Gå til innhold

Blir kald ved tomgang


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har da kjøpt meg ny bil og den er helt knall. Eneste minuset (foreløpig ihvertfall) er at når jeg kjører er den helt grei, men når den står å går på tomgang både før og etter kjøring blåser / begynner det å blåse kaldere. Er det termostaten som ikke åpner eller hva er det da?

(90mod 520i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke hva det kan være, for det er så mye følere og dilldall på BMW, bortsett fra at det kan være termostaten som ikke vil lukke seg, motoren får masse kjøling og temperaturen synker.

Men det er som sagt ikke sikkert det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at registeret til varmeapparatet er grodd slik at du ikke får nok gjennomstrømming av varmt "vann". Problemet forsvinner gjerne når du gir på og vanntrykket øker. Hvis termostaten er defekt vil man gjerne ikke få opp tempraturen under kjøring, men derimot ved tomgang så vil temperaturen øke fordi du da ikke har fartsvind på mot radiatoren. Som et tredje alternativ kan det jo også være vannpumpa di som er slitt/dårlig.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg evt få opp igjen registeret? Temp'en går opp når den står å går på tomgang, men det blir ikke noe varme i kupe'n. (Nåla går aldri så mye over midten) Når jeg kjører går temp'n ned igjen og det blir varmt i kupe'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for lite vann.. Dette har jeg sjekket. Men går vel for en ny termostat tenker jeg. Koster jo ikke skjorta akkurat. Er vel under 100kr for en ny en.

Termostat til min bil koster 330kr på mekonomen.. Ikke billig akkurat.

Sånn går det når du handler hos Mekonomen... :lol:

Jeg har (som nevnt her inne før) sjekket flere deler jeg har handlet det siste året både hos forhandler, Mekonomen og gjerne andre. Mekonomen har vært dyreste (dyrere enn originaldeler fra forhandler!) på samtlige deler. Dette gjelder til BMW og Chrysler.

Kjøpte selv termostat til min E34 for 88,- eller noe hos Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema er billige de. Men dessverre så bor jeg for langt unna til at det lønner seg å handle der. De nærneste butikkene jeg har å velge mellom er Mekonomen(noe jeg da ikke bruker), Meca (tidl Team GED) og Torshov. Har vel flere også, men er stortsett disse jeg handler på. Har 25% på Meca, så regner med jeg handler termostaten der.

Det kan bli sommer snart, så jeg får ut igjen den andre bilen min... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for lite vann.. Dette har jeg sjekket. Men går vel for en ny termostat tenker jeg. Koster jo ikke skjorta akkurat. Er vel under 100kr for en ny en.

Termostat til min bil koster 330kr på mekonomen.. Ikke billig akkurat.

Sånn går det når du handler hos Mekonomen... :lol:

Jeg har (som nevnt her inne før) sjekket flere deler jeg har handlet det siste året både hos forhandler, Mekonomen og gjerne andre. Mekonomen har vært dyreste (dyrere enn originaldeler fra forhandler!) på samtlige deler. Dette gjelder til BMW og Chrysler.

Kjøpte selv termostat til min E34 for 88,- eller noe hos Biltema.

Hvem sier jeg handlet på Mekonomen? :roll:

Jeg kjøpte termostat og midtre løpehjul på Autozentrum med rabatt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier jeg handlet på Mekonomen? :roll:

Jeg kjøpte termostat og midtre løpehjul på Autozentrum med rabatt jeg.

Bare mobber jeg. Har som du skjønner ikke så mye til overs for Mekonomen lenger. Har kun opplevd skyhøye priser og dårlig service (betjening uten peiling what-so-ever).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var termostaten skiftet. Men, ble ikke noe bedre av det. Faktisk verre. Har nok ikke fått luftet ordentlig. Hvor gjør jeg det, er det den skruen på toppen av termostathuset? Slik den er nå er vannet veldig ustabilt, det bobler og går opp og den og renner over.

I en tidligere post her stod det at jeg skulle prøve å lufte registeret, hvordan gjør jeg det? Prøvde å skru av den øverste slangen på krana, der kommer det bare damp. Skal det ikke komme vann der? Alle slangene inn i registeret er varme, mens den ut igjen er sånn passe bare.

Etter at jeg skiftet termostaten går varmenåle helt opp til det røde og det hjelper ikke å kjøre, den går ikke ned igjen. Er dette pga av jeg ikke har luftet anlegget? (Har forresten ikke kjørt med den siden jeg skiftet termostat da)

Det tror jeg var det meste.. Alle svar tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...