Gå til innhold

Ettermontert sperre?


Riefarn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ettermontert i min iSbil. Kjøpte fra Diffsonline i USA og er kjempefornøyd med service derfra. OS Bildeler skaffer også, men regn med noen måneder på venteliste før du får om han ikke har inne. Kjøper du brukt hos forhandler får du garanti og må betale rundt 5K for en LSD med kurrant utveksling. Ukurante koster deretter. Privat koster de fra 3K men du har ingen garanti for at den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sperre å diff brems er to vidt forskjellige ting!! hadde noen solgt meg en bil med sperre å det viste seg å være en diffbrems hadde eg gått til væpna aksjon!! lær forsjellen før dere bruker betegnelsane! turbo og kompressor er to forskjellige ting, diffbrems å sperre også!! :twisted: limited slip differensial =diffbrems :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du kun innmat eller komplett diff med hus og det hele når du bestilte fra Diffsonline? Hvor mye kom det på totalt?

http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?p=20456#20456

sperre å diff brems er to vidt forskjellige ting!! hadde noen solgt meg en bil med sperre å det viste seg å være en diffbrems hadde eg gått til væpna aksjon!!

Jeg tror nå jeg ville reagert motsatt! Vil man ha sperre er det jo bare å finne frem sveiseapparatet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du kun innmat eller komplett diff med hus og det hele når du bestilte fra Diffsonline? Hvor mye kom det på totalt?

Jeg fikk hele kardangklokka uten olje. Bare å flytte over speedometergiveren (annerledes på amerikanske biler) og fylle med olje så var den klar. Den kom på 6200 ferdig i bilen inkl. 2 liter Castrol-bremsediffolje og montert på verksted. Valgte å få verksted til å gjøre jobben slik at jeg har klagefrist om noe ryker :wink:

sperre å diff brems er to vidt forskjellige ting!!

Hissigproppen 8)

Jeg vet godt forskjellen, men orker ikke å belære alle med det ettersom de fleste omtaler bremsediff (LSD=Limited Slip Differential) som sperre. Man får heller ikke kjøpt sperrer ferdige, ettersom man kan bare fixe en AGA-diff selv for en bitteliten sum penger.

hadde noen solgt meg en bil med sperre å det viste seg å være en diffbrems hadde eg gått til væpna aksjon!!

Jeg kan neppe tro at du har kjørt en bil med sperre på vinterføre om du uttaler deg slik om LSD kontra sperre. Full sperrevirkning hele tiden er nok knall på dragstere, men på det meste annet er nok differensialvirkningen å foretrekke. Desuten låser LSD'en opp mot 100% under kraftig belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med f.eks air locker sperre kobler du inn sperra når du har bruk for den

Nå er det jo skjelden man trenger dette for bruk på vanlig vei, da... Pneumatisk låsing av diffen er til bruk enten for Street Legal eller offroad, ikke gatebane ala AC, Våler eller Rudskogen. Kommer du med Yankee eller Land Rover er vi enig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sperre å diff brems er to vidt forskjellige ting!! hadde noen solgt meg en bil med sperre å det viste seg å være en diffbrems hadde eg gått til væpna aksjon!! lær forsjellen før dere bruker betegnelsane! turbo og kompressor er to forskjellige ting, diffbrems å sperre også!! :twisted: limited slip differensial =diffbrems :!:

Helt enig med deg! Folk må lære seg forskjellen. Diffsperre er ikke uvanlig. Alle ordentlige terrengbiler, traktorer og nesten alle lastebiler har dette så det passer dårlig å kalle en diffbrems for sperre siden det brukes i andre sammenhenger. Og det er ikke noe gjennsveisa greier heller.

Så vidt jeg vet har aldri en BMW hvert levert med en sperrediff så man skjønner jo at de mener brems allikvel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde noen solgt meg en bil med sperre å det viste seg å være en diffbrems hadde eg gått til væpna aksjon!!

Jeg kan neppe tro at du har kjørt en bil med sperre på vinterføre om du uttaler deg slik om LSD kontra sperre. Full sperrevirkning hele tiden er nok knall på dragstere, men på det meste annet er nok differensialvirkningen å foretrekke. Desuten låser LSD'en opp mot 100% under kraftig belastning.

Det kommer jo helt ann på hva slags diff det er. Er det en LSD, typisk viskose differ og lamell differ. Disse vil holde igjen et vist moment fra det hjulet som går fortest. Dette vil jo sefølgelig variere etter specsen på diffen. Har du en moment diff typisk en Torsen diff(som sikkert du tenker på?), vil denne overføre krefter til den siden som har mest moment til den siden som har minst. Bakdelen med disse diffene er at de må ha moment tilført diffen for å kunne fungere. Henger du f.eks et hjul i luften, mens det andre står på bakken vil den ikke fungere i det hele tatt. Og hjulet som henger i luften vil spinne som om man har en vanlig diff.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til det store spørsmålet : Hva er forskjellen på diffbrems å diff sperre?

Sperre låser diffen slik at det tilsvarer solid bakaksel. Populært kalt AGA-sperre siden man ofte sveiser fast den originale diffen. Som nevnt over kan man få pneumatisk styrte låser eller elektronsik styrte låser. Disse blir benyttet i off-road sammenheng for maks fremkomelighet. Med full sperre får man dog store problemer med å svinge.

Brems vil si at hjulene kan rulle med forskjellig hastighet men begrenset av krefter. Typisk for BMW's lamelldiffer vil de tillate opptil 25% forskjell i moment mellom hjulene. Bremsediffer finnes i mange utgaver; lamell, viskose, kraft-følsomme (torsen) m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eller som tyskere med Porsche, Mercedes, MAN, Deutz, BMW osv., så snakker man om 15%, 25%, 30% eller 50% og opptil 100% differensial-SPERRE, altså en sperre med f.eks 25% (BMW). Differensialbrems er ikke feil, men mer brukt til å forklare for ikke-tekniske invidde. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...