Gå til innhold

Blir kald ved tomgang


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Du kan jo teste den gamle termostaten ved å koke den i en kasserolle og se om den åpner. Da finner du ut om det var feil på den gamle ihvertfall.

Når det gjelder lufting, så vet jeg at dette kan være vanskelig. På min er det en liten plugg som sitter på radiatoren like ved påfyllingslokket. Denne må skrues opp for å få luftet systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har nok ikke fått luftet skikkelig. Det er som ezpo sier en lufteskrue (i plast) på radiatoren, og en i metall midt på toppen av termostathuset (ikke skru den helt ut, den åpner en liten kanal rett nedenfor skrua...). Sett bilen i oppoverbakke med varmen på fullt (så slipper du at den blir så fort varm) og luft til det ikke kommer mer luft.. Har hørt at du kun skal ha oppe en av skruene om gangen, men ikke vet jeg. Pass også på at ekspansjonskammeret ikke går tomt under luftingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen stående på tomgang en stund i stad med påfyllingslokket oppe, men da renner jo bare vannet av. Bobler over.

Er det samme hvilken av skurene jeg lufter på?

Og, er det riktig at det kommer damp, eller er dette pga luftinga, så egentlig skal det komme vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke komme noe særlig damp nei, da er den jo for varm. Når jeg lufter nå kommer det kun kjølevann ut hos meg..

En annen måte som funka for meg var å kjøre bilen varm, la den stå til den ble kald uten å røre kjøleanlegget (da slipper du opp trykket), og fylte så på mer kjølevæske i ekspansjonstanken før jeg skulle kjøre neste gang (min trakk inn en del væske fra ekspansjonstanken når væska kjølna). Etter jeg hadde gjort det noen ganger var det ikke stort med luft igjen, så den må ha "lufta" litt selv (dytta lufta ut i ekspansjonstanken). Men da jeg gjorde slik var min allerede på det nivået at den ikke ble kokvarm (ikke på rødt), så det gikk an å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampen kommer ved krana, på den øverste slangen ut til registeret. SKal det komme vann der eller skal det bare komme damp. Det kommer forøvrig kun kald luft inn i bilen. Uansett om den står på rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går ikke helt opp til det røde, men streken før.

Prøvde å lufte bilen igjen i dag, og denne gangen gikk det vel ganske bra. Gjorde det på en helt annen måte. ->

Satte bilen i en oppoverbakke, skrudde opp begge lufte-skruene, startet ikke bilen, men bare fullte på vann til det rant over på ekspansjonstanken, klemte på slangene for å få ut luft, fylte deretter på mer vann.. Gjentok dette til det ikke kom mer luft.

Men, bilen ble ikke noe bedre da. :( Fortsatt samme problem. Når jeg starter bilen kommer det ikke noe varm luft inn i kupeen. Ingen av slangene på krana blir varme, hverken inn eller ut. Men temp'n på vannet blir jo varmt som bare det. Men, når jeg begynner å kjøre kommer det varm luft inn i kupeen med en gang. Slutter jeg å kjøre og lar den stå ei stund begynner det å blåse kaldt igjen.

Vet da at det ikke er termostaten. Kan vel kanskje være registeret som er tett? Rart den blir varm når jeg kjører evt da. Vannpumpe er foreslått, flere som er med på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa, eller lageret til vannpumpa røyk på min bil, og det som skjedde da var at hele vifta ble knust da alt vridde seg og vifta gikk imot plastdekselet bak radiatoren.

Vifta, viskosekoblingen og vannpumpa sitter på samme aksel, og selve vannpumpa er jo bare et skovlhjul, så jeg synes det høres rart ut om den skal være gåen.

Etter det som du skriver så høres det ut som problemet ligger i at du ikke får luftet systemet. Dersom du ikke får luftet det skikkelig, bør du kanskje oppsøke et verksted og se om de kan hjelpe deg med å lufte.

Tror ikke aluminiumstoppen har godt av å bli alt for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg da skrev har jeg fått luftet den ordentlig.. Kommer ikke mer luft. Fikk en fra ett verksted til å hjelpe meg med det.

Ryker toppen blir det ny motor på meg. Da handler jeg en 525 og smikker ned i tenker jeg. Men, får håpe jeg ikke må gjøre det. Bilen er som den skal nå, foruten at den blåser kald luft på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mAZE, jeg har ingen tro på at du har fått ut all lufta ved å lufte uten at vannpumpa var i gang (du hadde motoren av)..

Det går et par liter i varmeregisteret inni bilen, og jeg nekter å tro at det hjelper noe som helst på å få ut den lufta uansett hvor mye du klemmer på slangene i motorrommet. Slangene går jo høyt opp før de går i fordelingsgreia og inn gjennom torpedoveggen. Du får ikke lufta forbi der uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som driver verkstedet der jeg vanligvis fikser bilene mine sa at jeg skulle gjøre det slik (det er slik de gjør det) og han mente at jeg ikke engang trengte å ha bilen stående i oppoverbakke. Men, selvføgelig jeg er ingen ekspert, men prøver bare det jeg får beskjed om. Prøvde også begge måtene du sa, men da kom det ikke en dråpe vann. Prøvde både med varm og kald motor. Men slik jeg gjorde det ble det bra. Er ikke sikkert jeg fikk ut all lufta, skal vel ikke gå god for det. Får se om jeg kan få ut litt til i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde også begge måtene du sa, men da kom det ikke en dråpe vann.

Det kom ikke en dråpe vann? Hva kom det da?

Så lenge det ikke kommer vann er det jo luft som kommer ut, og du skal holde på helt til det slutter å komme luft. Det er/skal være trykk i systemet når vannpumpa sviver, så *noe* skal uansett komme ut, hvis ikke har du nok noe vannpumpekødd..

Prøvde både med varm og kald motor. Men slik jeg gjorde det ble det bra. Er ikke sikkert jeg fikk ut all lufta, skal vel ikke gå god for det. Får se om jeg kan få ut litt til i morra.

Hvis du ikke får varme inni bilen tyder jo det på at ting ikke er helt bra. Kan jo tyde på at det ikke sirkulerer noe som helst inn til varmeregisteret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom kun damp. Selv om jeg fylte på vann kom det kun damp. Stoppet derfor bilen før jeg skulle ta toppen. Og gjorde det mens bilen ikke gikk. Det gikk mye bedre, men er jo ikke sikkert jeg fikk ut all lufta.

Det kommer varm luft inn i varmeregisteret, men bare når jeg kjører eller har litt mer turtall på motoren enn på tomgang. Ellers blir bilen varm (over det normale) og ingen varm luft kommer inn i kupeen.

Dette kan vel være at det kanskje er igjen litt luft, men rart det ikke går ut ettersom jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...