Kjell Rune Skrevet Februar 26, 2005 Share Skrevet Februar 26, 2005 vannpumpa er forsovidt ganske rimelig vil jeg tro. er d på vanlig m20 vertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Februar 27, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2005 Testet litt mer i dag.. Ikkje sånn voldsomt engasjert takket være en heller "herlig" bytur i går, men men.... Virker som om det er null sirkulasjon. Har skiftet termostaten i dag. Når eg kjører bilen varm, er den nederste slangen på radiatoren iskald, mens den øverste er gloheit. Bare ett lite felt på radiatoren som er varm og. Dette kunne jo tydet på at termostaten ikkje åpner, men siden denne er flett ny, så må eg jo nesten stole på at den er åpen. Skal prøve i morgen med tomt hus, bare for å være helt sikekr. Det kommer varmt vann ut lufteskruen på termostathuset. Dette er de fakta eg kommer på , så gi gjerne flere tips, hvis noen har det. Og, nei, det lekker ingen verdens vei som eg kan se med det blotte øye.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2005 Hvor lang tid bruker eg på å skifte vannpumpen??? Husker ikkje helt koss det så ut der når eg holdt på sist... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Mars 1, 2005 Share Skrevet Mars 1, 2005 bruker vel 1 times tid ca. kan tenke meg d er noe slikt. hvis d ikke er helt forskjellig fra m20 bensin da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet Mars 1, 2005 Share Skrevet Mars 1, 2005 Meg og Robert brukte vel 45min andre gangen vi skifta... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2005 Kjempe, da rekker eg det kanskje før eg går på jobb i morgen... Noe drit å jobbe kveld når man har ett behov fr å skru bil. 1300 til 2300 hver dag. Raser muttern's 98 Micra 1.0 frem og tilbake til jobb.... Ikkje den mest mandige eller spreke bilen det nei... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Mars 2, 2005 Share Skrevet Mars 2, 2005 Du mi si fra om det ble orden på problemet, når du har fått skifta vannpumpe. Sliter litt ennå jeg også, men har ikke gidda å sjekke vannpumpa så langt. Lurer litt på om skovelen på vannpumpa som står i motoren i bilen min er av støpjern eller plast. Pumpa som stod i forrige motor, som var 88 modell var av støpjern, men er litt usikker på den som står i nå. (86 mod) Venter i spenning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Mars 2, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2005 Skiftet pumpen nå. Det var støpejernskovler på den. Fikk akkurat satt alt sammen igjen før eg måtte fyke på jobb, så eg har ikkje fått testet nope enda. Men den pumpen eg tok ut virket tilsynelatende bra sett med mine øyne, så eg tror fremdeles ikkje ewg har funnet problemet her altså. Men nå skal eg teste bilen enten i kveld når eg kommer hjem (24:00 = lite sannsynlig), eller i morgen før eg går på jobb. Så får vi se. Har forresten hatt ute den nye termostaten og, bare for å sjekke om den åpnet når eg kokte den og det gjorde den. Har og gått over alle slanger og slangeklemmer for å se etter svakheter. Ny oppdatering i morgen. Tips er fremdeles velkommen. Tidsforbuk på skifte av vannpumpe uten å ta av panseret, inkl å ta ut radiator og termostathus for insp = underkant av to timer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Mars 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2005 Bilen har nå vært borte hos en lokal guru, da eg føler eg ikkje har mer å komme opp med selv. 90% sjanse for at toppakningen er røket. Eg har funne ut at ett verksted her i nærheten har kullosetester, slik at eg kunne testet 100% om den var blåst før eg demonterte, men det verkstedet er akkurat så langt vekk at bilen rekker nok å bli varm både en og to og tre ganger, så eg vet ikkje helt kor aktuelt det blir. Må høre med den nærmeste sjappen her om de ha i morgen. Akkurat nå blir det å få ny mangellapp på PickUpen min i morgen og få den godkjent på Tirsdag, så eg har noe å kjøre med.... Har og hørt rykter om at toppene på 324/524 er svake/dårlige. Noen med erfaringer på det området?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Mars 6, 2005 Share Skrevet Mars 6, 2005 Ja tror nok desverre at det er en viss sannhet i det ryktet der. Toppen på den forrige motoren min var hvertfall skrukket på 4 plasser, men det var bare den ene sprekken som var alvorlig nok til at det skulle bli tull med kjølesystemet. Det var litt av grunnen til at jeg måtte bytte motor, i tillegg var det dårlig med kompresjon, så da jeg greide å få tak i en rimelig motor, bytta jeg like godt hele greia. Har en kompis som hadde en 524 td, der tror jeg faktisk toppen hadde ca 15 sprekker! Får håpe at dette ikke er tilfelle på din bil. Har ikke kommet noe særlig lenger med kjølesystemet mitt heller. Det er hvertfall ikke vann i olja, og omvendt, og ikke ryker'n noe mer enn normalt heller. Men ikke godt å vite, kan jo være topp/toppakning som er årsaken til at'n kaster av seg kjølevæska likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Mars 6, 2005 Share Skrevet Mars 6, 2005 toppene er veldig dårlige og veldig kostbare. d er ikke lett og skaffe og flere jeg kjenner har måtte kjøpt fabrikknye vist di ikke finner en motor. blir denne bilen varm er sjangsen for att toppen er sprukket 85% håper ikke din er d for din del. men lykke til da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Mars 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2005 Nå får ikkje eg sove i natt etter det eg har hørt her... Uff og fy.. Hvor mye ca koster det for fabrikkny topp da? Noen som har anelse? Hvis toppen er sprukket og det koster SKJORTEN å få tak i ny, blir eg depresiv utover hele sommeren. Har nemlig ikkje råd til noe gigautlegg på dieselen, hvis eg skal fikse M3'en og. Da må en av de vekk, eller bli stående ubrukt i sesongen..... Og det vil vi vel ikkje vil vi vel... Faen.... Jaja, får stå noen dager til, nå må eg konse litt på å få pickupen gjennom Eu'en så eg har noe å kjøre med mens eg fikser diselen, noe som kanskje kan ta lenger tid enn eg så for meg etter det eg har hørt i dag.. (bare sånn helt på tamepn; noen som vet om noen som har gjort og/eller om det er vanskelig å få klemt nedi en 325/525tds motor i ett E30 karroseri?? Har lenge lekt med tanken på at det kunne vært ett artig prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Mars 6, 2005 Share Skrevet Mars 6, 2005 en slik topp ligger på rundt 13000-15000 synest jeg og huske. er litt usikker på om d var komplett med ventiler og løftere. tror d ha vært gøy og jeg tror nok d er mulig og sette inn en tds otor. så en til salgs her en dag for 12000 men jeg husker ikke vor d var. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Mars 7, 2005 Share Skrevet Mars 7, 2005 Ja tror nok desverre at det er en viss sannhet i det ryktet der.Toppen på den forrige motoren min var hvertfall skrukket på 4 plasser, men det var bare den ene sprekken som var alvorlig nok til at det skulle bli tull med kjølesystemet. Det var litt av grunnen til at jeg måtte bytte motor, i tillegg var det dårlig med kompresjon, så da jeg greide å få tak i en rimelig motor, bytta jeg like godt hele greia. Har en kompis som hadde en 524 td, der tror jeg faktisk toppen hadde ca 15 sprekker! Får håpe at dette ikke er tilfelle på din bil. Har ikke kommet noe særlig lenger med kjølesystemet mitt heller. Det er hvertfall ikke vann i olja, og omvendt, og ikke ryker'n noe mer enn normalt heller. Men ikke godt å vite, kan jo være topp/toppakning som er årsaken til at'n kaster av seg kjølevæska likevel. det kan jo vere sprikke ifra en kjøle kanal til en eksos kanal, som gjør at vannet går i eksosen!! kanskje,, bare en teori. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Mars 7, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2005 Vannet går ikkje i eksosen tror eg. Det kan mer virke som om den produserer luft i kjølevannet, altså at den lekker mellom en sylinder og en kjølekanal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå