Gå til innhold

Effektøkning på E36 320i!


Kimkim
 Share

Anbefalte innlegg

leste en artikkel en gang om dette tema. dær var det snakk i at effektanlegg i seg selv ikke ga noen merkbar effekt. men sammen med kvasskam ville økningen ligge på mellom 5-8hk. i en innsprøytningsmotor.

originalanlegget på bilen er bygd og tilpasset motoren som står i bilen,

og det er den konstruksjonen fex bmw har brukt mange millioner på å utvikle. )gutta som har peiling). dette er expertise i toppklasse som utvikler dette.

dem monterer ikke kvasskam originalt pga holdbarheten, komforten,økonomien, og alt det dærran.

vil nå si det fort blir dyrt. men et anlegg med finere lyd :D det liker jeg såklart.

det som står i annonser om at det fex gir 17hk.

kan sammanlignes med det som står i bilstereoannonser. 4x50 vatt (din)på en standart 1000 kroners hovedunit! og folk kjøper i den tro at spilleren gir så mye effekt. kjøp en løs forsterker på 4x50watt å se om det er plass til den inni spilleren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne målingen Ove referer til er på rullende landevei, og dermed skulle vel svaret være gitt, både til Gunnar som etterlyser dette, og dere andre som drømmer om enorm effektøkning ved hjelp av enkle grep og en kostnad på noen få tusenlapper?

Jeg vet at Ove har målt den slik, men det sier ingenting så lenge vi ikke vet hva han har i utgangspunktet. Dessuten vil 119hk på bakhjulene si at han har minst 140hk i motoren (136hk originalt), og det på tross av at den motoren sikkert begynner å bli ganske slitt. Den har gått langt og er kjørt mye på bane. I tillegg sa de som målte bilen hans at motoren gikk magert på høye turtall (eller noe slikt). Temperaturforskjeller og dekktrykk vil også spille inn, og rullene viser sjelden likt.

Nei, vi må se målinger før og etter, på samme rulle, og se på endringene, ikke tallene i seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, er forsåvidt enig i det, vi må ha enda mer sammenlignbare tall å se på.

Men Oves bil er vel ikke kjørt SÅ mye på bane, han kjøpte den tross alt på sensommeren i 2002, og nevnte test var vel utført engang i fjor. Og banekjøring i selv er vel ikke direkte skadelig for motoren, sålenge den får servicen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så pessimistiske dere er. Filter, effektanlegg, grenrør og chip (19 hk) bør jo gi ca. 35 hk tilsammen. Mulig at noen her er litt optimistiske, men mange er negative også. Sannheten er vel kanskje en plass midt imellom...

Poenget er at en chip gir ikke +19hk på toppeffekten på en sugemotor, og filter, effektanlegg og grenrør gir heller ikke like mye som produsentene påstår. Når man på toppen av det hele legger sammen disse urealistiske tallene så ender man opp med fantasitall som +35 hk.

Slutt å prat tøv. Hvorfor gjøre alt dette hvis det har ingen effekt? Når jeg sier det er sånn så er det sånn!!! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sannheten er nok en plass midt imellom kanskje.

men hadde noen gitt meg et reelt bevis at det er så mye å hente :shock:

hadde jeg gjort det tvært. men det er snakk om mye penger, vist man skal gå hele veien.

uansett har jeg mere tru på evt motorbytte vist det er mulig.

blir ikke nå dyrere i innkjøp iallefall :wink:

er det ingen som har tilgang til måleutstyr?

så man kan få klarhet i alt dette snakket!

å driter du i at forsikringen vil stige! så ville jeg nok heller gått for Turbo.

sjekka på audien jeg hadde! kom på 25 000 færdig montert.

og vil gi en godt merkbar økning i forhold til chip,anlegg og filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.itsfun.nu/trimchip_art.jpg

les her .... Ring og snakk med Gutta på Tk bil 69365544 !

Som jeg har sagt før : jeg hadde en e30 325i orginal var den på 172 hk (eller 170 som den viste i dreibenk).. Etter kaldluftsfilter, 98 bensin, efekkt anlegg fra blokka og ut, trimchipp og ny kam , målte bilen 203,7 hk i dreibenk.. Kom ikke her og si det ikke hvirker.. OG ja du smarten som mener bmw tar priser for motor år på år.. Hvem motor er det?! Det er ikke 320i /eller 325 motoren i såfall... den har jo plentig med feil.

Og en Ecu laget i 19 89 er ikke samme som en som er laget i 1999 !

1989 hadde du 386 med windows 3.11 og den gikk på 38 mhz..

Nå har vi 3800 + cpu'er... Og bmw motoren er langt fra opptimalisert fra fabrikk ! den skal kunne kjøres på de fleste udugelige bensiner som er verden over, den skal takkle de fleste luft/fuktighets forhold.

Det er mer og hente fra en motor en mange av dere tror.

Ønsker du og merke mer efekkt, chipp bilen, bytt til sporsts anlegg, og skaff deg annet filter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.itsfun.nu/trimchip_art.jpg

les her .... Ring og snakk med Gutta på Tk bil 69365544 !

Som jeg har sagt før : jeg hadde en e30 325i orginal var den på 172 hk (eller 170 som den viste i dreibenk).. Etter kaldluftsfilter, 98 bensin, efekkt anlegg fra blokka og ut, trimchipp og ny kam , målte bilen 203,7 hk i dreibenk.. Kom ikke her og si det ikke hvirker.. OG ja du smarten som mener bmw tar priser for motor år på år.. Hvem motor er det?! Det er ikke 320i /eller 325 motoren i såfall... den har jo plentig med feil.

Og en Ecu laget i 19 89 er ikke samme som en som er laget i 1999 !

1989 hadde du 386 med windows 3.11 og den gikk på 38 mhz..

Nå har vi 3800 + cpu'er... Og bmw motoren er langt fra opptimalisert fra fabrikk ! den skal kunne kjøres på de fleste udugelige bensiner som er verden over, den skal takkle de fleste luft/fuktighets forhold.

Det er mer og hente fra en motor en mange av dere tror.

Ønsker du og merke mer efekkt, chipp bilen, bytt til sporsts anlegg, og skaff deg annet filter !

chip å filter alene gjør ikke stort på en sugemotor, men den kombinasjon du har gjort der, virke nok. de kamman i lag me bedre eksos å filter gir nok mesteparten av effekten der. skjønne bare ikke koffør du må bruke 98oktan på den, d gir ikke mer effekt enn 95.. men om du har en motor me overlading eller veldig høy komp så trenger man 98 for å unngå detonasjon av stempel.. 95 e mer lettantent enn 98 å brenner raskere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken er vel at det man får gjort er skikkelig gjennomført. Ikke kjøp universal-chip eller effektanlegg som er for stort sånn at du må kutte og skjære for å få det til å passe. Få og en cam som ikke er for grov, og ikke for store grenrør, ellers mister du effekt. Få alle deler tilpasset din bil så kan jeg love deg at du merker forskjell. Skikkelige deler og ordentlig utført arbeid. Størst er ikke alltid best. Her det syndes mest. Mer effekt, bedre lyd og utrolig morsom kjøreopplevelse og da er jo hensikten oppnådd :) Har du penger til dette er det bare å anbefale.

Jeg har filter og effektanlegg fra før og skal få grenrør, chip og cam til sommeren, så da kan jeg rapportere tilbake hva resultatet ble. Men gleder meg som en unge gjør jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sånn at bilfabrikkene ikke nødvendigvis vil ha ut mest mulig effekt utav motoren. Det kan være mange grunner til at de holder tilbake effekt. Det kan være at de ikke vil "tråkke" på en allerede eksisterende større motor, eller at de vil holde seg under en spesiell grense på grunn av avgifter/forsikringer, eller levere motoren i flere utgaver, tilpasse seg i forhold til konkurenter på pris/motorstørrelse ++ sikkert mange andre grunner. Dessuten er ikke programmet tilpasset hver enkelt motor, og ingen motorer er 100% like. Effekten man får er ikke lik på alle motorer, ser at noen ikke har vært helt heldige, eller hørt om noen andre mislykkede chipforsøk, dermed tror de at de vet alt her i verden og tror at da vil det ikke hjelpe på andre motorer heller. Min Z3 har endret aks fra 0-100 reelle km. fra 7.1 - 6.0 sek. Jeg driter i om noen ikke tror meg, men sånn er det bare. (den er også portet litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en bra chip fra Bosch eller andre produsenter som bmw har samarbeid med, må du ha 98 bensin. Jeg trur motoren går bedre på det, det smører i det minste bedre. Ellers finnes det chiper som du for ned til 1500 kr og de kan du fylle 95 på, problemet er at de ikke øker noe spess effekt og de har et rykte på seg og knekke motorer.

Uansett, snakk med noen som kan bilen inn og ut.. Effekt filter alene hjelper ikke, eksos alene hjelper ikke.. Chipp alene er fakktisk ganske gøy :D bilen går dårligere og den dør ut på høyt turtall.. grunnen er at motoren ikke tar inn nok luft, altså effekt filter + chipp gir deg mellom 15 -25 hk ;) IKKE kjøp universal filter ! Kjøp det som er tilpasset bilen din selv om det er dyrere ! Og ikke sett på effekt anlegg uten racing cat og nye grenrør det er der sperrende sitter .

Og til sist : Effekt i form av hester er ikka alt ! du øker nemmelig Nm betraktelig. En 320 i har 190 Nm, en 325i 240 Nm... Altså mye råere kraft og større drag. Han som tar bilen min nå tror den havner på 225 -245 Nm

Alt ettersom. Og 320'en er anderledes gira , dvs at du sitter med en 325 killer (iallefall opp til 180 kmt ) :D og det er jo litt artig med en egen sær bil ! Prisen på dette er 16 000 kr (samme som 325 motor ferdig montert i bilen) men du har alt kjøpt en 320 , gjør den litt spessiel .

Og til dere som hele tiden sier det er bare og kjøpe 325 med en gang, så er det ganske stor forskjell i pris på de ! mellom 20 000 - 25 000 kr !

Og du finner ikke en 325 som er tante kjørt fra 1992 ! Uansett du kommer til og trives i bilen din, det er en artig kjøre maskin !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...