Gå til innhold

Effektøkning på E36 320i!


Kimkim
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei har samme type bil , artige saker..

Jeg har gjort følgende :

1 . Simons effekt anlegg (4000kr)

2. KN kald luft trim filter (gir vanvittig artig lyd etter 4000rpm ) (1000kr)

Dette gir deg en raskere bil etter 130 kmt , og han reagere mye kvikkere . Regner med at efekt økning er på 15hk .

Neste helg skal det trimchippes ;) da skal bilen stoppe på 180hk (30 hk opp) og går fra 190 Nm til 220 Nm ..

Eller du kan få kompressor kitt til bilen. Dette koster ca 35 000 kr, men da har du 230 hk også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 . Simons effekt anlegg (4000kr)

2. KN kald luft trim filter (gir vanvittig artig lyd etter 4000rpm ) (1000kr)

Dette gir deg en raskere bil etter 130 kmt , og han reagere mye kvikkere . Regner med at efekt økning er på 15hk .

Ja, bare drøm! Filter og effektanlegg utgjør ikke så mye, trimchip vil ikke ha så kraftig virkning som du antyder heller. Ikke på en sugemotor. Du vil kanskje få noen få ekstra hk i mellomregisteret, men ikke på toppeffekten. Ove Kvam hadde trimchip på sin E30 318i, og effektmålte denne før og etter. Det var INGEN økning på toppeffekten!

Men at du kan merke en liten forskjell i responsen på motoren, og en helt annen lyd er noe annet. Samt flytting/fjerning av turtallssperre med trimchip. Det at motorresponsen endres og lyden blir kraftigere får deg til å føle at bilen går mye bedre. Dessuten skal man aldri undervurdere placebo-effekten av slike oppgraderinger, ingen vil jo tross alt innrømme at bilen ikke har blitt bedre av å bruke flere tusen kroner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner bevis for at chiptrimming på sugemotorer egentlig hjelper i det hele tatt. DVS. at en helt uavhengig tester kjører den på rulle før og etter.

Ikke noen test i bilblad som blir får en gratis trimchip hvis de skriver pent om dem og i den stilen der. Det beviser ingen ting.

Jeg har en teori om at den lille effekt økningen man ser med chiptrim på sugemotor kommer av at de tester på 98 oktan etter at chippen er montert.

Er litt kjipt at man alltid må kjøre på 98 oktan senere også!

Bra råd "hagenisse"! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel bare 98 blyfri man bør fylle etter chip. har sittet på i en 320 med chip og den hjalp det mye på.

En annen kamerat har en 325med chip, og på den merker man storforskjell når bilen komer høyt på turtall, mye jevnere drag på toppen, i tillegg så er turtalsperra flytta 500omdreininger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HAR turbodiesel! ;)

Vel og merke uten chip/powerboks, og den gamle utgaven av M47D20 med 136 hk.

Jeg har 136 Hk.....skal ikke chippe den enda...vente litt...syntes det går bra nok...drar 520 bensin, det er vell fordi turboen kommer inn så fort i gang i lav turtall....for bra mellom akserlasjoner =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også turbodiesel...den gamle utgaven av M47D20 motoren, men med 115 HK. Motoren har krefter nok til mitt bruk og den er derfor ikke chippet. Jeg fokuserer heller på et godt moment og et lavt dieselforbruk (0,58 l/mil ved blandet kjøring) enn ant. hestekrefter som man nesten aldri kan utnytte lovlig i Skandinavia allikevel. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det fakktisk er en grun til fler og fler velger trimchip +kn filter + eksos.

Jeg hadde en gammel 325, fikk kjørt den i dyno test før og etter trimming.

Det var 33 hk i forskjell , og tro meg det virker !!

Har dere ikke pennger nokm, fatter jeg at dere henger med nebbe da :P

uansett, filter alene gir ikke rare greia. OG det må hvere isolert vekk fra varmen på motoren !! En er dum hvis en ikke fatter at mye kald luft er bedre en lite og varm luft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det fakktisk er en grun til fler og fler velger trimchip +kn filter + eksos.

Jeg hadde en gammel 325, fikk kjørt den i dyno test før og etter trimming.

Det var 33 hk i forskjell , og tro meg det virker !!

Har dere ikke pennger nokm, fatter jeg at dere henger med nebbe da :P

uansett, filter alene gir ikke rare greia. OG det må hvere isolert vekk fra varmen på motoren !! En er dum hvis en ikke fatter at mye kald luft er bedre en lite og varm luft :P

Det er åpenbart mange forskjellige "religioner" når det gjelder effekten av trimchip i sugemotorer. De fleste uavhengige tester viser at det kun er motorens karakter som endres og ikke ant. hestekrefter. Mengden av luft som tilføres motoren er forøvrig den samme...varm som kald, men kald luft har en høyere tetthet og rommer derfor flere oksygenmolekyler jmf. samme volumenhet. Luftfuktighet og atmosfærisk trykk påvirker forøvrig også luftens evne til å utvide seg (les: volumenheter) i sylindrene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..... har en e 36 320i som jeg har lyst til og få litt mere effekt ut av.. noen som har noen gode tips/erfaring med dette og hva jeg burde kjøpe...

håper noen svar :D

Tror en kvassere kam, større innsug og nytt grenrør burde hjelpe litt, ifølge Martin Schanke (er vel litt gammeldags, men uansett :lol: ) så er det trimkam som gir deg mest hk for pengene ved moderat trimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...