell heftelsen fortsatt være 80.717,00. Var ut for det samme når jeg kjøpte den forrige bilen min (E36 IS Coupe) Den sto med 140 000,- i heftelser. Jeg ringte banken til eieren og fikk opplyst at det sto igjen bare 6600,- av lånet. Så lånet cashet han ut før jeg hentet bilen. Det fikk jeg kvittering på. Huskat heftelsene i Brønnøysundregisteret blir stående en stund etter at lånet er innfridd.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Stemmer det ja. Det er eiers opprinnelige lånesummen som står der. Etter den er nedbetalt pleier det å ta 2-3 uker før den slettes fra brreg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Stemmer det at heftelsene står registrert en stund i Brønnøysund etter at de er betalt, men det er jo ikke altid at den forrige eieren har betalt ned så mye som i ditt tilfelle...mange har ikke råd til å betale ned noe særlig, og selger bilen for å kvitte seg med gjelden..og viss du har med sånne folk å gjør får du fort et problem. Er helt utrolig hva folk finner på for å komme seg vekk fra gjelden, så pass på at det er ærlige folk du har med å gjøre!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Det er banken som har den opprinnelige heftelsen som må ta kontakt/sende brev til brønnøysund om at heftelsen skal slettes fra registeret. Kjøpte akkurat en bil med heftelser. Problemet var at jeg måtte finansiere noe av bilen med et lån. Og banken min ville ikke betale ut lånet før heftelsen var slettet..og heftelsen ble ikke slettet før banken min hadde betalt ut lånet..så det ble et helvettes papirarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank S. Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 var også heftelser på min bil når jeg handlet den. heftelsen var poå mye mere enn det som lånet var på, men banken hadde ikke lov til å si til meg hvor mye som var igjen å nedbetale av lånet. Jeg gikk ned i den banken som lånet var i og så overførte jeg alle pengene til ent kontonummer av banken, deretter sendte banken de pengene som var igjen etter lånet inn på konto til bil eier. Fikk også vite av banken at hvis jeg betalte inne avtalt salgssum så forsvant alle heftelsene, og fikk kvittering fra banken på at alle heftelser var slettet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Skrevet av Gunnar Ons Mar 17, 2004 17:18Det er alltid en viss fare med disse heftelsene, men jeg har både solgt og kjøpt bil med heftelse. Da jeg solgte bilen med heftelsen hadde vi faktisk ingenting i kontrakten om det engang, men så fort jeg hadde fått pengene betalte jeg naturligvis ned resten av lånet og heftelsen ble slettet. Som regel er det slik det foregår. Chrysleren kjøpte jeg med heftelse, og selgeren (en bilbutikk) skrev "Garantert heftelsesfri" i kontrakten. Det funker jo så lenge fyren du kjøper av ikke er totalt raka fant uten eiendeler... Den sikreste måten jeg kommer på må uansett være følgende: 1. Finn ut hvor mye som er igjen av heftelsene. 2. Skaff kontonummer og betalingsinfo for å innbetale resten av selgers lån. 3. Skriv kontrakt. 4. Gå i banken sammen og del kjøpesummen i to. Den ene delen er da det som fortsatt er utestående på lånet og den andre er resten. 5. Overfør utestående heftelse til finansieringsselskapet på oppgitt konto med kjøpers betalingsinfo. 6. Overfør resten til kjøpers konto. 7. Få nøklene og kjør lykkelig avgårde i heftelsesfri bil (regn med noen dager før heftelsen er slettet fra alle registre). Hvis jeg bare hadde søkt litt i forumet ville jeg ha funne ut dette uten og spurt Kjøpte ene bilen min av en skikkelig bandittt og da gjorde eg det på denne måten her. Kjempegreier det. Sa eg nektet å kjøpe bilen hvis eg ikkje fikk betale ned lånet på den. Noe som resulterte i at han fikk 2500 av de 90 eg betalte for bilen. hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Februar 12, 2005 Share Skrevet Februar 12, 2005 da eg kjøpte bilen min hadde banken min og banken til tidlegare eiger avtale om saken og det gikk knirkefritt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå