Gå til innhold

E30 320i over til 325i (Hjelp!)


sdfdsfds
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har som sagt en 1986 BMW 320i som motoren er gåen på. Jeg har fått tak i en 1988 BMW 325i som jeg skal ha over i min bil. Jeg har ringt til diverese verksteder å de sier at å skifte motoren er ikke noe problem i det hele tatt, det eneste du trenger er en annen hjerne.

Det første jeg fant ut av var at jeg måtte ha 325i girkasse som jeg aldri fikk noe beskjed om. Så fant jeg ut masse forskjell på lednings nettet, dette er faen så typisk :cry:. Nå har jeg tatt ut hele 320i motoren åsså er ikke tingene like. Så kan noen være så snill å hjelpe meg :(

Jeg lurer på hva som er forskjell på disse to motorene og hvorfor koblinger ikke er like.

Dette er den boksen som går fra sikringsboksen og skal skrus til den som går til motoren. Hvorfor er det færre pinner i denne en på 325en? Hva skjer når jeg setter denne i?

320i.JPG

Dette er den samme boksen bare fra 325en.

325i.JPG

Og denne tingen er ikke på ledningsnettet til 320en, hva er den til?

325i2.JPG

Denne er på 320 motoren men ikke på 325 motoren hvorfor?

320i3.JPG

Dette er ledningsnettet på 325en som er til hjernen men hvorfor er det flere ledninger ekstra en på 320en?

Ledningsnett 325

325i5.JPG

Ledningsnett 320

320i9.JPG

Kan noen være så snill å hjelpe meg litt fort? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk alt fra 325i, da bør alt gå bra. ikke bruk ting fra 320 i første omgang. De 2 ekstra pinnene er jeg ikke sikkert på. du må bruke en annen girkasse enn på 320i, samt at mellomakslingen må byttes. Den er kortere på 325.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da burde jeg bare få tak i sikringsboksen/releboksen til en 325i?

Forstår heller ikke helt hvorfor det er flere pinner i den boksen til 325i, det ser jo ut som om det går videre inn til dashbordet, og jeg kan ikke huske at det er noen flere ting i dashbordet på en 325 en 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket verksted sa det ikke var noe problem? Det virker som om du har fått en M20B25 med Motronic II motorstyring. På 320 '86 er det L-Jetronic motorstyring. De passer ikke om hverandre! Har girkassa til 325 motoren følere i clutchuset? I tilfelle der ikke er følere har du en Motronic II. Et annet tegn på Motronic II er posisjonsgiver på reimhjulet foran på motoren. Der står et tagget hjul med en sensor plassert på venstre side av blokka sett bakover.

Mellomakslingen må byttes. Bremsene bak bør byttes til skivebremser. Fjærebina fremme bør byttes til 51mm. Nå har jeg ikke so mye erfaring med L-Jetronic og hva som må byttes, spør på www.bmwccn.no om noen der kan hjelpe deg videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til Koed i danmark og Gjørring bilophogging i danmark. Jeg hadde jo trodd at jeg kunne høre på hva Koed sa, de selger jo ombygginsett å alt til E30. De sa det var ikke noe problem alt passet rett over sa de.

Jeg har hjernen til motoren og ledningsnettet som er koblet til motoren står på. Det er kun de to tingene som nevnt oppe som ikke passer og jeg ikke finner ut hva er. Det er riktig at motoren er en M20B25. Trenger jeg ny girkasse til denne eller kan jeg bruke den samme som står på min 1986 320i?

Hvordan skal jeg få den koblingsboksen som er til 325en til å passe på min? Må jeg skifte ut hele ledningsnettet inni bilen med ledningsnett fra en 1988 325i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du har girkassen til 325 så bruk den. utvekslingen blir mer rett, og en eventuell føler på girkassen blir inkludert. Har du ikke en delebil du plukker fra??

Når det gjelder koblingsboksen så tror jeg du må ta en og en ledning. Fargekodene er jeg usikker på om stemmer, men det er mange som har bygget om så dette bør gå bra.

Den pluggen så sitter på 320: ikke tenk på hvor den går. viss du har alle ledninger, hjerne, tenningsbokser and the works til 325 så bør det gå bra. Alt som var på 320 som ikke er på 325 tar du bort og legger vekk.

sikringsboksen trenger du ikke bytte. Det går det MYE ledninger.

viss du skal godkjenne bilen må bremsene bak byttes og fjærbeina framme byttes. tror bremsekraftforsterkeren er større på 325 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg fått tak i 325i girkasse siden den som sto på 325en er gåen og jeg fikk tak i en 325i mellom aksel. Jeg fikk åsså tak i en ny fyr på Koed i Danmark som heter Henrik, det virket som han kunne alt dette i hodet, å han sa jeg skulle bare glemme de koblingene som ikke passa og bare koble alt til, så skulle du bare vri rundt tenninga :) Får håpe dette er riktig da, ellers må jeg opp på dynga å finne en 88 325i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Haynesboka står det koblingsskjemaer for de forskjellige modellene, jeg bare klipte alle ledningene som gikk fra motor til sikringsboks og skjøta de sånn at alt stemte med tegningene, fungerte på første forsøk :D vet ikke om det er den beste metoden, men da bilen min egentlig er forgasser og jeg satt i en i-motor så blei det litt kræsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg kjøpe den hvis ikke motoren sviver ordentlig :)

Idag satt jeg ned motoren og koblet til hjernen og releer, alt lyste i dashbordet og i check controllen :) Så jeg regner med bilen kommer på veien imorgen når jeg har fått skrudd til girkassa og noen andre små ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motoren i og sviver perfekt :) Men trenger en ny gir overføring siden min ikke passer til 325 kassa og den som fulgte med er knekt, så jeg får ikke prøvd bilen før etter helga siden jeg ikke får girt :(

Jeg har noen små problemer med elektrisk som jeg skulle hatt hjelp til :)

Det sitter to releer på ledningsnettet til den nye motoren, det ene styrer tomgangs motoren og det andre bensin pumpa. Når jeg setter i disse releene så går både bensin pumpa og tomgangs motoren selv om tenninga er slått av. Hva kan dette være, er releene gått i stykker? Eller må jeg ta ut et relee fra tennings boksen som var til den gamle motoren?

Og turtallet virker ikke, er ikke sikker på speedometeret enda. Hvilke ledninger er det som går til disse to? Er det ledninger ut fra ledningsnettet til hjernen eller styrer hjernen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..en 325 motor i god form sparker godt ja ;)

Fra instrumentpanelet har turteller og speedometer følgende koblinger:

Speedo: pinne 7 kvit/lilla 0.5mm kabel til sikring 12

Turteller: pinne 13 sort 0.5mm kabel til pinne 9 på motorkontakten

Dette er typiske koblinger og kan variere alt etter årsmodell.

Når det gjelder de to releene styrer de forskjellige ting, ikke bare de du nevner, kjent som rele 1 og 2 i Motronic koblingsskjema. Du må ha koblet til kontinuerlig pluss fra en eller annen plass, det er vanskelig for meg å vite fra hvor..Releene er nokså sikkert i orden. Bruk en testlampe eller et voltmeter og finn ut hvilken pole i relekontaktene som har spenning når tenninga er av og begge releene er ute. Så kan du begynne å finne ut hvor spenningen kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...