Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det er viskosekobling på kjølevifta di, kan det være det som gjør at bilen går varm når du står stille. Denne skal stramme seg og gå fortere etter hvert som bilen blir varmere. Det der enkelt å finne ut som den er dårlig, la bilen gå seg varm, og kjør en avis ned i vifta, stopper den lett er viskosekoblingen slitt…

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hei

Jeg har lest om dine problemer men har en annen teori enn termostaten.

Jeg hadde samme problem med min e32 med klima. Nå vet jeg ikke om du har samme system men helt ulikt er det nok ikke.

Foran førerplassen ( e32) i motorrommet sitter det en klyse med slanger og ledninger pluss en el.ventil og en el. pumpe. ventilen er spesiellt til klima , tor jeg. Denne skal åpen og lukke for varmt vann slik at du kan regulere varmen til høyre og venstre side i bilen. Denne er ofte lekk og defekt i følge BMW.

El. pumpa sitter under denne ventilen og er en pumpe som går konstant når motoren går for å holde sirkulasjon på vannet særlig når motoren går på tomgang, køkjøring osv. Også et standard problem sier BMW

Se om du greier å lokalisere denne pumpa/ventilen, start opp motoren og kjør den varm, sjekk alle slanger som går inn/utt av disse du merker fort om det er varme inn men ikke ut. Ville neste tro at du finner problemet her.

Sjekk med en prøvelampe om kontaktene får strøm. Har du det, er nok delene defekte.

Lykke til Lars

Skrevet

i de gamlere modellene av e36 så var i allefall skovlene på vannpumpa av plastikk. viss disse er slitt eller at noen av skovlene kanskje har gått i stykker så pumper den ikke vannet rundt på lavt turtall, men på høyt turtall så klarer den det kanskje.

Bare en tanke som jeg lufter, koster ikke mange kaloriene å sjekke det da :)

Skrevet

Var vel bare de tidlige utgavene med M50 som hadde disse plastskovlene, og det har nok blitt byttet på de aller fleste innen nå. Kan jo være det er det, men mAZE har sannsynligvis M20-motoren...

Skrevet

Har nok en m20 motor jeg tenker jeg. Men teorien til LTF kan jo være en mulighet. Har sjekket de slangene som går inn i torpedoveggen og de er ikke like varme. Sjekket de i helga. Kan jo muligens være problemet dette da. Blir nok at jeg sjekker dette i helga når jeg får tid.

Takker for alle svar som kanskje kan finne ut av problemet mitt. :D

Skrevet

Jeg har tro på noen av teoriene her. Den til LTF bør sjekkes ja. Ellers har jeg ikke tro på vannpuma. Da ville motoren blitt veldig varm ved belastning (altså kjøring). Termostaten har du jo dessverre funnet ut selv at det ikke er. Min erfaring sier meg at dette problemet kommer av luft i kjølesystemet. Det kan ligge en luftlomme et eller annet sted, og det kan være vanskelig å få slike ut. Det skal kunne gå an å sette tenningen på, og lufte med viften på trinn 1 og varmen på max. Da fyller du på vann på ekspansjonstanken mens lufteskruen på toppen av radiatoren, evt lufteskruen på blokken (hvis bilen har en slik) står åpne. Dette krever litt tålmodighet. Når du har gjort dette må du etterpå starte bilen, og holde ca 2000rpm mens du lufter på radiatorskruen. Da vil det komme små luftbobler ut der en stund, og du skal lufte til det kun kommer vann ut der. Jeg har nettopp gjort dette på min M52 motor. Om det er likt på M20 er jeg ikke sikker på....

  • 9 months later...
Skrevet
Hei

Jeg har lest om dine problemer men har en annen teori enn termostaten.

Jeg hadde samme problem med min e32 med klima. Nå vet jeg ikke om du har samme system men helt ulikt er det nok ikke.

Foran førerplassen ( e32) i motorrommet sitter det en klyse med slanger og ledninger pluss en el.ventil og en el. pumpe. ventilen er spesiellt til klima , tor jeg. Denne skal åpen og lukke for varmt vann slik at du kan regulere varmen til høyre og venstre side i bilen. Denne er ofte lekk og defekt i følge BMW.

El. pumpa sitter under denne ventilen og er en pumpe som går konstant når motoren går for å holde sirkulasjon på vannet særlig når motoren går på tomgang, køkjøring osv. Også et standard problem sier BMW

Se om du greier å lokalisere denne pumpa/ventilen, start opp motoren og kjør den varm, sjekk alle slanger som går inn/utt av disse du merker fort om det er varme inn men ikke ut. Ville neste tro at du finner problemet her.

Sjekk med en prøvelampe om kontaktene får strøm. Har du det, er nok delene defekte.

Lykke til Lars

Takker! fikk fikset problemet til BMWen til mamma nuh :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...